دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 6 May, 2024
مجله ویستا

چرا نمایشگاه؟


چرا نمایشگاه؟
سال ۱۳۷۰ تهران با کم‌آبی مواجه شد و مسئولین وقت به شدت نگران چگونگی تأمین و توزیع آب برای مردم این شهر بزرگ شدند. اولین تفکری که ایجاد شد چگونگی انتقال مسئولیت از بخش دولتی به بخش خصوصی بود و با این دیدگاه شرکت آب و فاضلاب استان تهران در سال ۱۳۷۱ آغاز به‌کار کرد. از خاطرات بسیار جالب توجهی که به خاطر دارم، مسئولین وقت شرکت عنوان کردند ”ما یک شرکت خصوصی هستیم و به هر میزان آب وجود دارد عرضه می‌کنیم بقیه آن هم به ما ارتباطی ندارد در کوتاه‌ترین زمان به این اشتباه پی‌بردیم، آب کالائی نبود که چون از بخش دولتی اختیار آن خارج شده بود بتوانیم به میزان عرضه فکر نکنیم و درآمد را در آن به‌عنوان اصل اول مدنظر قرار دهیم.“ آب با تمام کالاهای اقتصادی دیگر متفاوت است و نمی‌توان به این سادگی از آن عبور کرد. چند اتفاق ساده در سال ۱۳۷۱ ناگهان جرقه‌ای در این سیستم ایجاد کرد که دولتی و خصوصی فرق نمی‌کند. تأمین آب شرب مردم از هر حرکتی در اجتماع مهم‌تر است.
این حرکت موجب گردید به چگونگی موقعیت آب جدی‌تر و با عمق بیشتری توجه شود و یکی از عوامل مهم، حمایت از تولیدکنندگان و صنعتگران این حرفه بود. کسانی‌که به‌جای این که سرمایه خود را صرف ساختمان‌سازی و بساز و بفروشی (بازار پررونق دهه قبل) کنند برای تأمین و توزیع آب مردم سرمایه خود را وارد بازار کرده بودند و انتظار سود بیشتر داشتند.
اولین نمایشگاه صنعت آب به‌همین دلیل در محل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با حمایت شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور و در کنار آن سمینار جایگاه شهرهای مستقل در نظام آب و فاضلاب کشور و سمینار سالگرد تأسیس شرکت آب و فاضلاب استان تهران از نهم تا شانزدهم مرداد ماه سال ۱۳۷۲ برگزار شد و همان‌گونه که عنوان گردید هدف از برگزاری نمایشگاه حمایت از تولیدکنندگان داخلی و ارائه دستاوردهای آنها به مسئولین و مردم و به‌ویژه دست‌اندرکاران صنعت آب و فاضلاب بود.
در این نمایشگاه ۴۴ شرکت و کارخانه، محصولات و تولیدات خود را جهت آشنائی کارشناسان و متخصصین ارائه کردند. حضور جمعی کلیه کارشناسان و مدیران از کلیه شهرهای کشور و مرکزیت مکان آب و فاضلاب استان تهران در خیابان فاطمی تهران رونق خاصی به این نمایشگاه داده بود و به جرأت می‌توان گفت در آن زمان تمام مدیرانی که به‌نحوی با مقوله آب و فاضلاب ارتباط داشتند از این نمایشگاه بازدید کردند.
جای‌جای نمایشگاه و محوطه آب و فاضلاب استان تهران تبدیل به جلسات گفت‌وشنود و مذاکره در خصوص بیان مشکلات پیش رو، کمبودها، نواقص، دستظیابی به آخرین تکنولوژی‌های روز، بحث پرت آب در شبکه، کمبود مخازن، دستگاه‌های تصفیه آب، تبدیل آب‌های غیر کیفی به آب‌های کیفی، جلوگیری از آلوده شدن آب‌های سطحی و زیرزمینی، به‌کارگیری نیروی انسانی ماهر متخصص در صنعت، ساخت پمپ‌ها و توربین‌های جدید، ساخت لوله‌های مناسب به‌جای لوله‌های قدیمی و فرسوده شده بود. محیطی که سال ۱۳۷۲ برای بازدیدکنندگان و شرکت‌کنندگان در نمایشگاه ایجاد شده بود، حاکی از صمیمیت، انگیزه قوی برای توسعه و استواری در بیان کلمات و جملات بود. وزیر وقت وزارت نیرو از حمایت مستمر و معاونت وزیر نیرو از پی‌گیری و پشتیبانی کلیه فعالیت‌های دست‌اندرکاران بخش خصوصی آب به‌ویژه تولیدکنندگان سخن می‌گفتند و چه زیبا بود که احساس خودباوری و توسعه در همه شرکت‌کنندگان تقویت گردید.
دومین نمایشگاه صنعت آب نیز در سال بعد در مردادماه و با توسعه غرفه‌های شرکت‌کنندگان در نمایشگاه به دو برابر و با حضور بیش از هشتاد شرکت تولیدی و صنعتی باشکوه و نظم ویژه در محل شرکت آب و فاضلاب استان تهران برگزار شد.
عطش شرکت‌کنندگان در نمایشگاه عزم راسخ آنها را در جهت خودکفائی در این صنعت و رقابت با صنایع خارجی به‌خوبی نشان می‌داد، گرمای بی‌سابقه تابستان آن‌هم در مردادماه در حالی‌که موجب گردیده بود وسایل سرمایش جوابگوی مقابله با گرما نباشد ولی اهمیت برگزاری چنین نمایشگاه‌هائی را بیشتر نشان می‌داد. گرمای بیش از حد، هشدار کمبود آب، نیاز به وسایل مدرن و پیشرفته برای کنترل آب و تأمین به موقع آن را به‌خوبی ارائه می‌کرد. آن‌چه همگان بر آن مهر تأیید زدند برگزاری نمایشگاه جهت ایجاد ارتباط بین مسئولین و تولیدکنندگان بود. ارائه دستاوردهای نوین، آشنائی با امکانات سایر کشورها، ایجاد رقابت سالم و محلی برای آشنائی متخصصان و کارشناسان صنعت با تولیدات جدید بود که توانست موفقیت این نمایشگاه و عزم ادامه آن را روشن کند.
با توجه به اهمیت برگزاری نمایشگاه به‌صورت انحصاری موجب گردید وزارت نیرو برای سال بعد نسبت به برگزاری آن در سطح وسیع‌تر راغب شود. به‌همین جهت متولی برگزاری نمایشگاه وزارت نیرو گردید و دلیل آن را نیز پوشش وسیع‌تر، حمایت جدی‌تر، حضور شرکت‌های خارجی بیشتر با نگاه کلان‌نگری به آب و آب و فاضلاب و حضور کلیه دست‌اندرکاران، بیان کردند و خوشبختانه سومین نمایشگاه که از نظر وزارت نیرو اولین نمایشگاه عنوان گردید با بیش از ۱۱۰ تولیدکننده داخلی، ۳۵ شرکت پیمانکار، ۱۳ شرکت مهندسی مشاور و ده مرکز تحقیقات و دانشگاه و دو شرکت طراحی و مهندسی در محل نمایشگاه‌های دائمی برگزار شد.
نمایشگاه یکی از عوامل مهم برای ایجاد ارتباط و شناخت مسئولین و کارشناسان از آخرین دستاوردها، عملکردها و فرصتی است برای ارائه فن‌آوری‌های نوین در زمینه‌های موردنیاز هر بخش، برای کارشناسان و مدیران صنعت به‌ویژه صنعت آب و فاضلاب که به‌دلیل حجم فعالیت‌ها امکان حضور در مراکز تولیدی، صنعتی و حتی مشاوره و تحقیقاتی میسر نیست؛ نمایشگاه می‌تواند بهترین زمان برای معرفی و آشنائی دست‌اندرکاران باشد. ولی به‌راستی در طول سال‌های اخیر توانسته‌ایم این فرصت را ایجاد کنیم؟ آیا شرکت‌کنندگان در نمایشگاه از حضور خود راضی بوده‌اند و توانسته‌اند نیمی از آنچه را که خواسته‌اند به آن دست یافته و ارتباط مؤثری با مخاطبین خود برقرار کنند؟
گفتنی است کسانی که متولی برگزاری نمایشگاه می‌شوند باید در وظایف خود این سرفصل‌ها را بررسی کرده و در طول برگزاری نمایشگاه موجب ایجاد چنین ساختاری برای تبادل نظر و آشنائی کارشناسان و متخصصین در این صنعت باشند. قطعاً می‌توان با یک برنامه‌ریزی بسیار ساده این فرصت‌ها را به سادگی از دست نداده و عامل مؤثری برای پیشرفت و توسعه‌بخش خود در این‌گونه نمایشگاه‌ها باشیم.
منبع : سایر منابع