جمعه ۳۱ فروردین ۱۳۹۷ / Friday, 20 April, 2018

فلوئور سانس و فسفر سانس

به هر پدیده فیزیكی كه در ان از طریقی به جز افزایش دمای یك ماده نور تولید شود لومیناس می گوییم . این پدیده با ساختار اتمی ماده در ارتباط است به درستی مشخص نیست این پدیده از چه زمانی برای انسان شناخته شده است اما مسلما از گذشته های دور نور افشانی برخی موارد در اثر حرارت آتش یا هنگام شكسته شدن سنگها توجه بشر را به خود جلب كرده است . پدیده ی لومینانس به طور عموم به تابش نور توسط یك ماده گفته می شود كه شامل دو نوع تابش باشد :
۱) فلوئور سانس
۲) فسفر سانس
فسفر سانس و فلوئور سانس پدیده هایی هستند كه در انها یك ماده ی خاص كه به طور عام به آن فسفر گفته می شود پس از قرار گرفتن در مقابل نور مرئی یا غیر مرئی یا عوامل خارجی مانند : ضربه خوردن .
گرم شدن این انرژی را در خود ذخیره میكند پس آن را به صورت طیفی از امواج مرئی در طول مدت زمانی منتشر می كند اگر این به عنوان شباهت دو پدیده ی بالا باشد تفاوت آنها در اختلاف زمان بین این دو دریافت و تابش یا به عبارت دیگر دوام تابش است .
اگر زمان تحریك كمتر از ثانیه باشد این پدیده را فلوئور سانس می نامیم و اگر بیشتر از ان باشد فسفر سانس می نامیم . به عبارتی در فسفر سانس تحریك طولانی تر و تشعشع طولانی تر از فلوئور سانس است . این نور افشانی سرد و رنگین است و ارتباط به سوختن اكسیداسیون یا تولید حرارت ندارد .
در فلوئور سانس كه نمونه ی آن نور لامپ مهتابی یا صفحه ی تلویزیون است تابش آنی است و تقریبا بلافاصله بعد از قطع نور تمام می شود در حالی كه در فسفر سانس كه نمونه ی آن اسباب بازی ها و و سایل شب نماست ماده بعد از قطع نور نیز تا مدتی به تابش ادامه می دهد . برای اولین بار جورج استوكس در اوایل دهه ی ۱۸۰۰ م دریافت در فلوریت (یك نوع سنگ) در نتیجه ی قرار گرفتن در معرض تابش نور فرا بنفش خورشید رنگ فلوتورسنت آبی از خود نشان می دهد . نام فلوئور سانس از كانی فلوریت الهام گرفت بر این اساس كانی ها و موادی كه این ویژگی را به نمایش می گذارند فلورسنت نامیده می شوداز بین این مواد فلوئور سانس می توان به روی سولفید اشاره كرد كه در پوشش داخلی لامپ های مهتابی خانگی كاربرد دارد .
الومینات استرافیسم از جدیدترین مواد فسفر سانس است كه در تهیه ی وسایل اسباب بازی كاربرد دارد .
بعضی مواقع ممكن است كه در تهیه ی وسایل اسباب بازی كاربرد دارد . بعضی مواقع ممكن است شما موادی را ببینید كه می درخشد ولی به انرژی احتیاجی ندارند یكی از مثال ها بر روی عقربه ی ساعت های گران قیمت است در آنها ماده ی فسفر سانس را با یك عنصر رادیو اكتیو سبك مثل رادیوم مخلوط می كنند تا تشعشع دائمی و كم شدت رادیو اكتیو نقش نور شارژ كننده ی ماده ی فسفر سانس را بازی می كند.

منبع : آموزش و پرورش استان خراسان

باغ شیمیایی

در محلولی از سدیم سیلیکات،چند بلور مس سولفات بپاشید تا شاهد رشد درهم برهم ودرخت مانند لوله های گره دار مس سیلیکات راسب باشید .سالهاست این آزمایش که به نام" باغ شیمیایی" شناخته می شود در نمایشهای آموزشی و کیتهای شیمیایی برای نوجوانان مطرح بوده است . با این حال ،جزئیات فرآیند رشد بلور آن تا کنون در پرده ابهام بود . به تازگی الیور اشتاین بک وهمکارانش در دانشگاه ایا لتی فلوریدا ،نمونه کنترل شده علمی این آزمایش را تهیه کرده اند وقوانین حاکم بر رشد لوله های بلور را به دست آورده اند . این پژوهشگران با وارد کردن یک لوله مویین شیشه ای از زیر ظرف ازمایش خود ،توانسته اند محلول مس سولفات را تحت جریانی کنترل شده به ظرف آزمایش وارد کنند . آنها دریافته اند که شاخصه های رشد لوله های بلور را غلظت نمک مس تعیین می کند . در غلظت کم لوله های نازک و صاف رشد می کنند ، در غلظت متوسط (۱/۰تا mol ۳۵/۰) حبابهایی از محلول نمک که درلایه کلوبیدی نازکی محبوس اند از نوک لوله های در حال رشد جدا می شوند وتا سطح محلول بالا می روند . در غلظتهای بالاتر ،این حبابها می ترکند ومنشأ حبابهی جدیدتر می شوند ، که خود به الگوهای رشد نا منظم منجر می شود . بررسی فیزیکی این واکنش نوسانی در غلظتهای میانه نشان داده است که دینامیک آن شبیه شیر آبچکان است . در غلظتهای کم رشد بلورها لایه ای است ومی توان آن را طوری هدایت کرد که ابتدای یک لوله بر انتهای لوله دیگر قرار گیرد . به عقیده این پژوهشگران تلاش در جهت درک بهتر نحوه رشد لوله های بلوری ،به دانشمندان کمک خواهد کرد تا بتوانندریز لوله هایی بسازند که کاربردهای فراوانی از جمله قطعه های موسوم به "آزمایشگاهی روی یک ترشه" داشته باشد .
منبع: مجله شیمی

