دوشنبه, ۲۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 13 May, 2024
مجله ویستا
معلم پیانو - LA PIANISTE
سال تولید : ۲۰۰۱
کشور تولیدکننده : لهستان، آلمان، فرانسه و اتریش
محصول : فایت هایدوشکا
کارگردان : میشائیل هانکه
فیلمنامهنویس : میشائیل هانکه، بر مبنای رمانی نوشتهٔ الفریته یلینک
فیلمبردار : کریسیان برگر
آهنگساز(موسیقی متن) : فرانسیس هاینز
هنرپیشگان : ایزابل هوپر، آنی ژیراردو، بنوا ماژیمل، سوزان لوتار، اودو زامل، ویلیام مانگ و گئورگ فردیریش
نوع فیلم : رنگی، ۱۳۰ دقیقه
̎اریکا̎ (هوپر) استاد کهنهکار پیانو، در یکی از کنسرواتوارهای معروف وین تدریس میکند. ̎اریکا̎ به خاطر استعداد درخشان و ضوابط و مقررات آموزشی سفت و سختش، بسیار مورد احترام است؛ ولی ضمناً همین مقرراتی بودن، شهرت خاصی برایش دست و پا کرده، چون هیچ شاگردی راحت از زیر دستش نمرهٔ قبولی نمیگیرد. کلاس ̎اریکا̎ بهعنوان چالشی بزرگ نگریسته میشود که موفقیت در آن، برا هر شاگردی اعتبار میآورد ولی هرچه هست، راحت بهدست نمیآید. ̎اریکا̎ ظاهراً روحیهٔ جدّی و غیرقابل انعطاف خود را از مادرش (ژیراردو) به ارث برده که هنوز هم در کنار او زندگی میکند. ̎اریکا̎ شوهر نکرده، و نامزدی هم ندارد. اما روزی پی میبرد یکی از دانشجوهای بااستعدادش، ̎والتر̎ (ماژیمل) به او علاقهمند شده و شخصیت سرد و خشکش، اصلاً آن جوان را پس نزده است. وقتی ̎والتر̎ موقع اجرای یک رسیتال به دفاع از یکی از دانشجوها برمیخیزد، خشم ̎اریکا̎ را برمیانگیزد. ̎اریکا̎ میخواهد کنترل رابطهشان در دست خودش باشد و ̎والتر̎ که ابتدا به این امر تن نمیداد، در نهایت به خواستههای او گردن میگذارد.
● هانکه در ویدئوی بنی (۱۹۹۲) و بازیهای مضحک (۱۹۹۷) اذیت و آزار را هم نشان داد و هم بهعنوان روش، به کار برد و به شهرت رسید. رمز ناشناخته (۲۰۰۱) حرکتی بود بهسوی ارتباطها و بیارتباطیهای جهانی و تجربهای در سبک آزاد (که بعداً در قالب متمرکزتری در پنهان، ۲۰۰۵، به کار رفت). معلم پیانو هانکه را در مقام کارگردان و کنترلکنندهٔ وضعیت آزارنده و میزانسن آن در اوج نشان میدهد و همراهی این با یک اوج دیگر برای هوپر، باعث میشود این تنها فیلم او باشد که یک بازیگر/ شخصیت را دارای ارزش تمرکز و رسوخ میبیند. ارزشی ساختاری که در حضور ۱۳۰ دقیقهای هوپر روی پرده مجسم شده است. نقش، خود، چنان بیمار و دهشتآور است که پذیرفتنش بیپروائی و بلندپروازی نادری میخواهد و هوپر با حرکت میان بیحالتی محض چهره و اندام و تشنجهای ناگهانی برخاسته از آشوب درون، هم کار دشوارش را انجام میدهد و هم بدون تعارف، تماشاگر را میترساند. ̎اریکا̎ زنی است که استعدادش از شور سرکوفتهٔ او جدا نیست. شهرت موسیقی کلاسیک ـ در اینجا فرانتس شوبرت ـ بهعنوان محمل عالی بروز احساس و شور بهجای خود، اما هانکه جسم سرخوردهٔ موسیقیدان را به میان میکشد و به تصور فرهنگ بهعنوان پادزهر بدویت میخندد. فیلم، آشفتگی و عقدەمندیهای پیچیدهٔ ̎اریکا̎ را در نماهای بلند هم دردناکتر و هم عادیتر و قابل درکتر میکند، تنش و ناآرامی قهرمانش را عالی قاب میگیرد و در یک صحنهٔ فوقالعاده که شاگردِ عاشق ̎اریکا̎ دستورالعملهای طولانی و ̎ساد̎ گونهٔ او را بلند میخواند و ̎اریکا̎ بیتاب و از خودبیخود بدان گوش میدهد، نشان میدهد که دنیای درون تا چه حد میتواند ̎پنهان̎ و باورناپذیرتر از هر تصویری ـ حتی تصاویر هانکه ـ باشد.
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران رهبر انقلاب شورای نگهبان مجلس مجلس شورای اسلامی صادق زیباکلام دولت مجلس دوازدهم انتخابات انتخابات مجلس انتخابات مجلس دوازدهم دولت سیزدهم
هواشناسی تهران شهرداری تهران قتل بارش باران حج تمتع سیل سلامت سازمان هواشناسی زلزله پلیس وزارت بهداشت
خودرو قیمت دلار قیمت طلا سایپا قیمت خودرو بانک مرکزی بازار خودرو مسکن بورس گاز ایران خودرو حقوق بازنشستگان
نمایشگاه کتاب کتاب تئاتر نمایشگاه کتاب تهران سالار عقیلی تلویزیون سینمای ایران نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران رضا عطاران دفاع مقدس سریال سینما
خورشید دانشگاه تهران کره زمین
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه فلسطین جنگ غزه حماس روسیه آمریکا افغانستان سازمان ملل نوار غزه اوکراین
استقلال فوتبال مهدی طارمی پرسپولیس لیگ برتر فولاد خوزستان رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران بازی لیگ برتر ایران باشگاه پرسپولیس هوادار
هوش مصنوعی شفق قطبی تبلیغات ایرانسل نوآوری دبی گوگل ایلان ماسک ناسا اپل
ویتامین خواب کودک تجهیزات پزشکی شیر کاهش وزن افسردگی فشار خون درمان ناباروری بارداری زایمان