پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا

تغذیه در تعطیلات نوروزی


تغذیه در تعطیلات نوروزی
به طور معمول بعضی از روز ها و ماه های سال به اقتضای شرایط خاص، تغییر عادات غذایی خاصی را به دنبال دارند، به عبارتی در این ایام مردم با فرهنگ و سنت خود عمل می کنند، برای مثال در ماه مبارک رمضان به اقتضای این ایام مبارک مصرف مواد قندی، زولبیا و بامیه افزایش پیدا می کند یا در عید نوروز مصرف شیرینی و آجیل بیشتر می شود.
● کنترل وزن در نوروز
۱) از نظر روانشناسی وقتی انسان از جایی به جایی دیگر تغییر مکان می دهد یا سفر می کند این تغییر مکان و تغییر آب و هوا باعث افزایش اشتها می شود، حتما توجه کرده اید وقتی به مسافرت می روید، میل به غذا خوردن در شما چند برابر و به اصطلاح اشتهایتان باز می شود.
۲) افزایش مواد غذایی متنوع و مواد قندی مانند شیرینی و آجیل.
۳) کاهش تحرک فعالیت های بدنی زیرا در خانه میزبان مثل منزل شخصی خودتان فعالیت بدنی ندارید و بیشتر به استراحت می پردازید. بنابراین سه عامل افزایش میل به غذا، وجود سفره ای رنگین و غذاهای چاق کننده و کاهش فعالیت های بدن باعث افزایش وزن و چاقی غیر منتظره در عید نوروز خواهد شد.
● رژیم در مسافرت
یکی از علل شکست رژیم درمانی مسافرت است، برای جلوگیری از چاقی و شکست درمان رعایت نکات زیر می تواند تا حدودی به شما کمک کند، چرا که خیلی ها رژیم می گیرند اما نمی دانند هنگام مسافرت چگونه رژیم غذایی خود را حفظ کنند، پس:
۱) روزانه حداقل نیم ساعت و حداکثر یک ساعت پیاده روی داشته باشید.
۲) از مصرف مواد غذایی چاق کننده مانند شیرینی و ... تا حدودی خودداری کنید.
۳) در سر سفره مهمانی از غذاهایی مانند: سینه مرغ، سالاد و یک کفگیر برنج استفاده کنید، این روش باعث می شود اولا زیاد روی وزنتان تاثیرگذار نباشد، ثانیا میزبان شما متوجه رژیم گرفتن شما نشود.
۴)اگر سالاد در اختیار ندارید، چند عدد گوجه، یک کاسه ماست و یک خیار، پیش از غذا میل کنید تا قسمتی از معده تان پر شود، با این کار از غذا خوردن بیشتر جلوگیری می کنید.
● پروتئین سویا، ده برابر شیر!
میزان پروتئین دانه سویا، دو برابر نارگیل، سه برابر تخم مرغ و بیش از ده برابر شیر گاو است.
دکتر نسرین عاقل عضو هیات علمی دانشگاه جندی شاپور اهواز با ذکر این مطلب می گوید: سویا قرن هاست که غذای مردم آسیا خصوصا چین بوده و چینی ها آن را همراه با برنج به عنوان غذای اصلی خود معرفی می کنند، البته سویا در ایران به نام لوبیا روغنی، شورا و دانه سویا معروف است و به جرات می توان گفت که بهترین ماده غذایی موجود در دنیا است، وی افزود: از آنجا که سویا از نظر مواد پروتئینی بسیار قوی است، در کشورهای فقیر از آن به عنوان جانشین گوشت استفاده می کنند.
● در نوروز چگونه غذا بخوریم؟
۱) مصرف شیرینی و آجیل را به حداقل برسانیم و به هر مهمانی که می روید به فکر مهمانی های بعدی باشید که خواهید رفت، به هر حال در هر مهمانی به خاطر این که میزبان ناراحت نشود، مقداری شیرینی مصرف کنید.
۲) قبل از غذا مقدار زیادی سالاد و میوه مصرف کنید تا حداقل مصرف انرژی غذایی کاهش پیدا کند.
۳) در بین غذاهای متنوعی که روی سفره وجود دارد از غذاهایی که کمتر روغن دارد یا کمتر چاق می کند، استفاده کنید. به یاد داشته باشید اگر در طول عید نوروز رژیم غذایی تان مناسب نباشد، حدود سه کیلو افزایش وزن پیدا می کنید.
۴) وقتی به شما شیرینی و مواد خوراکی دیگر تعارف می شود، برای این که میزبان ناراحت نشود، آن را قبول کنید و پس از مدتی بدون آن که میزبان متوجه شود، آن را سر جایش قرار دهید یا در جایی پنهان کنید برای روزهای عادی هم می توانید این عمل را اجرا کنید.
● همراه با غذا، آب پرتقال بنوشید
متخصصان علوم تغذیه می گویند: میوه پرتقال با حفظ و ثبات سلامت بدن از ابتلا و بروز سرماخوردگی پیشگیری می کند، همچنین پرتقال و دیگر مرکبات از جمله گریب فروت، لیمو، نارنج به خاطر ترکیبات و املاحی که دارند، نیازهای بدن را برطرف کرده و در جذب مواد غذایی بدن مفید هستند.
گفتنی است، افرادی که جهت درمان بیماری کمبود آهن و کم خونی از فرآورده های غذایی دارای آهن مصرف می کنند، می توانند با نوشیدن مقداری آب پرتقال به همراه غذای خود جذب آهن را در بدنشان افزایش دهند. از این رو متخصصان تغذیه می گویند که به همراه غذا، یک لیوان آب پرتقال بنوشید تا آهن غذا جذب بدنتان شود.
● نسخه عطارباشی
آب یک لیموی تازه را بگیرید و در یک لیوان از آب معمولی بریزید و در بین غذا یا پس از غذا میل بفرمایید، این داروی ساده و سهل الحصول درمان موثری برای سوء هاضمه است. سعی کنید در سالاد، سبزی ها و ... به جای سرکه صنعتی از آب لیمو استفاده کنید، خوردن آب لیمو باعث می شود که هم غذا زود هضم شود و هم ذائقه از طعم و عطر آن لذت ببرد. برای هضم غذا باید ۱۵ دقیقه قبل از غذا آن را میل کنید، بدین ترتیب که آب یک یا دو لیمو را گرفته، با آب نیم گرم و عسل مخلوط کنید و بنوشید. به یاد داشته باشید که آب لیمو، بزاق را زیاد می کند، باید جرعه جرعه آن را نوشید، صبح ناشتا هر کسی این مخلوط را بخورد، تا ظهر احساس گرسنگی نمی کند.
● زرشک و درمان عفونت ها
زرشک با تحریک خاصیت ضد عفونی کنندگی بدن، درمان مناسبی برای از بین بردن عفونت های گلو و ریه است. مصرف طبی زرشک به دوره مصر باستان می رسد، در این دوره، این گیاه پس از مخلوط شدن با تخم رازیانه برای درمان طاعون استفاده می شد. زرشک، درد مفصلی و روماتیسم را کاهش می دهد و به درمان عفونت های گلو، مجاری ادراری، دستگاه گوارش، ریه و عفونت و اسهال کمک می کند.
رعایت نکات بهداشتی در عید
در نوروز.... در سفرهای جاده ای سعی کنید کمتر از غذاهای رستوران های بین راهی استفاده کنید.
پیش از صرف غذا، دست های خود را با آب و صابون شست و شو دهید.
در نوروز... غذای مورد نیاز در طول سفر را پیش از حرکت آماده کنید.
همیشه مقداری آب آشامیدنی به همراه داشته باشید.
از تنقلات کمتر استفاده کنید، چرا که مصرف بی رویه تنقلات به ویژه در کودکان عاملی برای چاقی آنان است.
اگر از محصولات کنسروی استفاده می کنید، به تاریخ مصرف آن توجه کنید.
● مادران باردار شکلات بخورند
مادران باردار با خوردن شکلات می توانند نوزادانی خندان داشته باشند. پژوهشگران در پژوهشی با مطالعه سیصد زن باردار که شش ماه مرتب شکلات مصرف می کردند، دریافتند که این نوزادان در مقایسه با مادران بارداری که از ترس چاقی شکلات استفاده نمی کردند، کودکانی خندان، خوشبین و با نشاط به دنیا آوردند و شکلات در سلامت کودکان تاثیر مثبتی گذاشته است. شکلات به ویژه سیاه که از دانه های کاکائو درست شده باشد ماده ای شیمیایی دارد که مزاج را خوب می کند و این حالت به جنین نیز منتقل می شود. بنابراین مادران بارداری که به افسردگی و تنش دچار هستند، بهتر است برای سلامت فرزندانشان شکلات بخورند.
منبع : روزنامه جوان