جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

نگارگری دوره معاصر


نگارگری دوره معاصر
طی یكصد سال قبل ، مینیاتور ایرانی ، جلوه های درخشانی داشته و در طول این سالها آثاری ممتاز در این رشته به وجود آمده است كه از هر حیث در خور توجه است . بعد از بنیانگذاری مدرسهٔ كمال الملك در سال ۱۲۸۷ هـ . ش. ، شیوه های جدید اروپایی به عنوان هنر از راه رسیده ، مورد عنایت نقاشان واقع شد .
برای این كه شیوه های هنری ایران به نابودی كشانده نشود ، علاوه بر مدرسهٔ مزبور ، هنرستانی هم برای ترویج هنرهای سنتی ایران و صنایع مستظرفهٔ ملی ، در سال ۱۳۰۹ هـ . ش. ، تأسیس شد . از جمله رشته های گوناگون صنایع دستی و هنرهای سنتی كه در این هنرستان ایجاد شد ، رشتهٔ (( مینیاتور )) بود .
هنگامیكه برای آموزش هنرهای گوناگون ، مسابقاتی جهت گزینش استاد به سال ۱۳۰۸ هـ . ش. ترتیب یافته بود ، استاد هادی تجویدی رتبهٔ اول را به دست آورد و به سمت استادی این رشته انتخاب شد . البته پیش از این هنرمند‌ ، استاد حسین طاهرزادهٔ بهزاد ، كه اساساً بنیانگذار هنرهای سنتی معاصر و هنرستان هنرهای ملی بود ، به مینیاتور و طراحی سنتی تسلط داشت و او بود كه از مرحوم هادی تجویدی امتحان به عمل آورد .
اسـتاد حسین طـاهرزادهٔ بـهزاد ، كه متأسفانه نام و آثار او به غلط به استاد دیگر ، حسین بـهزاد تهرانی ، نسبت داده می شود ، از معروف ترین اساتید در رشته مینیاتور دوران معاصر است . استاد حسین طاهرزاده در سال ۱۲۶۶ هـ . ش . در تبریز و در میان خانواده ای روحانی متولد شد . استاد از سنین كودكی علاقهٔ مفرطی به فن نقاشی داشت و چون محیط و شرایط آن زمان به ویژه نظرات پدر و مادر استاد مساعد نبود كه آزادانه فن نقاشی را بیاموزد ، ناگزیر در خفا تا آنجا كه میسر بود ، به كار می پرداخت .
نخست از استادی به نام آقا میر غفار كه از نقاشان مشهور آن زمان بود . روزی چند ساعت پنهانی تعلیم نقاشی می گرفت ، و این دورهٔ آموزش ، مدت سه سال تمام طول كشید . استاد ذوق وافری به كشیدن كاریكاتور داشت .
استاد ضمن نقاشی و كاریكاتور سازی برای روزنامهٔ ملانصرالدین ، برای تكمیل معلومات خود ، سه سال در مدرسهٔ هنرهای زیبای تفلیس به تحصیل پرداخت . استاد پس از چندی مجدداً برای كسب علم و هنر به سوی استانبول رهسپار شد و در مدرسهٔ صنایع ظریفهٔ استانبول كه امـروز آكـادمی هنرهای زیـبا نامیده می شود به آموزش و فراگیری هنر نقاشی به ویژه در قسمت آبرنگ و رنگ روغن ، و پرتره سازی پرداخت و پس از چند سال آموزش نقاشی نزد استادان معروف عثمانی و ایتالیایی با احراز مقام اول از رشتهٔ نقاشی فارغ التحصیل و موفق به دریافت گواهینامه شد .
منبع : پایگاه تجاری و اطلاع‌رسانی صنایع دستی


همچنین مشاهده کنید