جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

مغولستان (۳)


   رويکرد برنامه‌ريزى جهانگردى
طرح ملى جهانگردى براى مغولستان در سال ۱۹۸۹، تهيه شد (برنامهٔ عمران و توسعهٔ سازمان ملل متحد و سازمان جهانى جهانگردي. ۱۹۸۹. طرح ملى توريسم براى مغولستان، مادريد: سازمان جهانى جهانگردي). اين طرح تمامى جنبه‌هاى جهانگردى را بررسى کرده و يک سياست توسعه براى سال ۲۰۰۵، سياست‌هاى اجرائي، برنامهٔ توسعه براى سال‌هاى ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۵ و طرح‌هائى براى برنامه‌هاى نمايشى پيشنهاد مى‌کند. اهداف بررسى طرح در زير آمده است:
- تعريف مفهومى براى جهانگردى که خصوصيات خاص مغولستان را در ارتباط با فرصت‌هاى بازار بين‌المللى منعکس مى‌کند.
- افزايش حجم جهانگردان بين‌المللى با نيت کسب درآمدهاى ارزى بيشتر.
- توسعه مراکز جهانگردى در بخش‌هائى از کشور با خصوصيات متفاوت براى افزايش انتخاب بازديدکنندگان براى کمک به بخش فعاليت اقتصادي.
- ابداع اشکالى از توسعه جهانگردى که از نظر سطح سرمايه‌گذارى مورد نياز در ارتباط با طول فصل و به حداقل رساندن رخنهٔ مبادلات خارجى اقتصادى‌ترين اشکال باشند.
- خدمات و امکانات موجود را براى جهانگردان بهبود بخشيده و ضوابط مناسب آتى براى بازارهاى شناخته‌شده را تعيين کنند.
- فرصت‌هائى را براى تنوع بخشيدن و بازسازى اقتصادى و ايجاد تعاونى‌ها و شرکت‌هاى تجارى کوچک ايجاد کنند.
- هرگونه اثرات نامطلوب اجتماعي، فرهنگي، محيطى را در حين توسعه کاهش دهد. مطالعات اوليه ابتدا در طرف ارائه مى‌شود - تحليل جغرافيائي؛ بازنگرى کل اقتصاد؛ بازرسى انواع وسايل حمل‌ونقل؛ توصيف وضعيت فعلى جهانگردي؛ بررسى و ارزيابى جاذبه‌هاى جهانگردي؛ ارزيابى چارچوب سازماني؛ و رهنمودها و شاخص‌هاى (محدوديت‌ها) برنامه‌ريزى جاذبه‌هاى توريستى به تماشائي، طبيعي، تاريخي، معمارى و باستان‌شناسى طبقه‌بندى مى‌شوند. شاخص‌هاى برنامه‌ريزي، محدوديت‌ها، فرصت‌ها و مشکلات خاص را مشخص مى‌کند.
سياست توسعه با مفهوم توسعه، توسعه اهداف بازار و ارتباط (حمل‌ونقل) و استلزام‌هاى اجتماعى - اقتصادى تقسيم مى‌شود. چندين نوع سياست‌هاى اجرائى توصيه شده است - ساختارهاى سازماني؛ سياست تشويق و بازاريابي؛ بهبود ارائه خدمات؛ جمع‌آورى و تحليل آمارهاى جهانگردي؛ و جانشينى واردات و فرصت‌هاى تازه صنعت اقتصاد عرضه. برنامهٔ توسعه به برنامهٔ تشويق (و تبليغ) و برنامهٔ پروژه‌ها و اجراء سياست تقسيم مى‌شود. پروژه‌هاى نمايش شامل دو اقامتگاه توريستى و امکانات بازديدکنندگان در يک بناى تاريخى مهم است.
تحليل بازار گرايش‌هاى کلى بازار جهانى جهانگردى را در نظر گرفته و چندين بازار خاص ملى را تجزيه و تحليل مى‌کند. ديدگاه‌هاى صنعت جهانى سير و سفر در نظر گرفته مى‌شود. مشکلات مطرح از سوى صنعت سير و سفر، نقص اطلاعات دربارهٔ جهانگردى در مغولستان و تصوير کم‌رنگ کشور به‌عنوان يک مقصد است. اين طرح نتيجه مى‌گيرد که رشد آتى جهانگردى بايد به‌سوى اقتصاد عرضه هدايت شود. توليد کلى جهانگردى نيازمند اصلاح، توسعه و تنوع بخشيدن پيش از وقوع هرگونه رشد بيشتر است. همچنين مشکلات بزرگ (مهم) موسمى بودن وجود دارد که با ورود نيمى از جهانگردانى که در هنگام تعطيلات به سفر مى‌روند در جاهاى ژوئيه و اوت پديد مى‌آيد.
اين طرح غرب اروپا، آمريکاى‌شمالى و ژاپن را به‌عنوان بازارهاى اصلى مغولستان تعيين مى‌کند. اهداف بازار بر مبناى دستيابى به مناسب‌ترين موازنهٔ عرضه (تقاضا از ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۵ و براى ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۵ به‌طور ساليانه تعيين شد. رقمى که براى سال ۲۰۰۵ تعيين شده حدود ۴ برابر تعداد فعلى بازديدکنندگان است. اين به معنى رشد سالانه ۸ درصدى است. تعداد تخت‌هاى مورد نياز بر مبناى اهداف بازار برآورده مى‌شود.


همچنین مشاهده کنید