شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

گرمازدگی


گرمازدگی
بروز نقص عملكردی در دستگاه تنظیم كننده حرارتی مغز، باعث بروز گرمازدگی شده و بدن به نحو خطرناكی در اثر مواجهه طولانی مدت با حرارت، بیش از حد گرم می‌شود. در برخی موارد، گرمازدگی به دنبال خستگی گرمایی و در اثر قطع تعریق بروز می‌كند و بدن نمی‌تواند با مكانیسم عرق كردن خنك شود. اگر گرمازدگی به سرعت و ظرف چند دقیقه ایجاد شود، گاهی می‌تواند به بی‌هوشی منجر شود. به طور معمول در شروع این گونه حالات، نشانه‌های بی‌قراری و احساسات ناخوشایند در فرد گرمازده دیده می‌شود.
● علایم و نشانه‌ها
▪ علایم زیر ممكن است مشاهده شود:
ـ سردرد، گیجی و بروز احساسات ناخوشایند
ـ پوست داغ، پرخون و خشك
ـ نبض پر و جهنده
ـ گیجی و بی‌قراری
ـ اختلال سریع در سطح هوشیاری
ـ بالا رفتن دمای بدن تا ۴۰ درجه سانتی گراد
▪ كمك‌های شش‌گانه
ـ سریع بیمار را به مكانی خنك انتقال دهید و تا حد امكان لباس‌های او را خارج سازید.
ـ بیمار را در ملحفه یا پارچه خنك و مرطوب بپیچید و پارچه را تا زمانی كه دمای بدن به زیر ۳۸ درجه سانتی‌گراد (در زیر زبان) و یا ۵/۳۷ درجه سانتی‌گراد (در زیر بغل) برسد، مرطوب نگه دارید.
ـ اگر ملحفه و یا پارچه در دسترس ندارید بیمار را تحت تهویه قرار داده و باد بزنید و یا از اسفنج (ابر) آغشته به آب خنك برای پایین آوردن دمای بدن وی استفاده كنید.
ـ اگر حال بیمار بدتر و یا دچار بی‌هوشی شد، راه هوایی او را باز كرده، تنفس و نبض او را كنترل كنید و در صورت لزوم آماده انجام عملیات احیا باشید.
ـ پس از آنكه دمای بدن بیمار به حد مناسبی رسید، پارچه مرطوب را با ملحفه خشك تعویض كنید. تا زمان رسیدن كمك بیمار را به دقت تحت نظارت قرار دهید.
ـ اگر دمای بدن بیمار مجدد رو به افزایش گذاشت، مراحل خنك‌سازی بدن وی را تكرار كنید.‌
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید