سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

روغن زیتون کلسترول خون را کاهش می دهد


روغن زیتون کلسترول خون را کاهش می دهد
مصرف روغن زیتون و دانه کتان به علت داشتن مقدار زیادی روغن های غیراشباع، کاهش قابل توجهی را در میزان کلسترول خون موجب می شود.
مطالعات نشان می دهد که مصرف سیاه دانه به میزان قابل توجهی باعث کاهش چربی های سرمی می شود. سویا به پائین آوردن سطح LDL خون(لیپو پروتئین کم چگال) و تری گلیسرید خون کمک می کند و سطح HDL خون (لیپوپروتئین پرچگال) را نیز اندکی افزایش می دهد.
براساس گزارش مجله کاردیولوژی آمریکا، پروتئین سویا سطح کلسترول خون را به طور متوسط تا حدود ۴ درصد کاهش می دهد. از طرف دیگر دانه های سویا حاوی روغن اشباع نشده الیاف و سایر مواد مغذی است که می تواند به کاهش کلسترول کمک کند.
زنجبیل نیز چربی خون را کم کرده و از رقیق شدن و فساد آن جلوگیری می کند که در مورد مکانیسم عملکرد زنجبیل در این زمینه اطلاعات کمی در دست است.
پزشکان معتقدند؛ چین سنگ از گیاهان غیربومی ایران است که به صورت سنتی برای غلبه بر ضعف و افزایش انرژی بدن استفاده شده و سبب کاهش LDL و افزایش HDL می شود. این گیاه بر روی تری گلیسرید اثر زیادی ندارد و از سوی دیگر سبب بهبود رشد بافت عصبی و تحریک فعالیت های ذهنی و جسمی می شود.
در مطالعه‌ای که بر روی بیماران دیابتی نوع دوم انجام شد، تجویز «سیلی مارین» که در گیاه خارمریم وجود دارد به مدت چهار ماه موجب کاهش قندخون و چربی خون در این بیماران شد. این گیاه در بسیاری از نقاط کشور می روید.
در مناطق شمال ایران این گیاه به نام کنگر شناخته می شود و تاثیر مثبت عصاره بذر این گیاه در کاهش چربی خون، کاهش تجمع چربی در عروق قلب، مهارت مسمومیت کلیوی ناشی از تجویز داروی سیس پلاتین و مسمومیت کبدی ناشی از تجویز استامینوفن و الکل در حیوانات آزمایشگاهی به اثبات رسیده است. یکی دیگر از گیاهانی که در کاهش چربی خون بسیار موثر است دانه شنبلیله است که کلسترول و تری گلیسرید خون را کاهش می دهد. گیاه شوید از گیاهانی است که به میزان وسیعی جهت کاهش چربی خون مورد استفاده قرار می گیرد.
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید