سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 7 May, 2024
مجله ویستا

فلسفه‌خوانی


فلسفه‌خوانی
قدم نخست برای رسیدن به درك بهتری از سوالات فلسفی شركت در یك كلاس فلسفه است.قبل از شركت در این كلاس از خود بپرسید كه آیا استاد یك خط فكری – فلسفی مشخصی دارد؟ اكثر فیلسوفان بعد از سال‌ها مطالعه به یك تفكر خاص خود می‌رسند كه در پاسخ‌دهی به سوالات فلسفی از آن پیروی می‌كنند. البته این خط فكری چیزی نیست كه در ویترین مغازه زیبا به نظر رسیده و خوب جلوه كرده باشد، فراموش نكنید كه ذهن و فكر هر كسی با ممارست است كه شكل می‌گیرد.استاد، روش تدریس و جهت‌دهی به آموزش را تعیین می‌كند اما نوع نگاه و دید شما را نباید به سرعت تغییر دهد. اگر شما سال‌‌ها به مساله‌ای اندیشیده‌اید و در مورد آن به تفكر شخصی رسیده‌اید، نباید اجازه دهید كلاس و استاد به راحتی آن را تحت تاثیر قرار دهد.
البته اكثر اساتید در خصوص روزهای نخست، تدریس شخصی خود را به دانشجویان منعكس نمی‌كنند. یك استاد، خود بیش از آنكه بخواهد نظرات خود را به دانشجویان دیكته كند به آنها شیوه فكر و تحلیل كردن می‌آموزد و آنها را در راستای رسیدن به یك اندیشه شخصی هدایت می‌كند.
نخستین كاری كه باید در مسیر آموزش فرا گیرید آشنایی نظرات و آرای متفكران بزرگ و مطرح است و حركت بعدی ارزیابی نظرات این فیلسوفان خواهد بود.اكثر دانشجویان فكر می‌كنند در كلاس فلسفه با یك «بازی فكری» درگیر خواهند شد. این برداشت صحیحی نیست. ما با مطالعه فلسفه با شركت در كلاس‌ها و با ممارست در مطالعات در پی «رسیدن به واقعیت» هستیم.
بعضی دیگر از دانشجویان افكار شخصی خود را جزئی از مطالعات فلسفی می‌پندارند و به آنها به عنوان یك عقیده اهمیت زیادی می‌دهند. این تفكر صحیحی نیست. شما به عنوان دانشجوی مشتاق فلسفه، می‌توانید عقاید خود را داشته باشید اما نه به عنوان یك منبع. عقاید شما یك سری نظرات شخصی هستند كه احتمال درستی و یا نادرستی آنها یكسان است.

مترجم: مهدیه مفیدی
منبع:A Preface to philosophy, Mark B. Woodhouse, ۱۹۹۹
منبع : روزنامه تهران امروز