یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 5 May, 2024
مجله ویستا

ستاره ای که به سقف آسمان چسبید


ستاره ای که به سقف آسمان چسبید
میلان با برتری ۲ بر یك مقابل لیورپول برای هفتمین بار فاتح لیگ قهرمانان اروپا شد تا همچنان پس از رئال مادرید پر افتخارترین تیم قاره سبز باشد. قرمز و مشكی ها با غلبه بر لك لك ها انتقام فینال ۲ فصل پیش را از حریف گرفتند و باوجود اتفاقات ناخوشایند اول فصل، ثابت كردند تیم های بزرگ در شرایط دشوار هم می توانند نتایج ایده آلی به دست آورند اما این قهرمانی برای پائولو مالدینی بسیار جالب توجه است؛ چرا كهركوردجدیدی از خود برجای گذاشت. كاپیتان ۳۸ ساله پس از قهرمانی حرف های جالبی را به زبان آورد: «پنجمین قهرمانی را با میلان محبوبم تجربه كردم. خوشحالم كه شانس بازی در یك تیم قدرتمند را دارم.»
او با سن بالایش همچنان به كسب افتخارات جدید می اندیشد و با اظهار چنین جملاتی خود را مهیای نبردی دیگر در سطح اول فوتبال جهان می كند. به طور حتم مرد موفق فوتبال ایتالیا می خواهد در سال آخر در مستطیل سبز، جام دیگری را بالای سرببرد.مالدینی یكی از بزرگترین ستارگان فوتبال ایتالیا محسوب می شود كه بیش از ۲ دهه در سطح اول فوتبال اروپا بازی می كند. اسطوره میلانی ها از سال ۱۹۸۶ با پیراهن این تیم در اسكودتو به میدان رفته و افتخار زیادی به دست آورده است. «پائولو»ی بزرگ در جام جهانی ۱۹۹۰ یكی از بازیكنان اصلی ایتالیا بود و در نهایت با قرار گرفتن درسكوی سوماین رقابت ها در ردهملی هم افتخار آفرینی كرد.
مالدینی در سال های ۱۹۸۹ و ۱۹۹۰ فاتح لیگ قهرمانان اروپا شد. در آن سال ها ۳ هلندی زیرك به نام های رودگولیت، ماركو فان باستن و فرانك ریكارد در آسمان سن سیرو می درخشیدند. اما نمایش پائولو مالدینی در جناح چپ جلوه دیگری داشت.
مالدینی همچنان در میلان باقی ماند و علاوه بر قهرمانی در سری A ، در اروپا هم به دنبال قهرمانی بود. هر چند آنها در سال ۱۹۹۳ باوجود برتری در میدان با یك گل مغلوب مارسی شدند اما چیزی از ارزش های پائولو كاسته نشد. مالدینی سرانجام در سال ۱۹۹۴ در آتن بار دیگر فاتح لیگ قهرمانان اروپا شد.بارسلونا حریف قدری بود اما پائولو و دوستانش با ۴ گل یوهان كرایف و «روماریو»ی بزرگ را در هم كوبیدند و صلابت خود را به رخ آنها كشیدند.
مالدینی سال بعد بار دیگر در فینال حاضر شد اما با قبول شكست مقابل آژاكس آمستردام از تكرار قهرمانی باز ماند. مرد چشم آبی میلان هر چند در كسب افتخارات باشگاهی یكه تاز بود اما در عرصه ملی ناتوان نشان می داد. یورو ۱۹۹۶ و سپس جام جهانی ۱۹۹۸ خاطرات تلخی را برای وی به ارمغان داشت. مرد اسطوره ای اعلام كرد با تیم ملی ادامه می دهد تا شاید بتواند به افتخاری دست پیدا كند.
میلان چند سالی از حضور در دیدار نهایی لیگ قهرمانان اروپا بازماند و تنها به قهرمانی در اسكودتو اكتفا می كرد. برای مالدینی دوری از جام بسیار تلخ بود. او و ایتالیا تا یك قدمی فتح یورو ۲۰۰۰ پیش رفتند اما سیلوین ویلتورد و در نهایتتر زگه تمامی آرزوهای لاجوردی را نقش برآب كردند. پائولو حتی در جام جهانی ۲۰۰۲ هم ناكام ماند و عطای تیم ملی را به لقایش بخشید. فصل ۲۰۰۳-۲۰۰۲ برای كاپیتان خوش یمن بود.
او همراه قرمز و مشكی های میلان به دیدار نهایی لیگ قهرمانان راه پیدا كردوپساز۱۲۰دقیقه جدال نفسگیر جام قهرمانی را به عنوان كاپیتان بالای سر برد. در سال ۲۰۰۴ اسكودتو فتح شد و مالدینی باوجود مصدومیت های فراوان اعلام كرد قصد خداحافظی از میلان را ندارد ومی خواهد به كارش ادامه دهد و سرانجام پس از آنكه جام فصل ۲۰۰۵ را به استیون جرارد سپرد، چهارشنبه شب گذشته برای هشتمین بار در فینال لیگ قهرمانان حاضر شد و با پیروزی مقابل لك لك ها بار دیگر افتخارآفرینی كرد.
شماره ۳ محبوب میلانافتخارات باشگاهی خود را تكمیل كرد و اكنون قصد دارد با فتح سری A در فصل آینده با قهرمانی كفش هایش را بهدیوار«میلانلو» بیاویزد. او طی ۲۱ سال حضور در اسكودتو ۷ بار فاتح این رقابت ها شد. چندین عنوان قهرمانی در سوپرجام اروپا و ایتالیا، فتح جام باشگاه های جهان و جام حذفی از دیگر افتخارات كاپیتان میلان است.
او طی مدت دوران حرفه ای خود هرگزبهمیلانوهوادارانش پشت نكرد. اسطوره میلان در سن ۳۸ سالگی جامی معتبر را به عنوان كاپیتان بالای سر برد كه بسیاری از بازیكنان بزرگ دنیا در آرزوی آن هستند. مرد چشم آبی با كسب اینعنوانپرافتخارترین بازیكن تاریخ میلان نام گرفت. مالدینی اسطوره فوتبال ایتالیا و باشگاه میلان باقی می ماند و به طور حتم تا سالیان سال چنین ستاره ای هرگز ظهور نخواهد كرد.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی