پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا

عدالت به مثابه انصاف


عدالت به مثابه انصاف
جان راولز (۲۰۰۲ـ۱۹۲۱) نویسنده كتاب ‌«عدالت به مثابه انصاف» این اثر خود را پس از چند اثر دیگری كه خودش در زمینه «عدالت» پیشترها تالیف كرده بود، نوشته است.
در واقع این كتاب آخرین و كامل‌ترین نظریات راولز، نویسنده لیبرال مسلك و عدالتخواه است. راولز در این كتاب مفهوم عدالت را از منظر فلسفه سیاست می‌نگرد و سویه‌های مختلف آن را وا می‌كاود و تحلیل می‌كند. تفاوت این كار راولز با كارهای قبلی‌اش از جمله «نظریه عدالت» در این است كه در آن كار به عدالت از چشم‌انداز اخلاق نگریسته شده بود حال آنكه به گفته خودش «در این كتاب عدالت به مثابه انصاف را به عنوان برداشتی سیاسی از عدالت مطرح می‌كنم.» اصل و مایه این اثر درس‌گفتارهای راولز در دانشگاه هاروارد است كه بعدها با افزوده‌هایی به صورت كتاب حاضر درآمده است. «عدالت به مثابه انصاف» از پنج بخش تشكیل شده و هر بخش هم حدود ۱۲ قسمت دارد.
عناوین بخش‌های پنجگانه به ترتیب عبارتند از: ایده‌های بنیادین، اصول عدالت، استدلال مبتنی بر موقعیت اولیه، نهادهای ساختار اساسی عادلانه، مساله ثبات.
● راولز در این اثر دو هدف را دنبال می‌كند:
▪ یكی اصلاح نظریات قبلی خود در نوشته‌های قبلی‌اش است
▪ دیگری یكپارچه‌كردن ایده‌های قبلی خود و ارائه ایده‌های جدید است.
نكته قابل ذكر در مورد این كتاب و نوع نگرش آن این است كه كتاب برخلاف اغلب آثاری كه به چنین مقولاتی می‌پردازد، به نوعی كتابی منطقی ـ ریاضی به شمار می‌آید.راولز در هر بخش با دقت و ریزبینی اصل مساله را طرح می‌كند، تعریف‌ها را ارائه می‌كند، نظریه‌های مختلف را بررسی می‌كند، تمام مقولات و زیرمجموعه‌های مرتبط را با دقت و نظم مثال‌زدنی ارائه می‌كند و آرام‌آرام مساله مطرح شده را مثل یك مساله دشوار و طولانی ریاضیاتی به سرانجام می‌رساند.این كتاب به تازگی توسط انتشارات ققنوس و با ترجمه عرفان ثابتی برای دومین مرتبه تجدید چاپ شد.
منبع : روزنامه تهران امروز