جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

حساسیت بیشتر زنان در مقابل درد


حساسیت بیشتر زنان در مقابل درد
تحقیقات تازه حاکی است که برخلاف پندار عمومی، وقتی نوبت به درد کشیدن می رسد زن ها از مردها حساس تر هستند.دانشمندان دانشگاه بث (Bath) می گویند زنان نه تنها درد را زودتر احساس می کنند بلکه دربرابر آن مقاومت کمتری دارند.زنان تمایل دارند بر جنبه های روانی درد تمرکز کنند که باعث تشدید آن می شود، درحالی که مردان عادت دارند بیشتر به جنبه جسمانی آن توجه نشان دهند.
یافته های این گروه بر یک رشته آزمایش در ۵۰ مرد و زن که با استفاده از محرک هایی مانند آب یخ انجام شد استوار است.از داوطلبان خواسته شد بازوی خود را برای دو دقیقه در آب گرم فرو کنند و سپس همان بازو را برای دو دقیقه یا تا زمانی که تحمل دارند در آب یخ نگاه دارند.
در این آزمایش زنان درد را بسیار زودتر از مردان حس کردند و تحمل کمتری در مقابل آن نشان دادند.
به علاوه وقتی از مردان خواسته شد درباره جنبه های حسی (فیزیکی) درد فکر کنند نه احساسات مرتبط با آن، درد آنها کاهش یافت.این ترفند هیچ فایده ای در مورد زنان نداشت.
● درد بیشتر
دکتر اد کیوگ محقق اصلی این مطالعه و روانشناس در "واحد کنترل درد" در دانشگاه بث گفت: "مطالعه ما نشان داد که درحالی که تمرکز بر جنبه های فیزیکی درد در مردان باعث افزایش تحمل آنها نسبت به درد شد، اما بعید بود این شیوه در زنان موثر باشد."
"زنانی که بر جنبه های روحی درد تمرکز می کنند ممکن است عملا درد بیشتری احساس کنند، احتمالا به این دلیل که احساسات مرتبط با درد منفی است."
وی به نشریه "پین" گفت که چگونه شواهد فزاینده نشان می دهد که تعداد مقاطع همراه با درد که یک زن به طور متوسط در زندگی تجربه می کند "بیش از مردان است" و زنان درد را در نواحی متعددتر بدن و در هر مقطع به دفعات بیشتر تجربه می کنند.
دکتر بورلی کولت از انجمن درد بریتانیا گفت که این یافته ها موید مطالعات قبلی است.
وی گفت: "آستانه درد در زنان معمولا پایین تر از مردان است. همچنین می دانیم که تعداد زنانی که برای درمان درد به درمانگاه ها مراجعه می کنند بسیار بیش از مردان است."
● هورمون ها
با این حال وی تاکید که مساله بسیار پیچیده است.وی گفت نظریه های زیادی برای توضیح این اختلاف میان زن و مرد وجود دارد.یک نظریه می گوید از آنجا که زنان ذاتا دارای حس غمخواری هستند آمادگی بیشتری برای تشخیص درد در خود دارند که همچون زنگ خطری نسبت به وجود مشکلی جدی که ممکن است توانایی آنها در مراقبت از دیگران را مختل کند عمل می کند.
یک نظریه دیگر می گوید که مساله به اختلافات هورمونی مربوط می شود.
دکتر کولت در این مورد گفت: "می دانیم که آستانه درد در زن ها در طول دوره تناوب قاعدگی نوسان می کند. زنانی که پس از یائسگی تحت هورمون درمانی قرار می گیرند معمولا بیش از سایر زنان از مشکلات مربوط به درد رنج می کشند."
وی افزود: "به تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است. این کار بی نهایت مهم است زیرا اکثر داروهایی که برای درمان درد استفاده می کنیم روی مردان آزمایش شده است. شواهدی وجود دارد دایر بر این که زنان نسبت به مردان به انواع متفاوتی از مسکن ها واکنش نشان می دهند."
منبع : گاهنامه زیست شناسی


همچنین مشاهده کنید