سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 7 May, 2024
مجله ویستا

بابونه Matricaria camomile


بابونه Matricaria camomile
۱) گیاهی است یک ساله، بسیار معطر و با ارتفاع ۲۰ تا ۴۰ سانتی‌متر که به طور خود رو، می‌روید. منشأ اصلی این گیاه نواحی مختلف منطقه مدیترانه بوده، ولی امروزه پراکندگی وسیعی یافته است.
۲) قسمت مورد استفاده این گیاه، گل‌های آن است که در فاصله ماه‌های اردیبهشت تا مهر آن‌ها را از ساقه جدا می‌کنند و به صورت قشر نازکی پهن می‌کنند تا خشک شوند.
۳) خواص درمانی: این گیاه دارویی مدر، محرک تعریق، تقویت‌کننده معده، ضد نفخ، اشتهاآور، هضم کننده غذا، ضد صفرا و التیام‌دهنده است. به وجود آمدن قاعدگی را تسریع می‌کند. اثر ضدعفونی قوی و سریعی دارد و همچنین مسکن درد و ضد تشنج نیز است.
۴) قدرت اثر ضد عفونی‌کنندگی فرآورده‌های این گیاه و توانایی آن در رفع بیماری‌ها، باعث شده از این فرآورده‌ها به صورت استعمال خارجی و ضماد در محفوظ نگهداشتن زخم از آلودگی‌ها و بهبود آن و همچنین لوسیون و سرشوی و بدن‌شوی حمام استفاده شود.
۵) پاشیدن گرد گل‌های این گیاه بر روی عضو، اثر مفیدی در رفع اگزماهای مرطوب و دردناک و کچلی کودکان دارد.
۶) از جوشانده گل‌های این گیاه، برای شفاف و طلایی رنگ‌کردن موهای بور و بورکردن موهای بلوطی استفاده می‌شود و از این نظر شهرت جهانی دارد.
۷) روش‌های مصرف: نوشیدن روزانه ۲ تا ۳ مرتبه دم‌کرده بابونه را توصیه می‌کنند. برای این کار باید ۲ تا ۳ قاشق سوپ‌خوری گل‌های گیاه را در ۳ فنجان آب دم کرد. برای تغییر رنگ موی سر نیز جوشانده ۵۰ تا ۱۰۰ گرم بابونه خشک در یک لیتر آب (حداقل به مدت ۲۰ دقیقه) توصیه می‌شود. برای شستشو زخم‌ها باید از جوشانده‌های نسبتاً غلیظ استفاده کرد.
منبع : مطالب ارسال شده