جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا

زنان و ورزش


زنان و ورزش
ورزش می‌تواند صورت‌های مختلف داشته باشد از پیاده‌روی گرفته تا بازی فوتبال در استادیوم و جلوی ۱۰۰۰۰۰ نفر. مهم این است که ورزش بتواند سلامت انسان را تامین کند. برای ورزش کردن بین زن و مرد فرقی نیست کما این ‌که امروزه ورزش زنان شامل همه مسابقات خاص زنان چه در شکل حرفه‌ای، آماتور یا ورزش همگانی در تمام رشته‌های ورزشی می‌شود. مشارکت زنان در ورزش در قرن بیستم میلادی، بویژه اواخر آن افزایش چشمگیری یافت. این افزایش تحت‌تاثیر تغییرات فرهنگی جامعه بود که بر برابری جنسیتی تاکید داشت.
● ورزش عمومی
زمانی تصور می‌شد که ورزش شدید به سیستم تولید مثل زنان آسیب می‌رساند. در ضمن عقیده داشتند که زنان بویژه در جریان عادت ماهانه نباید ورزش کنند. امروزه خلاف هر‌دوی این موارد ثابت شده است.
ورزش عمومی که به معنی انجام تمرینات ورزشی توسط تمام افراد جامعه و سلامتی عمومی افراد است و حداقل روزانه ۳۰ دقیقه و ۵ روز در هفته توصیه می‌شود برای زنان بسیار مفید است.
اما انجام تمرین‌های ورزشی در میان زنان جایگاه بسیار پایینی دارد. به عنوان مثال، طبق تحقیقات «فدراسیون ورزش و آمادگی جسمانی زنان»، بریتانیا با بحران آمادگی جسمانی و ورزش زنان مواجه است و فقط یک پنجم (۲۰ درصد) از زنان برای تندرستی خود به تمرینات ورزشی کافی می‌پردازند، در حالی که ۶۰ درصد زنان تصور می‌کنند تمرینات ورزشی کافی دارند.
برخی معتقدند به تصویر کشیدن زنان مدل و لاغر اندام در رسانه‌ها، باعث می‌شود زنان بیشتر به دنبال حفظ لاغری بروند تا تناسب و سلامتی جسمانی. همچنین بسیاری از زنان هنوز فکر می‌کنند ورزش، غیرزنانه است.
● ورزش حرفه‌ای
زنانی که به صورت حرفه‌ای و سنگین ورزش می‌کنند مستعد اختلالات قاعدگی از جمله تاخیر در شروع آن، فقدان اولیه و ثانویه، افزایش فاصله بین دو سیکل قاعدگی و فقدان تخمک‌گذاری هستند. به عنوان مثال، فقدان قاعدگی در ۳ تا ۵ درصد کل جمعیت رخ می‌دهد، اما در ۱۵ تا ۶۰ درصد زنان ورزشکار مشاهده می‌شود که از جمله علل آن، وزن پایین بدن، از دست دادن سریع وزن، شروع سریع ورزش‌های سنگین، تغذیه ناکافی در مقایسه با احتیاج به انرژی و وجود استرس‌های فیزیکی و روانی است.
در صورت فقدان قاعدگی به مدت طولانی، خطر کاهش تراکم استخوانی و ایجاد پوکی استخوان زودرس وجود دارد. به نظر می‌رسد سایر اختلالات قاعدگی خانم‌ها هم در کاهش تراکم استخوان در درازمدت موثر باشند. فقدان هورمون استروژن، لااقل به صورت تئوریک سبب بالا رفتن چربی‌های خون و ایجاد آترواسکلروز زودرس می‌شود. پس درمان مناسب اختلالات قاعدگی اهمیت بسزایی دارد. نکته مهم این است که ورزش‌های عمومی دقیقا برعکس این عمل می‌کنند و به تنظیم قاعدگی کمک نیز می‌کنند.
منبع : روزنامه جام جم