جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

میوه و سبزیجات را صحیح بشوییم


میوه و سبزیجات را صحیح بشوییم
آیا می دانید سیب زمینی، پرتقال و گوجه فرنگی كجا كشت می شوند؟ میوه و سبزیجات مواد طبیعی هستند كه در زمین هایی مملو از آفت كش ها و مواد شیمیایی كشت می شوند. اگر چه مواد شیمیایی آفت كش ها كه بر روی میوه و سبزیجات باقی می ماند در سطح استاندارد و بی خطر برای مصرف انسان در نظر گرفته شده است، آیا به واقع وجود این گونه مواد شیمیایی اضافی در تغذیه شما الزامی است؟
به محض آن كه میوه و سبزیجات آماده برداشت می شوند بوسیله دست های مختلف در زمین ها و باغ ها، سپس در انبار و در نهایت در مغازه و سبزی فروشی محله شما جا به جا می شوند.
انواع باكتری ها از جمله باكتری مولد حصبه ممكن است در میوه و سبزیجات نهفته باشند چه به طور طبیعی رشد كرده و چه آنها را كشت داده باشند.
وجود میوه و سبزیجات در رژیم غذایی شما الزامی است، به شرط آنكه حشرات، مواد شیمیایی و باكتری هایی كه به همراه خود دارند را به طور كامل از بین ببرید. به همین دلیل اطمینان حاصل كنید كه میوه و سبزیجات را قبل از آن كه مصرف می كنید شسته باشید.
● طریقه شست وشوی میوه و سبزیجات
▪ ابتدا پیشخوان آشپزخانه، یخچال، گاز، كارد و چنگال (ابزارهای برنده) را به طور كامل تمیز كنید.
▪ دست هایتان را همیشه قبل از طبخ گوشت و جا به جا كردن میوه و سبزیجات بشویید.
▪ برای جلوگیری از فاسد شدن میوه و سبزیجات تازه آنها را از گوشت خام دور نگه دارید.
▪ هنگام خرید دقت كنید میوه و سبزیجات تازه و رسیده را انتخاب كنید. از خرید محصولات له شده، گلی و كپك زده خودداری كنید.
▪ میوه و سبزیجات به دلیل داشتن پوست طبیعی، رطوبت را در خود نگه می دارند. شستن آنها سبب می شود زودتر فاسد شوند. برای همین آنها را تنها زمانی كه می خواهید مصرف كنید بشویید.
▪ همه میوه و سبزیجات بسته بندی شده را هنگام مصرف بشویید. حتی اگر روی آن نوشته باشد كه آنها شسته شده اند.
▪ همه اطراف میوه و سبزیجات را به طور كامل بشویید. حتی اگر قصد ندارید پوست آنها را مصرف كنید. باكتری هایی كه بر روی پرتقال، خربزه، كدو، بادمجان (میوه، سبزیجات) زندگی می كنند، می توانند به چاقو هایی كه شما آنها را خرد و قطعه قطعه می كنید منتقل شود بعد هم به طور مستقیم به همه قسمت هایی از آن میوه یا سبزی كه شما مصرف می كنید، نفوذ كنند.
▪ میوه و سبزیجات را به آرامی زیر آب روان بشویید. هرگز از صابون، پاك كننده های قوی، سفید كننده ها یا مواد شیمیایی سمی برای شست وشو استفاده نكنید. این گونه مواد تركیبات شیمیایی را بر روی محصولات شما باقی خواهد گذاشت.
▪ اسپری ها و شوینده های تجاری كه برای شست و شوی سبزیجات در بازار عرضه می شوند، هیچ گونه برتری نسبت به آب خالص ندارند. بنابراین پول خود را برای خرید این گونه مواد هزینه نكنید.
▪ میوه و سبزیجات سفت تر، مثل سیب و سیب زمینی را با آن كه با آب خالص برای برطرف كردن باقی مانده خاك و گل شست وشو می دهید، می توانید با برس مخصوص سبزیجات نیزپاك كنید.
▪ برگ های بیرونی كاهو و سرهای كلم را بكنید و دور بیندازید بقیه برگ ها را نیز به طور كامل بشویید.
▪ میوه هایی مانند توت فرنگی و دیگر میوه های ریز را به طور كامل بشویید و برای خشك كردن، آنها را در صافی قرار دهید.
▪ به خاطر داشته باشید میوه و سبزیجاتی كه از سبزی فروشی ها تهیه می كنید ممكن است به ظاهر تمیز باشند، اما شما باكتری ها و مواد شیمیایی كه بر روی آنها است نمی توانید ببینید.
▪ میوه و سبزیجات را قبل از مصرف به طور كامل بشویید بویژه میوه و سبزیجاتی كه به صورت خام مصرف می شوند.

مترجم: مرجان محمدی
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید