سه شنبه, ۲۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 14 May, 2024
مجله ویستا

نان، مسکن، آفتاب تابان


نان، مسکن، آفتاب تابان
در این دنیای وانفسا، تعداد چیزهای مهم- یعنی خیلی خیلی مهم- از تعداد انگشتان یك دست تجاوز نمی‌كند. ممكن است درباره این چیزهای مهم، با همه آدم‌های محترمی كه روی كره خاكی زندگی می‌كنند توافق كامل نداشته باشیم، اما یقیناً همه در دو مورد از این پنج مورد مهم- پنج مورد خیلی خیلی مهم- اتفاق نظر داریم. ممكن است از نظر شما، یكی از این چیزهای مهم «آزادی» باشد. آزادی مهم است، اما معلوم نیست كه خیلی خیلی مهم باشد. خیلی خیلی مهم یعنی اینكه بدون آن نتوانیم ادامه حیات دهیم و نتوانیم روزگار بگذرانیم. علی ایحال من نان و مسكن را ارجح از آزادی می‌دانم و ارجح از هرآنچه تو بگویی. برای آزادی می‌شود شعر سرود، داستان نوشت و در فقدانش گریست. حتی می‌شود در راه به دست آوردن آزادی از جان شیرین گذشت، اما نان و مسكن را باید دنبالشان رفت و درخور توان به دستشان آورد و اگر نباشند، سرود و گریه فقدانشان را پر نمی‌كند. مسكن را می‌گذاریم برای آنها كه در این موضوع متخصص هستند. (البته منظور بنگاهداران معاملات مسكن و صاحبان و كارمندان زبر و زرنگ آژانس های مسكن نیستند) و من همچنان درباره نان (نان از حیث كلی یعنی غذا، هر نوع غذایی) سر شما را درد می‌آورم و شما را با خودم به آشپزخانه می‌كشم و وادار می‌كنم كه آستین بالا بزنید و مثل یك هنرمند، در ابداع یك اثر هنری مشاركت كنید.
در این عالم، همه چیز از یك تخم به منصه ظهور می‌رسد. یك تخم، هفتاد تخم می‌شود و هر هفتاد تخم، هفتاد هزار تخم دیگر و همین جور این تكثیر چنان ادامه می‌یابد كه دیگر نمی‌شود شمارش كرد. تخم‌ها در سبد غذایی ما نقشی فوق‌العاده دارند و ما بسیاری از مواد را به شكل «تخم به ماهو تخم» مصرف می‌كنیم و بسیار لذت می‌بریم. همه مواد غذایی «اشرفی» دارند و در شكل و نوع پخت و رنگ به آن اقتدا می‌كنند. مثلاً اشرف مایعات «شیر» است و اشرف حبوبات «برنج». بر این قیاس، اشرف تخم‌ها هم «تخم‌مرغ» است و از این بیضی سفید، هیچ ماده غذایی بالاتر نیست. توی یخچال هرچه كه نباشد، تخم مرغ كه باشد، یعنی كه همه چیز هست. از حیث شكل و شمایل، از حیث مزه و محتوا، خالق بی‌همتا در خلق تخم مرغ چیزی كم نگذاشته است و آشپز اگر آشپز باشد با همین تخم مرغ چه‌ها كه نخواهد كرد. عسلی، نیمرو، آفتاب تابان، اسكرمبلر، شكوفه و... ما امروز درباره دو نوع از این انواع با هم صحبت می‌كنیم و طریق بهتر طبخ شدن آن را- البته به زعم خودمان- خدمت تان عرض می‌كنیم:
▪ در نیمرو به شكل آفتاب تابان، جنس تابه و شكل و شمایل آن بسیار مهم است. من هرگز توصیه نمی‌كنم كه از تابه‌های تفلون، یا انواع ظروف نچسب استفاده كنید، بلكه ظرف رویی كج وكوله و تا حدودی سیاه شده را سفارش می‌كنم كه جان می‌دهد برای یك آفتاب تابان. اولین توصیه برای آماده كردن تخم مرغ آن است كه به هیچ وجه نگران بالا رفتن كلسترول و انواع فاكتورهای آزارنده نباشید. بی‌خیال بی‌خیال، انگار كه یك پسر هفت ساله بازیگوش می‌خواهد تخم مرغ بخورد و همه او را در این خوردن تشویق می‌كنند، بخورید و خود را تشویق كنید، باور كنید هر چه بیشتر نگران باشید، فاكتورهای آزارنده، بیشتر فعال می‌شوند. ظرف رویی كج وكوله را روی اجاق بگذارید، كره را توی ظرف بیندازید و آتش را كم كنید تا كره آب شود. تبدیل كره به روغن كار ساده‌ای است كه شما را از بوی كره سوخته نجات می‌دهد. كافی است وقتی كره آب شد، ظرف را از روی آتش بردارید و دقایقی بگذارید كره آب شده بماسد. حالا اگر دوباره ظرف را روی آتش بگذارید، نه با كره آب شده كه با روغن سروكار دارید و آتش تیز- برای دقایقی كه ما كار داریم- نمی‌تواند آن را بسوزاند. وقتی روغن داغ داغ شد، تخم مرغ را به شكل هنرمندانه- با یك دست یا با دو دست، با كمك ابزار، یا بی‌كمك ابزار- بالای سر روغن بشكنید و مراقب باشید كه مبادا زرده با سفیده قاطی شود.
همه اهمیت آفتاب تابان به این است كه زرده مثل خورشید در میان سفیدی بدرخشد كه فرمود ای آفتاب حسن برون آدمی ز ابر. اضافه كردن كمی فلفل سائیده نشده و اندكی زعفران، هم به لحاظ شكل و هم به لحاظ محتوا، اثر هنری شما را كامل می كند. اجازه بدهید كه بخشی از سفیدی به صورت ته دیگ و درآید و رنگ عوض كند. اضافه كردن نمك در هنگام پخت، تخم مرغ را سفت می‌كند، اما اگر این سفتی برای شما مهم نیست، توصیه می‌كنم كه نمك را قبل از شكستن تخم مرغ به روغن اضافه كنید، بلكه به واسطه نمك، ظرف رویی، برای دقایقی نقش ظرف نچسب به خود بگیرد. درست شدن آفتاب تابان پنجاه درصد ماجرا است، پنجاه درصد دیگر فراهم آوردن نان سنگك تازه دوآتشه دورو خشخاشی است.
▪ نوع دومی كه خدمتتان عرض می‌كنم، اسكرمبلر است. این لغت به معنای هم زده یا به هم خورده است و اگر یك وقت در یك مهمانی دیدید كه ماهواره صاحبخانه‌تان بعضی كانال‌ها را باز نمی‌كند و در اطلاعات كانال لغت «اسكرمبلر» می‌آید، بدانید كه منظور این است كه سیگنال‌ها به هم خورده و دكده نمی‌شود. اسكرمبلر برای صبحانه بسیار مفید و مغذی و مناسب است. مقداری كره و كمی شیر توی تابه می‌ریزید، آتش را كم می‌كنید و از همان ابتدا شروع می‌كنید به هم زدن. تخم مرغ‌ها را _ هر چند تا كه میل دارید- توی مخلوط كره و شیر بشكنید و به هیچ وجه نگران قاطی شدن زرده و سفیده نباشید. چند دقیقه‌ای هم نزنید كه تخم مرغ‌ها آب نیندازد. دوباره روی همان آتش كم شروع كنید به هم زدن. محصول نهایی باید مخلوط كاملی از شیر و كره و تخم مرغ باشد. یعنی باید مراقب باشید كه آب و دانه از هم جدا نباشد. اضافه كردن فلفل و زعفران كار را تمام می كند. چاشنی اسكرمبلر، خیار تازه است. نوش جان، بخورید و بیاشامید و اگر از من می‌شنوید به هیچ وجه نگران بالا رفتن كلسترول نباشید.
منبع : روزنامه شرق