جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

درگذشت پیتردراکر، پدر مدیریت نوین


"پیتر دراکر" که به دلیل نگارش کتاب ها و رساله های متعدد در حیطه هایی چون نوآوری ،کارآفرینی و استراتژی های موجود برای مواجهه با جهانی در حال تحول پدر مدیریت نوین لقب گرفته بود ، روز جمعه در سن نود و پنج سالگی چشم از جهان فرو بست .
به گفته برایان اشنایدر، از سخنگویان دانشگاه کلیرمونت ،جایی که دراکر در آنجا تدریس می کرد، او به دلیل کهولت سن در منزل مسکونی خود در کلیرمونت ،واقع در شرق لوس آنجلس درگذشت .نیوت گینگریچ ،سخنگوی پیشین مجلس نمایندگان کنگره ایالات متحده با اشاره بهنقش دراکر در توسعه علم مدیریت نوین می گوید: دراکر را می توان مهم ترین عامل توسعه مدیریت کارآمد و تبین خط مشی‌های مدنی کاربردی در قرن بیستم دانست .
دراکر به دلیل اهمیتی که برای نقش کارکنان هر مجموعه در توفیق و پیشرفت آن مجموعه قایل بود از پیشگامان علم مدیریت می دانستند.او همچنین بر این باور بود که نوآوری و تلاش برای بازار یابی باید در فضایی عاری از دغدغه های مالی انجام شود. توانمندی او در توضیح ساده و شفاف اصولی که به آنها اعتقاد داشت شرایطی را فراهم آورد که حتی مدیران معمولی هم برای به کاربستن آنها رغبت نشان دهند.
اندی گرو ، مدیرعامل پیشین گروه intel می گوید : همین خصیصه موجب شده بود آنچه او می گفت بسیاری از کارکردهای روزانه را تحت الشعاع خود قرار دهد.
دراکر را بنیانگذار ایده هایی چون مدیریت هدف گذاری و تمرکز زدایی می دانند و تکنیک های انگیزه سازی او از سوی بسیاری از مدیران در شرکت های بزرگ ایالات متحده از جمله اینتل ،ریبوک و سی یرز مورد استفاده قرار می گرفت .مجله بیزینس ویک در سال ۱۹۹۷ تصویر او را به روی جلد خود برد و از او به عنوان " بزرگترین متفکر راهکارهای مدیریت عصر حاضر " یاد کرد . فوربس نیز در همان سال از او به عنوان کسی که هنوز جوان ترین ذهن را دارد " نام برد و در سال ۲۰۰۲ مفتخر به دریافت نشان آزادی از رییس جمهور آمریکا شد.
ر اوایل دهه ۱۹۴۰ از دراکر توسط مدیریت جنرال موتورز برای تحقیق در مورد ساختار درونی این شرکت و نحوه مدیریت آن دعوت شد .همین تجربه بود که نگارش اولین کتاب مدیریت او در سال ۱۹۴۶ رقم زد .عنوان این کتاب " قاعده مشارکتی " بود که سرآغاز نگارش سی کتاب دیگر در زمینه مدیریت و ایجاد بنیادی غیر انتفاعی در زمینه مدیریت بود .کوئین میلز، استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه هاروارد در مورد دراکر میگوید : او فردی پیشرو در زمینه فرهنگ و علم بود و این چیز نامتعارفی نیست .او سال ها پیش از آن که تحولات عمیق در زمینه تجارت و اقتصاد آغاز شود از حدوث آنها در آینده خبر داد.او ظهور نسل جدیدی از نیروی کار را پیش بینی کرد که شغل آنها بر اطلاعاتشان و نه نیروی کار یا حتی توان مدیریتی اش استوار خواهد بود.
پس از سقوط بزرگ بازارهای بورس در اکتبر ۱۹۸۷ دراکر در اظهاراتی که آن موقع عجیب به نظر می آمد، اعلام کرد به دلایل اخلاقی و اعتقادی و نه اقتصادی انتظار چنین رکودی را داشته است . او با بسیاری از جلوه های اقتصاد نوین مخالف بود. که از دلال های وال استریت به عنوان جماعتی غیر سازنده یاد می کرد که طمع کسب سودهای کلان بدون انجام تلاشی در خور را دارند. می گفت : وقتی به نقطه ای می رسید که دلال ها و تجار بیش از سرمایه گذاران کسب درآمد می کنند نباید شک کنید که این وضع چندان به درازا نخواهد انجامید.
همیشه برای اثبات این که دوره دلال بازی در اقتصاد محدود است ، اصطلاح خاصی داشت : میانگین زمان تداوم یک حباب صابون کاملا محاسبه شده و مشخص بود که چیزی در حدود ۲۶ ثانیه است. می افزود : سپس فشار سطحی به حدی می رسد که حباب عاقبت خواهد ترکید.دراکر متولد وین بود و تحصیلات خود را در انجا و سپس انگلیس ادامه داد. در حالی که در فرانکفورت آلمان به عنوان خبرنگار روزنامه مشغول به کار بود ،موفق به اخذ دانشنامه دکترا در رشته حقوق بین الملل شد . او تا سال ۱۹۳۳ و زمانی که نازی ها انتشار یکی از رساله های او را ممنوع کردند در آلمان ماند. سپس به انگلیس رفت و در یکی از بانک های لندن مشغول به کار شد و عاقبت در سال ۱۹۳۷ به ایالات متحده مهاجرت کرد.
در کالج بنینگتون در ورمونت به تدریس فلسفه و سیاست مشغول شد و برای بیش از بیست سال کرسی استادی رشته مدیریت را در دانشکده تحصیلات تکمیلی دانشگاه نیویورک در اختیار داشت .با آغاز سال ۱۹۷۱ او تدریس درس مدیریت مالی مشاغل را در دانشکده عالی دانشگاه کلیرمونت کالیفرنیا که دانشکده اقتصاد خود را به نام او نامگذاری کرده بود ، شروع کرد .علاوه بر نگارش سی کتاب در مورد علم مدیریت وی ده ها مقاله برای همایش آکادمیک و نشریات پرتیراژ و دو داستان نیز نوشت و در سال ۱۹۷۹ بیوگرافی خود را نگاشت .اگرچه بخش اعظم کار او بررسی چگونگی عملکرد کارکنان در محل کارشان بود. دراکر همچنین زمان زیادی به بررسی کارکرد بخش خدمات اختصاص داد که نتیجه اش تاسیس بنیاد غیر انتفاعی مدیریت دراکر در نیویورک بود که از سال ۲۰۰۳ به بعد با عنوان Leader to Leader inst شناخته می شود
منبع : مطالب ارسال شده


همچنین مشاهده کنید