شنبه, ۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 4 May, 2024
مجله ویستا

۱۰ راز در معروفترین موتور جستجوی جهای


۱۰ راز در معروفترین موتور جستجوی جهای
۱۰ راز در معروفترین موتور جستجوی جهان همه‌چیز در نحوه نوشتن‌ با اطلاع از چگونگی نوشتن عبارات جستجو در موتورهای جستجو، می‌توانید اطلاعات موردنیازتان را به راحتی پیدا کنید. به عنوان مثال
۱) دستور <کلمه مورد نظر: Inurl> باعث می‌شود تا موتور جستجوی گوگل، همه صفحاتی که در آدرس url آن‌ها، کلمه مورد نظر وجود داشته باشد را برایتان فهرست کند.
۲ ) نوار ابزار گوگل با اضافه کردن نوار ابزار گوگل به مرورگرتان، از این پس می‌توانید کار جستجو را با سرعت و راحتی بیشتری انجام دهید. یکی دیگر از امکانات این نوار ابزار، جلوگیری از نمایش پنجره‌های تبلیغاتی است. برای دریافت این برنامه و کسب اطلاعات بیشتر به نشانی toolbar.google.com مراجعه کنید.
۳ ) چه کسی به سایت شما لینک داده است‌ بسیاری از مدیران سایت‌ها علاقه‌مندند بدانند چه کسانی (از سایت خود) به سایت آن‌ها لینک داده است. گوگل به این سوال پاسخ می‌دهد. می‌توانید در قسمت جستجو، عبارت <نشانی سایت:link> را وارد کرده و کلید Enter را بزنید. نتیجه این درخواست، فهرست سایت‌هایی است که به سایت شما لینک داده‌اند.
۴ ) کاربردهای تجاری دو موتور جستجو فرعی گوگل که به تازگی راه‌اندازی شده‌اند و هنوز واژه کالاهای تجاری، مورد استفاده قرار می‌گیرند. موتور froogle.google.com فهرست محصولات فروشگاه‌های online را تهیه می‌کند و موتورcalatogs.google.com برای نمایش و درخواست کاتالوگ محصولات به‌کار می‌رود.
۵) نگاهی به آینده‌ مدیران گوگل همیشه نیم‌نگاهی به آینده دارند. اگر می‌خواهید بدانید چه در سر آن‌ها می‌گذرد و قرار است در آینده چه کارهایی انجام دهند، بهتر است سری به آزمایشگاه آن‌ها بزنید و خود از نزدیک با خدمات و محصولات آتی گوگل آشنا شوید. آدرس آزمایشگاه گوگل labsl.google.com/gvs.html می‌باشد.
۶ ) نتایج مطلوب‌تر در اغلب موارد، زمانی که جستجویی را با گوگل انجام می‌دهید، نتیجه آن هزاران سایت و وبلاگ و نشانی می‌باشد که در واقع بسیاری از آن‌ها کاربرد چندانی ندارند و با موضوع موردنظرتان هماهنگ نیستند. یکی از روش‌های مؤثر در کاهش حجم نتایج جستجو، تعیین بازه‌های تاریخی است. مثلاً زمانی که بازه‌ای را بین سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۴ تعریف می‌کنید، گوگل با تبعیت از آن، فقط آن دسته از صفحاتی که دربازه مذکور ایجاد یا روزآمد شده‌اند را برایتان فهرست می‌کند (برای تعریف بازه‌های تاریخی به گزینه <جستجوی پیشرفته> مراجعه کنید).
۷ ) فقط صفحات جدید جستجو بدون ذکر تاریخ، نتایج بی‌شماری در پی دارد. انبوه نتایج، نه تنها به یافتن مطلب موردنظرتان کمکی نمی‌کند، بلکه موجب سردرگمی‌تان نیز می‌شود. علاوه براین اگر بعد از یک بررسی طولانی بین نتایج جستجو، به اطلاعات موردنظرتان رسیدید و متوجه قدیمی بودن آن‌ها شدید، چطور؟ اگر به دنبال اطلاعات جدید و روزآمد هستید، در قسمت جستجوی پیشرفته، عبارات <۳ ماه>، <۶ ماه> و حتی <یک‌سال> را در مقابل گزینه Date وارد کنید تا گوگل بسته به تاریخ ذکر شده، فقط فهرست صفحات جدید را برایتان نمایش دهد. مثلاً اگر عبارت <۳ ماه> را انتخاب کنید، گوگل تمامی صفحاتی که در سه ماه گذشته ایجاد یا بروز شده‌اند را جستجو و آن‌هایی که با موضوع موردنظرتان منطبق هستند را نمایش می‌دهد.
۸ ) مستثنی کردن کلمات با مستثنی کردن کلمات، علاوه بر کاهش حجم نتایج جستجو، می‌توان به اطلاعات موردنظر نزدیک‌تر شد. با گذاشتن علامت <-> قبل از کلمه‌ دلخواه، گوگل آن کلمه را استثنا قلمداد کرده و از نمایش صفحاتی که حاوی چنین کلمه‌ای باشند، پرهیز می‌کند. مثلاً نتیجه عبارت ، همه صفحاتی که مربوط به ایران هستند و از تهران نامی نبرده‌اند را شامل می‌شود.
۹) Wildcardها زمانی که به‌طور کامل از کلمات موضوع مورد جستجو آگاهی ندارید، بهتر است از کاراکتر کمکی ستاره <*> استفاده کنید. کاراکتر <*> معنی <هرچیز> می‌دهد. مثلاً عبارت می‌تواند نتایجی نظیر ، و یا نتایجی از این دست را حاصل شود.
۱۰ ) عناوین صفحات‌ معمولاً همه صفحات وب، عنوان دارند. گاهی‌اوقات استفاده از این عناوین، به شما در پیدا کردن مطالب مورد نیازتان کمک شایانی می‌کند. مثلاً عبارت <کلمه مورد نظر: intitle>، گوگل را بر آن می‌دارد تا فقط عناوین صفحات را برای یافتن کلمه ذکر شده، جستجو کند.
منبع : بانک اطلاعات گردشگری