مراسم افتتاحیه سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر
مراسم افتتاحیه سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر - سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر شامگاه چهارشنبه با نمایش «آن سوی ابرها» ساخته مجید مجیدی در سینما فلسطین آغاز بکار کرد.
حمله فیزیکی به بازیگر زن ایرانی در خیابان! / عکس
حمله فیزیکی به بازیگر زن ایرانی در خیابان! / عکس - بازیگر سریال "تعطیلات رویایی" از حمله افراد ناشناس به خود خبر داد. مریم معصومی، بازیگر سینما و تلویزیون مورد حمله افراد ناشناس قرار گرفت.
گفتگوی تلفنی با همسر مرتضوی / صوت
گفتگوی تلفنی با همسر مرتضوی / صوت - سعید مرتضوی که در روزهای گذشته خبری از او نبود و حتی سخنگوی دستگاه قضایی گفته بود حکم جلبش صادر شده اما گیرش نیاورده‌اند، به گفته همسرش در تهران است.
ارسطوی پایتخت با مونا فائض پور ازدواج کرد
ارسطوی پایتخت با مونا فائض پور ازدواج کرد - «احمد مهران فر» بازيگر نقش «ارسطو عامل» در سريال پايتخت ۵ در اینستاگرام خود از ازدواجش با «مونا فائض پور» خبر داد.
اقدام عجیب سیف/ پرداخت پاداش 1 میلیارد و 200 میلیون تومانی به معاون
اقدام عجیب سیف/ پرداخت پاداش 1 میلیارد و 200 میلیون تومانی به معاون - عضو کمیسیون برنامه‌، بودجه و محاسبات مجلس از پرداخت پاداش میلیاردی در بانک مرکزی خبر داد و گفت: آقای سیف، رئیس کل بانک مرکزی؛ معاون خود را بازنشسته کرد و به او یک میلیارد و 200 میلیون تومان پاداش داد و دوباره این معاون بازنشسته را یک هفته بعد در همان شغل منصوب کرد.
حکومت نمی‌تواند ارتباط درستی با مردم برقرار کند
حکومت نمی‌تواند ارتباط درستی با مردم برقرار کند - خود اين سیاست‌گذاران توليد داخلي را بي اعتبار كردند، امنيت شبكه‌هاي داخل را از بين بردند و... حالا اعتراض مي‌كنند كه چرا رفتيد سراغ شبكه‌هاي خارجي؟ و مدعی‌اند که همه اطلاعات دست موساد و سيا و ام‌آي‌سيكس است؛ گویی که مثلا در ایمیل یاهو و جی‌میل چنین نیست؟! درحالي‌كه مسئوليت این وضع بر عهده سيستم است. وقتي رسانه‌هاي داخل تحت فشار هستند و رسانه رسمی یکسویه هر چه می‌خواهد می‌گوید و با اخبار نا‌صحیح مواجه…
صحبت های جنجالی رییسی علیه روحانی
صحبت های جنجالی رییسی علیه روحانی - صحبت های جنجالی رییسی پیرامون استفاده روحانی از نام امام رضا در انتخابات
500 نفر محتوای نامه‌های پستی مردم را میخواندند و چک می‌کردند!
500 نفر محتوای نامه‌های پستی مردم را میخواندند و چک می‌کردند! - محمد غرضی می‌گوید: زمانی که به عنوان وزیر در وزارت حضور یافتم بیش از ۵۰۰ نفر را دیدم نامه‌هایی که از داخل به خارج و از خارج به داخل کشور ارسال می‌شدند را چک می‌کردند و به صورت سه شیفت فعالیت می‌کردند و نامه‌ها را می‌خواندند.
جنجال ویدیو دختر بازیگر روی کول بازیکن پرسپولیس!
جنجال ویدیو دختر بازیگر روی کول بازیکن پرسپولیس! - عکس و ویدیویی منتسب به ستاره پرسپولیس فرشاد احمدزاده و ترلان پروانه بازیگر سینما و تلویزیون در فضای مجازی منتشر شده است. عجب پاپراتزی‌هایی داریم!
دختر داعشی سریال پایتخت کیست ؟
دختر داعشی سریال پایتخت کیست ؟ - در قسمت های اخیر سریال پایتخت بازیگر جدیدی به جمع خانواده معمولی پیوسته است؛ نیلوفر رجایی فر نقش الیزابت را در سریال پایتخت ۵ ایفا می کند ؛ این بازیگر با جلب اعتماد سیروس مقدم این فرصت ط بازی در سریال پر طرفدار پایتخت را به دست آورد .
خانم ایرانی، عامل تیراندازی در مقر یوتیوب / فیلم
خانم ایرانی، عامل تیراندازی در مقر یوتیوب / فیلم - ویدیوهایی از نسیم نجفی اقدم در شبکه های اجتماعی به زبان های انگلیسی و فارسی موجود است که در آن ها وی از حذف ویدیوهای خود توسط یوتیوب شکایت دارد.
رقص کاوه مدنی یا کالای ایرانی؟
رقص کاوه مدنی یا کالای ایرانی؟ - بگذارید اینطور بپرسم: مگر کیروش، مربی تیم ملی فوتبال جمهوری اسلامی ایران عرق نمی‌خورد؟ نمی‌رقصد؟ مگر برانکو و شفر نمازشب می‌خوانند و روزه می‌گیرند و اصولگرا و ارزشی و انقلابی هستند؟!
رقص های قبل از تو سوء تفاهم بود