جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا

سینمای متحرک‌سازی


سینمای متحرک‌سازی
▪ کارتون ؛ برخلاف باور عام ،‌تاریخ متحرک سازی ،‌با فیلم ناطق والت دیزنی باعنوان استیم بوت ویلی (۱۹۲۸) آغاز نمی‌شود. پیش از این تاریخ ،‌سنتی پرطرفدار ،‌یعنی همان سینما وتعداد بسیاری فیلم کهحدودا صدفیلم دیزنی نیز شامل آن می‌شد پا به عرصه وجود گذاشته بود .
در سال‌های ۱۹۱۲ ،‌ کارتون همراه با پا گرفتن فیلم‌های چند حلقه‌ای به استثنای چند کارتون بقیه هم چند حلقه‌ای شدند . کارتون در همین زمان در حافظه جمعی تهیه‌کنندگان و مخاطبان با داستان‌های مصور (Comic Strips) ارتباط یافت ،‌به این دلیل که کارتون‌ها اقتباسی بودند از ماجراهای قهرمانان پاورقی‌های نشریات عامه‌پسند و امضای کارتونیست‌ها (نقاشان داستان‌های مصور) را بر خود داشتند.
▪ تعریف: کارتون رابه طور کلی میتوان نوعی فیلم تعریف کرد که حاصل چیدن طرح‌ها یا اشیا به شیوه‌ای است ک پی از عکسبرداری و نمایش مسلسل و زنجیره‌ای آنها توهم حرکت ایجاد می‌کند.
کارتون درسال ۱۹۰۶ به یک شیوه تولید آشنا و رسمی بدل شد . فیلم شکل‌های خنده‌دار صورت‌های مسخره ( بلکتون ،‌۱۹۰۶) دست نقاشی را در حال کشیدن کاریکاتورهایی نشان می‌داد که چشم‌هٔا و دهان‌شان را حرکت میدادند . این درواقع نخستین کارتون واقعی است . پیش از سال ۱۹۱۳ ،‌معمولا اشیایی چون عروسک‌ها و اسباب بازی‌ها و عکس‌های بریده در این فیلم‌ها به حرکت در می‌آمد ،‌اما به تدریج تعداد نقاشی‌ها و طرح‌ها نسبت به اشیا افزایش یافت تا آنجا که پس از سال ۱۹۱۵ کارتون‌ها به عنصر غالب این نوع گونه سینمایی بدل شد .
▪ متحرک‌سازی در دیگر کشورها؛ تمامی کشورهایی که در حیطه سینمای صامت از صنعت چشمگیری برخوردار بودند ،‌صنعت متحرک سازی محلی نیز داشتند .
باتوجه به برتری یافتن اقتصادی آمریکا در زمان جنگ جهانی اول ،‌تاثیر صنعت سینمای این کشور بر سینمای جهان از رواج و محبوبیت کارتون‌های آمریکایی درکشورهای دیگر پیداست . برای مثال آمریکایی‌ها سریال تازه عروس و داماد رابه فرانسه صادر کردند و درآنجا مسئولیت توزیع این سریال به عهده شرکت مادر یعنی اکلر بود. همیشه همراه فیلم‌‌های کوتاه و موفق چارلی چاپلین کارتون‌های آمریکایی نیز فرستاده می‌شد.
منبع : شبکه رشد