جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

۲۱ مرداد ۱۳۸۶ ــ ۱۲اوت ــ جامعه ملل را ساختند تا نقشه های جغرافیایی را که ترسیم کرده بودند تثبیت کنند - چرا ایران از موسسان جامعه ملل بود؟


در پی تصویب «پیمان ورسای كه ۲۶ اصل اول آن مربوط به ایجاد جامعه ملل بود» در پارلمان بلژیك در هشتم اوت ۱۹۱۹، مورخان معروف كه نظر آنان در روزنامه های اروپا منعكس شده بود گفته بودند كه هدف فاتحان جنگ جهانی اول از ایجاد جامعه ملل تثبیت و قانونی كردن نقشه های جغرافیافی است كه خود بر حسب سیاستهایشان از مدتها پیش (عصر استعمار، یا اصطلاحا اكتشافات جفرافیایی!) ترسیم كرده اند و نتیجه جنگ جهانی ۱۹۱۴ ـ ۱۹۱۸ این فرصت را برایشان فراهم ساخت تا با تاسیس سازمانی به نام جامعه ملل آن نقشه های استعماری (مرزها) هم رسمیت جهانی یابند. همان وقت مورخان در اثبات نظریه خود گفته بودند: در حالی كه دومینیون های انگلیسی از قبیل كانادا، استرالیا و نیوزیلاند كه هنوز استقلال كامل نیافته اند از موسسان و اعضای تشكیل دهنده جامعه ملل اعلام شده اند؛ از روسیه، اتیوپی (یكی ازممالك باستانی جهان)، مكزیك (كه با دولت واشنگتن درگیری دارد) و ... برای عضویت در این جامعه نامی برده نشده است!. كانادا به این دلیل از اعضای موسس جامعه ملل نام برده شده است كه طبق نقشه های ترسیمی در لندن، آن را تا قطب شمال (اراضی غیرمسكون) امتداد داده اند و می خواهند به مرزهای «من درآوردی» آن وجاهت و رسمیت بین المللی بدهند و همین طور، استرالیا واقع در آبهای شرق جنوبی را ماهیت اروپایی ببخشند. پرشیا (ایران) را هم به این سبب از اعضای موسس جامعه ملل قراداده اند كه به مرزهای آن كه خودشان آنها را محدود كرده اند رسمیت بدهند پیش از آن كه ناپلئون پارسی دیگری (نادر شاه تازه ای) پیدا شود و آنها را پس بگیرد. افغانستان و بلوچستان را، انگلستان از پرشیا جدا كرده و با صلاحدید (ساخت و پاخت) انگلستان بود، كه آسیای میان و قفقاز از ایران جدا و به روسیه داده شده و مرزهای پرشیا با عراق تازه تاسیس را نیز انگلیسی ها ترسیم و تحمیل كرده اند. این مورخان از جمله «ماكس وبر» همچنین گفته بودند كه اصول بعدی پیمان ورسای (اصول مربوط به آلمان) جنگ بزرگتری را به دنبال خواهد داشت زیرا كه طبق این اصول؛ بخشی از سرزمین های آلمانی را از این كشور جدا كرده اند، مسئولیت آغاز جنگ را به گردن آلمان انداخته اند، غرامت سنگین از مردم آلمان مطالبه كرده اند، این كشور را از داشتن نیروی هوایی، بیش از شش كشتی نظامی و صد هزار سرباز محروم ساخته و نزدیك شدن فرد مسلح آلمانی را از ۸۰ كیلومتری به مرز فرانسه ممنوع كرده اند!.
پیمان ورسای ۲۸ ژوئن ۱۹۱۹ و هفت ماه و ۱۷ روز پس از اعلام آتش بس در جبهه ها به امضا رسید. اساسنامه جامعه ملل (كه درچارچوب اصول پیمان ورسای تنظیم شده بود) نیز از دهم ژانویه ۱۹۲۰ قوت اجرایی یافت كه پس از تشكیل جلسات مقدماتی در پاریس و لندن، مقر آن از نوامبر ۱۹۲۰ به ژنو انتقال یافت و تا اواخر سال ۱۹۳۸ فعال بود كه اموال و پرونده هایش پس از تاسیس سازمان ملل، در سال ۱۹۴۶ به این سازمان كه آن هم توسط فاتحان آلمان تاسیس شده بود انتقال یافت. هدف ظاهری از تاسیس هر دو سازمان حل اختلاف ملل از طرق مسالمت آمیز و داوری و جلوگیری از هر گونه جنگ در سطح كره زمین، و نیز نظارت بر رعایت حقوق بشر و تامین وسایل پیشرفت بوده كه كارنامه هر دو سازمان در این زمینه ها نمره قبولی نشان نمی دهد و در نتیجه جز عاملی در دست قدرت ها نبوده اند. اظهارات اخیر روسیه درباره قطب شمال كه مغایر دعاوی مهاجر نشین كلا ۴۰۰ ساله كاناداست باردیگر واقعیت اظهار نظر مورخان اروپایی (درباره مرزها) را كه در اوت ۱۹۱۹ انتشار یافت و به آن توجه نشد پس از۸۸ سال ثابت می كند.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید