سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 30 April, 2024
مجله ویستا

شیوع اختلال نقص توجه/ بیش فعالی در کودکان دبستانی


شیوع اختلال نقص توجه/ بیش فعالی در کودکان دبستانی
● هدف:
هدف از تحقیق حاضر بررسی و مقایسه شیوع سه نوع اختلال نقص توجه/ بیش فعالی مشتمل بر نوع برجسته نقص توجه، نوع برجسته بیش فعالی و تکانشگری و نوع ترکیبی در دختران و پسران و در میان طبقات مختلف اقتصادی اجتماعی بر اساس شغل پدر بوده است.
● روش مطالعه:
به منظور دستیابی به هدف فوق ۱۳۱۱ نفر از دانش آموزان دختر و پسر مقطع ابتدایی از مدارس عادی انتخاب و با استفاده از پرسشنامه نقص توجه/ بیش فعالی سوان توسط معلمان ارزیابی شدند و در سه گروه نوع برجسته نقص توجه، نوع برجسته بیش فعالی و تکانشگری و نوع برجسته ترکیبی دسته بندی گردیدند.
● یافته ها:
یافته های پ‍ژوهش نشان می دهد که ۵ تا ۵/۸ درصد کودکان دارای یکی از اختلالات نقص توجه، بیش فعالی و تکانشگری و یا نوع ترکیبی هستند. همچنین یافته های این پژوهش نشان داد که در گروه های سنی مختلف ۷ تا ۱۱ ساله فراوانی شیوع اختلال بیش فعالی و تکانشگری کاهش داشته است اما بروز اختلال نقص توجه با افزایش سن افزایش داشت و نوع ترکیبی اختلال در گروه های سنی مختلف، کاهش یافته است. شیوع دو نوع اختلال نقص توجه و بیش فعالی در دختران و پسران تفاوت معنی دار ندارد اما در اختلال ترکیبی این تفاوت معنی دار است، از نظر میزان اختلال نقص توجه بر اساس شغل پدر، تفاوت معنی دار بین میانگین نمرات گروه های شغلی وجود داشت.
● نتیجه گیری:
شیوع سه نوع اختلال نقص توجه/بیش فعالی بر اساس سن و جنسیت متفاوت بوده و گروه های اقتصادی اجتماعی پایین در معرض خطر بیشتر هر سه نوع اختلال قرار دارند.
سیما شهیم
لیلا مهرانگیز
فریده یوسفی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید