جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا


آشـنایی کـودک با مـهد


آشـنایی کـودک با مـهد
کودک از ۳ سالگی آماده ورود به مهد کودک می‌شود. اما در این بین نگرانی والدین و وابستگی کودک، مشکلاتی را پدید می‌آورد. به عبارتی از یک طرف والدین هنوز مطمئن نیستند کودک‌شان آمادگی لازم را دارد و از طرفی دیگر کودک هنوز خود را وابسته حس می‌کند و ممکن است نخواهد از خانواده جدا شود. البته این امر برای همه بچه‌ها یکسان نیست و بعضی به راحتی محیط مهد را می‌پذیرند و به آن دلبستگی پیدا می‌کنند.
اما در مورد کودکان وابسته، کارشناسان توصیه می‌کنند که والدین برای حل این مشکل قاطعیت داشته باشند.
اول فکر کنند چه چیزی به صلاح فرزندشان است و بعد تصمیم بگیرند. در این مورد نباید والدین احساساتی شوند، آنها باید بتوانند گریه‌های کودک را موقع ورود به مهد تحمل کنند، مانند زمانی که گریه‌های کودک را موقع واکسن زدن تماشا می‌کنند. چرا که به گفته محققان «واقعاً مهدکودک مانند واکسن عمل می‌کند و می‌تواند فرزند ما را در برابر آسیب‌های بسیاری واکسینه کند.» در مورد بچه‌های وابسته، برخی از کارشناسان معتقدند بهتر است ورود آنها را به مهدکودک، جلوتر بیندازیم. در این باره تابستان زمان مناسبی است، چرا که کلاس پیش دبستانی تعطیل است و مهدکودک خلوت‌تر است و مربی‌ها می‌توانند برای هر کودک زمان بیشتری را صرف کنند تا کم کم به محیط آنجا خو بگیرند. از طرفی بچه‌ها می‌توانند از برنامه‌های تفریحی نیز بیشتر لذت ببرند .
● چگونه بچه‌هایی را که تمایلی به مهد کودک ندارند، متقاعد کنیم؟
در این مورد والدین نباید انعطاف داشته باشند.
چرا که اگر کودک بفهمد می‌تواند هر وقت که نخواست از رفتن به مهد کودک امتناع کند، دیگر قاطعیت و نفوذ پدر و مادر از بین خواهد رفت. در حقیقت این کودک است که آنها را تربیت می‌کند و فرمان می‌دهد . اما بهتر است از قبل برایش مشخص شود که او «باید» با پدر و مادر همکاری کند و اگر به مهد نرود، مثلاً تنها می‌ماند.
در روزهای نخست ورود کودک به مهد، والدین باید به هر ترتیب که شده از غیبت او جلوگیری کنند تا به تدریج، کودک با همه برنامه‌های آنجا آشنا شود و کم کم رابطه عاطفی با دوستانش پیدا کند.
چطور ساعت خواب کودکان را تنظیم کنیم ؟ اغلب خانواده‌ها در بیدار کردن فرزندان‌شان برای رفتن به مهدکودک یا مدرسه مشکل دارند. کارشناسان معتقدند خردسالان را می‌توان روزانه ده دقیقه تا یک ربع زودتر بیدار کرد تا به تدریج شب‌ها زودتر بخوابند. البته هیچگاه نباید برای زود خوابیدن آنها از اعمال زور و فشار استفاده کرد. چرا که این امر موجب تنش و استرس می‌شود.
نباید کودکی را که به آسانی از خواب بر نمی‌خیزد، تنبل نامید و یا کودکانی که هنگام صبح بشاش و چابک نیستند را مورد تمسخر قرار داد.
کودک از این که مادر به اتاق او بیاید و پتو را از روی او بردارد و بگوید «بلند شو، دیر است» وحشت دارد.
اگر کودک با صدای ساعت زنگ دار بیدار شود. بهتر است تا با صدای زنگ دار مادر. به جای این که با کودک وارد جنگ شویم و به زور او را بیدار کنیم، بهترین کار این است که بگذاریم ده دقیقه طلایی دیگر را به خواب و خیالبافی اختصاص دهد و از آن لذت ببرد.
این را می‌توان با تنظیم ساعت عملی کرد.
● اهمیت مهد کودک
یافته‌های علمی در زمینه‌های مختلف نشان می‌دهند که پشتیبانی از رشد و تکامل اولیه کودک نه تنها نتایج سرشار فوری برای کودک و والدینش در بر دارد، بلکه در بلند مدت موجب توانایی برای ایفای نقش در جامعه نیز می‌شود. پرداختن به تربیت کودک در سال‌های اولیه زندگی موقعیت بسیار مناسبی برای جلوگیری و یا کاستن از اشکالات یادگیری است و منافع ماندگاری برای خانواده و اجتماع دارد. پس می‌توان گفت که توجه به کودکان خردسال منافع زیر را برای جامعه در بردارد: بهره‌وری اقتصادی؛ توجهی که موجب افزایش ظرفیت‌های بدنی و ذهنی کودک می‌شود.باعث افزایش تعداد دانش آموزان مدارس و پیشرفت و موفقیت در مدرسه و به نوبه خود موجب بهره‌وری بیشتر اقتصادی می‌شود. صرفه جویی در مخارج کودکانی که آمادگی بدنی و ذهنی و اجتماعی بهتری دارند، مرحله انتقال خانه به مدرسه را بهتر می‌گذرانند.
از این رو ترک تحصیل و مردود شدن بچه‌ها کمتر دیده می‌شود و به برنامه‌های جبرانی کمتر هم نیاز هست و این باعث کاهش مخارج می‌شود.
تقویت ارزش‌های اخلاقی و اجتماعی؛ ما ارزش‌های خود را از طریق کودکان منتقل می‌کنیم. برای نگهداری ارزش‌های اخلاقی و اجتماعی، باید از کودکان شروع کرد. ارزش‌هایی مانند همکاری، تعاون، رعایت حقوق دیگران، دفاع از حقوق خود و مراقبت از محیط زیست در سنین قبل از دبستان در کودک ریشه می‌دواند.
کمک به مراقبان کودکان و مادرها؛ با حضور کودکان در مهد کودک، بچه‌ها چند ساعتی در روز تحت نظارت و مراقبت افراد متخصص قرار می‌گیرند، آموزش‌های لازم برای شروع مدرسه را در می‌یابند، رفتار اجتماعی را می‌آموزند، از بازی با همسالان لذت می‌برند و محرک‌های لازم برای شکوفایی خلاقیت را دریافت می‌کنند.
از سویی دیگر مادرها می‌توانند برای کسب در آمد فعالیت کنند و نیز به تحصیل و فراگیری دانش امروزی بپردازند و زمینه‌های لازم را برای رشد و تکامل مطلوب فرزندان فراهم کنند.
بسیج اجتماعی؛ همان قدر که کودکان از بزرگسالان تأثیر می‌گیرند، گاهی نیز بعضی رفتار کودکان، تأثیر بسزایی بر بزرگترها می‌گذارد.
پس کودکان می‌توانند نقطه جهشی برای اقدامات اجتماعی و سیاسی باشند که باعث ایجاد هماهنگی و سازماندهی یک امر اجتماعی می‌شود.
اجتماعی شدن کودکان؛ کودک با ورود به مدرسه یکباره اجتماعی نمی‌شود، بلکه پایه‌های روابط کودک با مدرسه در ۲ یا ۳ سال قبل پی‌ریزی می‌شود. در مهدکودک بچه‌ها با همسالان خود ارتباط مستمر دارند، و فرصت دارند تا مشکلات ارتباطی خود را حل کنند و در مدرسه مشکل دوست یابی نداشته باشند.
منبع : روزنامه اطلاعات