شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

از آکنه هرگز نترسید


نام آکنه از کلمه یونانی Acme به معنی دوران نخست زندگی گرفته شده است، زیرا آکنه نوعی بیماری معمول برای دوران نوجوانی و جوانی است.
همه افراد زمانی که در دوران نوجوانی به سر می برند از بروز یک یا دو خال کوچک بر روی پوستشان احساس ناراحتی می کنند. این مشکلات نظر آکنه که در ظاهر بسیار ساده به نظر می رسند می تواند برای برخی افراد مشکلات روحی و جسمی فراوانی را به دنبال داشته باشد.
زمانی که خال ها و لکه های پوستی مدت زمانی پس از بروز ناپدید می شوند، شما می توانید آنها را به عنوان عارضه هایی عادی که به درمان خاصی نیاز ندارند تلقی کنید. به هر حال، برای بسیاری از مردم همین مشکلات به ظاهر ساده پوستی می تواند مشکلات بزرگ و جدی را به دنبال داشته باشد.
● آکنه چیست؟
نام آکنه از کلمه یونانی Acme به معنی دوران نخست زندگی گرفته شده است، زیرا آکنه نوعی بیماری معمول برای دوران " تقریبا بین سال های ۱۷ تا ۱۸ سالگی بیشترین میزان آکنه بر روی پوست خانم ها ظاهر می شود... "
نوجوانی و جوانی است. بیماری آکنه بیشتر در سنین بلوغ و دوران جوانی بروز می کند، اما می تواند برای کهنسالان نیز مشکلات عدیده ای را به وجود آورد. این بیماری بیشتر در سنین بلوغ یعنی زمانی که پوست به میزان زیادی چربی تولید می کند خود را نمایان می سازد. سلول های مرده پوست و چربی ها باعث می شوند تا تمامی منفذ های پوست صورت، قسمت های فوقانی بازو ها، قسمت فوقانی کمر و قفسه سینه بسته شوند و تنفس پوستی مشکل شود.
این عارضه در بین خانم ها معمولا در سال های اولیه نوجوانی شیوع پیدا می کند، یعنی تقریبا بین سال های ۱۷ تا ۱۸ سالگی بیشترین میزان آکنه بر روی پوست خانم ها ظاهر می شود. در این میان زمان بروز و شیوع این بیماری برای آقایان سنین ۱۹ و ۲۰ سالگی اعلام شده است. لکه های آکنه بیشتر بر روی صورت خود را نمایان می کنند، اما در عین حال می توان آنها را بر روی قسمت پشتی بدن، زیر گوش ها، روی قفسه سینه و روی کشاله ران مشاهده کرد.
باید توجه داشت که بیشتر مردم در طول دوران زندگی خود دست کم برای یک بار هم که شده آکنه و عوارض آن را تجربه می کنند. این بیماری در بیشتر مواقع خود را به صورت ملایم و معتدل نشان می دهد، اما برای ۱۵ درصد افراد با شدت بیشتری ظاهر می شود. آکنه برای " زمان بروز و شیوع این بیماری برای آقایان سنین ۱۹ و ۲۰ سالگی اعلام شده است... "
دو جنس زن و مرد به یک میزان بروز می کند و برای مردان معمولا شدیدتر است.
● مراحل پیشرفت آکنه
برای بسیاری از مردم آکنه یکی از بدترین و زجرآورترین بیماری هایی است که می تواند در طول دوران زندگی بروز کند. در طول دوران نوجوانی و بلوغ این عارضه بسیار عادی است و اصلا نگران کننده نیست. در این میان بسیاری از دانشمندان در تلاشند تا دریابند، برای چه بیماری آکنه بر روی پوست بدن بروز می کند.
پوست های سالم و معمولی شامل هزاران هزار کیسه ها و غده های کوچک و مخصوص می شود. هر یک از این کیسه ها شامل غده های کوچک چربی می شوند که چربی لازم برای پوست بدن را تولید می کنند. یک عکس العمل غیرمعمول از غده های چربی پوستی در فعالیت هورمون مردانه تستوسترون بروز می کند و باعث می شود تا فعالیت های آنها بیشتر شود. این طور که آمار ها نشان می دهد آکنه در مردان بیشتر از خانم ها بروز می کند، زیرا در بدن آنها به میزان بیشتری هورمون تستوسترون وجود دارد.
این چربی هایی که بیش از میزان نیاز تولید می شوند، به همراه سلول های مرده پوستی کلیه منافع پوست را مسدود می کنند. این عارضه باعث می شود تا امکان تنفس برای پوست افراد
" ارتباطات جدید با دیگر افراد، پیش از فرا رسیدن زمان عادات ماهانه خانم ها، بارداری، استرس و فشار های عصبی، برخی لوازم آرایشی و بهداشتی و برخی دارو ها می توانند احتمال بروز آکنه در افراد را بیشتر کنند... "
غیر ممکن شود و به دنبال آن آکنه بروز کند. به طور کلی ممکن است در این زمان فرد روزی چند بار به حمام برود و آلودگی ها را از روی پوست خود بزداید، اما در عین حال این سلول های مرده و چربی ها با حمام رفتن از بین نمی روند.
● افسانه های آکنه
در مباحث علمی، افسانه هایی که در مورد بیماری آکنه وجود دارد شامل مباحث تغذیه ای می شد. طبق این افسانه ها گفته می شود که خوردن غذاهای مخصوص یا داشتن رژیم های غذایی ویژه مثل انواع شکلات ها، غذاهای چرب و یا سرخ کرده می تواند آکنه را تشدید کند. در این برخی افراد با توجه به نوع ساختار بدنی خود به بعضی غذاها حساس ترند.
امروزه افرادی که بر روی پوست آنها آکنه بروز می کند اصلا خجالت نمی کشند، چون دریافته اند که این بیماری برای همه بروز می کند و از اختیارات آنها خارج است. مطالعات انجام شده نشان می دهد، برخی مردم از نظر روانشناسی با آکنه خجالت می کشند و اعتماد به نفس خود را از دست می دهند.
● درمان های آکنه
مهم ترین فعالیتی که متخصصان برای درمان آکنه انجام می دهند آنست که از بروز اثرات و جای آکنه جلوگیری کنند. علاوه بر این، پزشکان می کوشند از استرس ها و پریششانی های فرد مبتلا به آکنه بکاهند، طول دوران بروز آکنه بر روی پوست وی را کم کنند و باعث شوند تا بیمار درد کمتری را احساس کند. درمانی که برای بیماری آکنه به کار برده می شود به میزان شدت این بیماری در افراد بستگی دارد.
پوست های سالم برای ایمن شدن در برابر آکنه به ویتامین هایی نظیر A، C و E، روی و دست کم ۸ لیوان آب در طول روز نیاز دارند. همه ما چه به آکنه مبتلا باشیم و یا نباشیم باید این مواد را مصرف کنیم تا از پوستی سالم و شاداب برخوردار شویم.
در این میان باید توجه داشت که عواملی نظیر آزمایش های پزشکی، ارتباطات جدید با دیگر افراد، پیش از فرا رسیدن زمان عادات ماهانه خانم ها، بارداری، استرس و فشار های عصبی، برخی لوازم آرایشی و بهداشتی و برخی دارو ها می توانند احتمال بروز آکنه در افراد را بیشتر کنند.
منبع : بانک اطلاعات گردشگری


همچنین مشاهده کنید