جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

آنچه مسافران محترم باید بدانند


ـ بدون تهیه بلیت سفر نکنید
ـ شرکتها و موسسات حمل و نقل مسافر مکلفند برای هر یک از مسافران بلیت صادر کنند. تکمیل کلیه مندرجات بلیت به هنگام صدور آن الزامی است.
ـ آگاهی از مسیر حرکت قبل از تهیه بلیت در زمره حقوق اولیه مسافران است. شرکتهای حمل و نقل مسافر باید به طریق مقتضی هنگام صدور بلیت مسیر سفر را به اطلاع مسافر برسانند. نرخ خدمات حمل و نقل مسافر هر سال بر اساس تصمیم وزارت راه و ترابری از سوی سازمان حمل و نقل و پایانه های کشور اعلام می شود. شرکتهای مسافربری موظف به اجرای دقیق مصوبات وزارت راه و ترابری در این زمینه هستند و در دریافت هر گونه وجه اضافه برآن ممنوع است.
ـ شرکت مسافربری در صو.رت درخواست مسافر باید بدون دریافت هرگونه وجه بلیت صادره را تمدید کند. برای کودکان زیر ۵ سال که صندلی جداگانه ای به انان اختصاص نمی یابد خدمات حمل و نقل رایگان است.
سفر راحت حق همه مسافران است
ـ شرکتها و موسات مسافربری در قبال عملکرد کارکنان خود مسئول هستند و باید از افراد دارای صلاحیت حرفه ای و اخلاقی برای همکاری استفاده کنند. کارکنان این شرکتها و همچنین رانندگان و سایر خدمه سفر باید شئونات و اصول اخلاقی عمومی و اسلامی را رعایت کنند. رانندگان وسایل نقلیه عمومی ملزم به توقف در زمان و مکان مناسب برای ادای فرایض مذهبی هستند. همچنین پخش نوارهای صوتی و تصویری غیر مجاز در وسیله نقلیه عمومی ممنوع است. رعایت نظافت و اصول بهداشتی محل شرکتهای حمل و نقل مسافر و داخل وسیله نقلیه وظیفه و مسئولیت شرکتها و موسسات مسافربری است. پذیرایی از میافران در داخل وسیله نقلیه و ارائه آب آشامیدنی به مسافران با استفاده از ظروف یکبار مصرف انجام می شود.
▪ برای ایمنی سفر با اتوبوس های بین شهری
ـ هیچ راننده ای حق ندارد با سرعت غیر مجاز و در شرایط نامتعادل و یا در حال خستگی و خواب آلودگی رانندگی کند در سفرهایی که بیش از ۸ ساعت طول می کشد پیش بینی یک راننده کمکی برای وسیله نقلیه عمومی الزامی است. هیچ راننده ای نباید به صورت مستمر بیش از ۸ ساعت رانندگی کند. وسایل نقلیه عمومی مسافری مجاز به حمل کالاهای تجاری به جز توشه همراه مسافر نیستند.
ـ هر مسافر می تواند تا ۲۰ کیلوگرم توشه متعارف به همراه داشته باشد . حمل این مقدار توشه به ازای هر مسافر رایگان است. مسئولیت حفظ توشه تحویلی هر مسافر بر عهده شرکت مسافربری است. مسافرانباید در قبال تحویل توشه خود به شرکتهای مسافربری بر چسب شماره دار مربوط به توشه خود را دریافت کنند. سرنشینان خودروهای مسافربری عمومی در برابر حوادث احتمالی نزد شرکت بیمه ایران ، بیمه شده اند. در صورت بروز حادثه احتمالی شرکت بیمه گر در حد تعهدات مقرر خسارات وارده به مسافران را جبران خواهد کرد.
منبع : پارسی فا


همچنین مشاهده کنید