پنجشنبه, ۲۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 9 May, 2024
مجله ویستا


موزه‌ها ، استان تهران


موزه‌ها كه در روزگار ما از مظاهر مهم زندگی شهری به شمار می‌آیند، در همه‌ شئون زندگی، به ویژه در زمینه‌های آموزشی و هنری وظیفه و پایگاهی ارجمند دارند. امروزه دیگر منظور از تأسیس موزه، تنها انباشتن مقداری آثار كهن و هنری در مكانی معین برای تماشا و وقت‌گذرانی نیست،‌ بلكه هدف اساسی و مهم از این كار، برانگیختن اندیشه‌ها از نظر فرهنگی و هنری و تاریخی است.
با توجه به تاریخ و تمدن هر كشور، می‌توان دریافت كه امروزه موزه‌ها آیینه‌ تمام نمای تمدن یك ملت محسوب می‌شوند. برای اولین بار در دوران قاجاریه، سازمانی به نام «اداره تحقیقات»، به ریاست ایرج میرزا ایجاد شد و سپس موزه‌ای به نام «موزه ایران باستان» شكل گرفت. این حركت، بیش از تقلید چیز دیگری نبود و هیچ‌گونه رعایت علمی و تخصصی در مورد آثار موجود در آن دیده نمی‌شد. نخستین موزه‌ دولتی ایران، توسط ناصرالدین‌شاه تأسیس شد.
بعدها، در سال 1295 هجری شمسی، موزه ملی ایران در محل وزارت معارف، در یكی از تالارها برپا شد. از آنجا كه فلات ایران دارای تمدنی چندین هزار ساله و مناطق و اماكنی باستانی است، به دنبال پی‌كنی‌های متعدد، مجموعه‌های بسیار غنی از آثار فرهنگی‌،‌ باستانی و تاریخی این مرز و بوم به دست آمد كه در پی نمایش و عرضه این آثار،‌ موزه‌های بسیاری در تهران و شهرستان‌ها شكل گرفت. مهم‌ترین موزه‌های استان تهران عبارت‌اند از :