جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

فواید گذشت


فواید گذشت
غضب از امراض مضره و آثار سوء فراوان دارد و منشأ تحریك اعصاب می گردد، به ویژه اگر عوارضی چون انتقام جویی و كینه را به همراه داشته باشد، خطرش دوچندان می شود.
«اشدكم من ملك نفسه عند الغضب و احلمكم من عقی بعدالمقدره»
نیرومندترین شما كسی است كه هنگام غضب بر خود تسلط داشته باشد و بردبارترین شما كسی است كه پس از قدرت از گناه كسان درگذرد كه اشاره به دو مطلب مهم با قدرت ترین مردم و نیرومندترین مردم دارد.
فروبردن خشم اثر فوق العاده ای در تكامل معنوی انسان و تقویت روح ایمان دارد و فروبردن خشم بسیار خوب است، اما ممكن است كینه و عداوت را انسان از قلب خود بیرون نكند پس خداوند در سوره مباركه شورا می فرماید: مؤمنین با ایمان قوی به خود مسلط هستند و دست به اعمال زشت و جنایات نمی زنند، بلكه با عفو و بخشش، قلب خود و دیگران را از كینه ها پاك نگه می دارند.
دل رحمی و شفقت و مهربانی به سلامتی روح و جسم انسان كمك می كند. در اثر عفو و بخشش دیگران احساسی ربانی و ملكوتی به انسان دست می دهد كه در سلامتی جسم و روح تأثیرگذار است. چشم پوشی از اشتباهات دیگران و بخشیدن یك گناهكار و مقصر به چهار طریق می تواند برای انسان مفید باشد:
۱) بخشودن دیگران باعث كاهش استرس و فشارهای عصبی می شود. اگر شخصی كینه و لجاجت در سر بپروراند، زنجیره ای از تنش گرفتگی عضلات، نوسان و تغییر فشار خون، تعرق زیاد و سردردهای مزمن در شرایط استرس زا به همراه او خواهندبود و او را رها نمی كنند، درحالی كه با گذشت به راحتی می توان از شر آنها خلاص شد.
۲) چنان چه در شرایط سخت و پرتنش از خود بخشش و بزرگی نشان دهیم، از قلب خود حفاظت كرده و تنظیم ضربان قلب و فشار خون را در حد نرمال نگه داشته و به همین ترتیب كمك بزرگی به حفظ سلامت قلب خود كرده ایم.
۳) افرادی كه درشرایط سخت و پرتنش گذشت می كنند، دردهای جسمانی آنها به طور محسوسی كاهش می یابد.
۴) هنگام گذشت و عفو دیگران، افراد احساس می كنند به خدا نزدیك ترند و همین حالت ملكوتی باعث شادی و شعف واقعی انسان می شود، پس این احساس لطیف و زیبا را از خود دریغ نكنید.
زهرا احمدزاده
منبع : روزنامه کیهان


همچنین مشاهده کنید