سه شنبه, ۲۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 14 May, 2024
مجله ویستا

آسمــانخـراش‌هــای اروپـــا


آسمــانخـراش‌هــای اروپـــا
فرانکفورت یکی از شهرهای زیبای اروپایی واقع در ایالات هسن آلمان با بافت معماری قدیمی و مدرن، عنوان شهر نمایشگاه اتومبیل‌های مدرن را به خود اختصاص داده است!
این شهر یکی از ثروتمندترین مراکز اروپا و مرکز فرهنگ وادبیات اروپای مرکزی محسوب می‌شود و جزو بزرگ‌ترین مناطق حمل و نقل اروپا نیز هست. این شهر دارای وسایل نقلیه عمومی مدرن همچون متروهای زمینی، هوایی و اتوبوس‌های برقی و قطارهای فوق مدرن می‌باشد...
نام (فرانکفورت) به زبان آلمانی (فرانکفورت برماین) است و جمعیتی بالغ بر پنج میلیون نفر دارا می‌‌باشد و پس از برلین و هامبورگ و مونیخ شهر بزرگ آلمان است. آسمان‌خراش‌های فرانکفورت نیز شهرت جهانی دارند و به Frankfurter skyline معروف است.
دانشگاه فرانکفورت به نام (گوته) نامگذاری شده است و دانشسرای عالی صنعتی این شهر نیز شهرت بسیاری در جهان دارد.
▪ معماری فرانکفورت
یکی از عواملی که سبب زیبایی این شهر شده تلفیق معماری قدیمی و مدرن چشم‌نواز اروپایی می‌باشد.
آسمانخراش‌های مدرن فرانکفورت، شهرت جهانی دارد، همچنین خانه‌هایی با معماری قدیمی، گران‌تر از خانه‌های مدرن به فروش می‌‌رسد و صاحبخانه‌ها در صورت تعمیرات و بازسازی خانه خود حق تغییر شکل نمای ظاهری ساختمان‌های قدیمی و با بافت سنتی خود را ندارند. البته اکثر خانه‌ها دارای متراژ کمی هستند و به ندرت به دویست متر مربع می‌‌رسند. به‌طور کلی آلمانی‌ها دارای خانه‌های کوچک هستند و مهمانان خود را در بیرون از خانه و رستوران‌ها پذیرایی می‌‌کنند.
زمین، سنگفرش خیابان‌ها و کوچه‌ها، نمای زیبایی به شهر داده است و قدم به قدم تابلوهای علائم راهنمایی و رانندگی برای راهنمایی رانندگان و عابران پیاده به چشم می‌‌خورد. به‌طور کلی در آلمان، رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی از سوی مردم باید به دقت صورت گیرد.
در غیر این صورت گواهی‌نامه‌شان باطل خواهد شد...
▪ نمایشگاه‌های فصلی
در هر فصل، نمایشگاهی بزرگ در فرانکفورت برپا می‌‌شود که مردم از دیگر کشورها برای بازدید و شرکت در این نمایشگاه‌ها راهی فرانکفورت می‌‌شوند. برای مثال چندی پیش بزرگ‌ترین نمایشگاه کتاب جهان در فرانکفورت برگزار شد.
از سویی دیگر نمایشگاه اتومکانیک، هر دو سال یک‌بار برپا می‌‌شود و صنایع خودروسازی جهان در این نمایشگاه، جدیدترین محصولات خود را در معرض نمایش می‌‌گذارند. گفتنی است وقتی در خیابان‌های فرانکفورت قدم می‌‌زنی و به هر گوشه‌ای نگاهی می‌‌اندازی با جدیدترین و مدرن‌ترین اتومبیل‌ها رو‌به‌رو می‌‌شوید. در واقع شهر فرانکفورت نمایشگاهی ازاتومبیل‌های مدرن و زیبا است. مردم آلمان در داشتن اتومبیل‌های مدرن با سرعت بالا با یکدیگر رقابت دارند و حاضر به پرداخت هزینه بالا برای داشتن اتومبیل‌های شیک و گران‌قیمت و به‌روز هستند.
▪ مردمان فرانکفورت
مردم فرانکفورت به کار خودشان مشغول هستند و صبح از خانه بیرون می‌‌روند و عصر به خانه باز می‌‌گردند. بسیاری از آنها در خانه آشپزی نمی‌‌کنند و اکثر اوقات در بیرون از خانه غذای خود را میل می‌‌کنند و یا این‌که از غذاهای آماده و کنسروی استفاده می‌‌کنند، همچنین یک‌شنبه‌ها دور هم جمع می‌‌شوند و به گردش، در کنار رودخانه (راین) می‌‌روند و بر روی باربیکیوها گوشت و سوسیس سرخ می‌‌کنند، البته اگر هوا بارانی نباشد. مردم فرانکفورت آرزوی دیدن هوای آفتابی را دارند زیرا بیشتر روزها این شهر ابری و بارانی و برفی است.
در خیابان‌ها به ویژه در نزدیکی مجتمع‌های تجاری‌ بزرگ، دکه‌های سیب‌زمینی سرخ کرده، ماهی، کوکو، پاپ کورن و شکلات به وفور دیده می‌شود. در این شهر دوره‌گرد‌های زیادی دیده می‌‌شوند، برای مثال یکی در خیابان‌ها فلوت می‌‌زند، و یکی تمام بدن خود را به رنگ نقره‌ای در ‌‌آورده و حرکات نمایشی اجرا می‌‌کند و یکی گل می‌‌فروشد... گفتنی است فرانکفورت زیباترین فرودگاه آلمان و پس از لندن زیباترین فرودگاه اروپا را دارد.
منبع : tehroon۲۰