شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

بنگلادش (۳)


   راهبرد توسعهٔ صنعت جهانگردى
راهبرد توسعهٔ صنعت جهانگردي، بر مبناى شيوهٔ منطقه‌اى ايجاد مناطق جهانگردي، استوار است، که در آن هر منطقه به برخى از جاذبه‌ها مى‌پردازد. هر منطقه براساس انواع گوناگون جاذبه‌هاى جهانگردى و فعاليت‌هاى مربوط به جهانگردان، امکانات و خدمات، در نظر گرفته شده است. شکل مناطق توسعه جهانگردى بنگلادش، شش منطقهٔ جهانگردى مشخص‌شده در اين طرح را نشان مى‌دهد. منطقهٔ داکا، به‌عنوان دروازهٔ بين‌المللى اصلى و نيز حوزهٔ اجرائى کشور انجام وظيفه مى‌کند. همان‌طور که در شکل نشان داده شده، انواع اصلى جاذبه‌ها، اولويت‌هاى ضرورى براى پيشرفت و چارچوب زمانى توسعه، براى هر منطقه مشخص شده است. همان‌طور که در ذيل آمده است، به بيان اين طرح، راهبردهاى توسعه بايد بر موضوع جهانگردى منحصربه‌فرد و متناسب با هر منطقه، متمرکز باشد، از قبيل:
- جهانگردى رودخانه‌اى - اين نوع جهانگردى رودخانه‌ها و آبراه‌هاى بى‌شمار کشور بنگلادش را مورد بهره‌بردارى قرار مى‌دهد، و مى‌تواند راه مناسبى را براى دستيابى به نقاط گوناگون مورد علاقه را فراهم آورد.
- جهانگردى روستائى - اين نوع جهانگردى در بسيارى از نقاط، مکمل توسعه جهانگردى رودخانه‌اى خواهد بود. چندين دهکدهٔ نزديک به شهر داکا، مى‌تواند به‌منظور گشت‌هاى يک روزه از پايتخت، گسترش يابد. جهانگردى روستائى مى‌تواند مردم محلى را در بهبود وضعيت اجتماعى آنها يارى دهد.
- ميراث فرهنگى - ميراث فرهنگى ويژگى آموزشى مهمى را دارا است و مى‌توان آن را به چندين طبقه تقسيم کرد - مکان‌هاى باستان‌شناختي؛ ساختمان‌ها و يادمان‌هاى تاريخي؛ موزه‌ها؛ آثار هنرى مربوط به هنرهاى زيبا و نمايشي. محافطت و نگهدارى از بيشترين درجهٔ اهميت در گسترش جهانگردى ميراث فرهنگى برخوردار است.
- جنگل‌ها و حيات‌وحش - توسعه اين نوع جهانگردى بايد به‌دنبال يک راهبرد حفظ و نگهدارى جنگل‌ها و حيات‌وحش کشور پيش رود و به توجيه آن کمک کند. اين راهبرد از چندين بخش تشکيل شده است - بهبود وضعيت باغ‌وحش شهر داکا؛ توضيح و تفسير فزاينده در مورد مکان‌هاى منتخب، گشايش مراکز پرورش حيوانات براى بازديدکنندگان تشويق به گذراندن تعطيلات در چادرها و اردوگاه‌ها و گردش‌هاى پيک‌نيکي؛ و معرفى گشت‌هاى رودخانه‌اى در منطقه جنگل‌هاى ساندربانز و منطقهٔ حفاظت‌شدهٔ حيات‌وحش.
به بيان اين طرح، به‌منظور حمايت از توسعهٔ انواع جهانگردى در مناطق تعيين‌شده اين راهبرد بايد، در پى بهبود توليد جهانگردى باشد. بهبودهاى توليد جهانگردى بايد افزايش محل‌هاى اقامت جهانگردان، صنايع‌دستي، خريدهاى تخصصى و ويژه، باشگاه‌هاى شبانه، توليدات شهرى و ورزش‌ها را هدف قرار دهد. بخش مهمى از اين راهبرد، تقويت چارچوب سازمانى و جذب مطبوع سرمايه‌گذارى مورد نياز در بخش‌هاى خصوصى و دولتى است. اين طرح نشان‌دهندهٔ آن است که بخش دولتى بايد مسئوليت برنامه‌ريزى صنعت جهانگردي، تأمين زيربناى مادى لازم و حفاظت از محيط‌ زيست، و حمايت از مواهب طبيعى و امتيازات فرهنگى را به عهده بگيرد. بخش خصوصى نيز بايد مسئوليت عملکرد و مديريت، امکانات و خدمات صنعت جهانگردى تجارى را به دوش بکشد.
