شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

چرا ترش می‌کنید؟


چرا ترش می‌کنید؟
ترش كردن از علائم شایع بیماران مراجعه‌كننده به پزشكان است. بیماران اغلب آن را با واژه‌هایی نظیر جوشیدن معده، سوزش سردل، احساس خروج آتش از دهان و سوزش پشت جناغ بیان می‌كنند.اغلب افراد این حالت را در طول زندگی خود تجربه می‌كنند، ولی به درجات مختلف و فواصل گوناگون، گاهی اوقات با فاصله‌های طولانی بروز می‌كند. بعضی اوقات خودبه‌خود برطرف می‌شود و در برخی مواقع نیازمند درمان‌های دارویی است.
● دردسرهای اسید معده
ترش كردن ناشی از اسید معده است. اسید معده، اسید كلریدریك است كه از سلول‌های واقع در معده تراوش می‌شود. برای درك بهتر علل ترش كردن، ذكر مطالبی را درباره ترشح اسید معده به صورت مختصر لازم می‌دانم. اسید كلریدریك یا اسید معده كه از سلول‌های پوششی داخل معده تراوش می‌شود، نقش‌های بسیار مهمی دارد:
آنزیم هضم كننده مواد پروتئینی را فعال می‌كند. برای جذب بعضی از ویتامین‌ها مثل ۱۲ B و جذب بعضی مواد مثل آهن و كلسیم لازم است. اسید معده می‌تواند باكتری‌های خورده شده با مواد غذایی و نوشیدنی‌ها را از بین ببرد. اگر اسید معده وجود نداشته باشد و یا بیش از حد خنثی شود، در اثر از بین نرفتن میكروب‌ها و خروج آن از معده به روده عفونت ایجاد می‌شود. عفونت ایجاد شده باعث اختلال در جذب بعضی مواد غذایی در روده می‌شود. علاوه بر این، كمبود اسید معده می‌تواند به بروز سرطان معده منجر شود چون وقتی اسید معده نباشد میكروب‌ها در معده تجمع می‌كنند و مواد سرطان‌زا ایجاد شده و در نهایت سرطان معده به وجود می‌آید. ترشح اسید معده كاملا كنترل شده است و هرگاه میزان آن به حد لازم برسد مجموعه‌ای از عوامل مهار‌كننده وجود دارند كه ترشح را مهار می‌كنند.
فكر كردن به غذا، دیدن آن، بوی غذا و طعم آن از جمله مواردی هستند كه به صورت طبیعی باعث افزایش ترشح اسید معده می‌شوند. اما بعضی فاكتورها هستند كه به صورت غیرطبیعی ترشح اسید معده را زیاد می‌كنند و اسید معده بیش از حد معمول ترشح می‌شود كه عفونت با میكروب هلیكوباكتر، خوردن بعضی مواد غذایی، حجم زیاد غذا در معده و بروز اشكال در اثر مصرف بعضی داروها را می‌توان از آن دسته دانست. گاهی اوقات دریچه‌های ابتدایی و پایانی معده كه وظیفه دارند از خروج اسید جلوگیری كنند، دچار اختلال و اشكال می‌شوند.
منبع : روزنامه تهران امروز


همچنین مشاهده کنید