اين طرح، راه‌هاى تقويت ساختار سازمانى را براى صنعت جهانگردي، مورد بررسى قرار مى‌دهد. به توصيهٔ اين طرح، با پايان يافتن دورهٔ برنامه‌ريزي، بايد مؤسسهٔ توسعهٔ صنعت جهانگردى تأسيس شود. اين مؤسسه سهام سرمايه‌گذارى BPC را جذب خواهد کرد و وسيله‌اى جهت هدايت سهام و سرمايه‌ٔ محلي، از بخش دولتى به‌سوى شرکت‌هاى سهامى خاص در بخش خصوصي، فراهم مى‌آورد.
به‌منظور تحقق توسعهٔ مناسب در مناطق تعيين‌شدهٔ صنعت جهانگردي، اين طرح، شيوهٔ برنامه‌ريزى هماهنگ و يکپارچه را به‌شرح زير پيشنهاد مى‌کند:
- مهار و منع، توسعهٔ برنامه‌ريزى نشده و غيرقانونى در مناطق جهانگردي.
- حفاظت از مناظر طبيعى و محيط‌زيست.
- محافظت و نگهدارى از ساختار تاريخى کشور.
به توصيهٔ اين طرح، ميان همهٔ مؤسسات مسئول در امر اجراء ابعاد خاص اين طرح، همکارى نزديک وجود دارد. امور برنامه‌ريزى شهرى و حدود اختيارات، بايد به‌منظور کنترل توسعه در مناطق جهانگردي، بسط و گسترش يابد. تمامى اقسام توسعه در اين مناطق، به مجوز برنامه‌ريزى و انطباق با طرح توسعهٔ سراسري، نياز دارند. بخش خصوصى بايد از پشتيبانى و حمايت سازمانى برخوردار شود، که شامل تأمين مکان‌هاى توسعه يافته در مناطق جهانگردى است که به‌طور مناسبى راه‌اندازى شده‌اند. نظام مالياتى کشور بايد طورى سازمان يابد تا موجب تشويق سرمايه‌گذارى در بخش صنعت جهانگردى و همچنين ايجاد درآمدهاى دولتى شود. همچنين، اين راهبرد در نظر دارد تا با تحکيم پيوند ميان صنعت جهانگردى و بخش کشاورزي، مشارکت محلى در ارائهٔ اقلام خوراکى به جهانگردان را افزايش دهد.
دربارهٔ بازاريابي، اين طرح شيوه‌هاى کوتاه‌مدت، ميان‌مدت و بلندمدت را توصيه مى‌کند. در دورهٔ کوتاه‌مدت. بازاريابى بايد به بازارهاى داخلى و مراکز خريد و فروش آسياى‌جنوبى محدود باشند تا زمانى‌که بهبودهائى در توليد جهانگردى ايجاد شود. در طول دورهٔ ميان‌مدت بازاريابى بايد بالاخص، به‌سوى جذب مسافراتى که از خدمات شبکهٔ گستردهٔ خطوط هوائى ملى بره مى‌گيرند، معوق داده شود. به‌علاوه ديگر خطوط هوائى و گردانندگان تورها در کشورهائى که مراکز اصلى خريد و فروش هستند. نيز در بازاريابى ميان‌مدت از اهميت برخوردار هستند. در دورهٔ بلندمدت، هنگامى‌که توليد جهانگردى توسعه يافته است، مى‌توان در تمام بازارهاى موردنظر تبليغ کرد. همچنين، مى‌توان جهانگردان چند مقصدى در آسياى‌جنوبى را به توقف‌هاى بين‌راهى تشويق کرد.
براساس راهبرد توسعه، برنامهٔ دقيق و مشخصى براى توسعهٔ ده ساله آماده شده است که نمودار طرح پيشنهادى را هم دربر مى‌گيرد. همچنين، استانداردهاى توسعه و رهنمودهاى معمارى نيز توصيه شده‌اند. آموزش و تعليمات مربوط به صنعت جهانگردى مورد بررسى قرار گرفته‌اند و اين نتيجه حاصل شده است که برنامه‌هاى کنونى مراکز آموزش صنعت جهانگردي، براى تأمين نيازهاى آيندهٔ کشور، کافى است.


همچنین مشاهده کنید