چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 8 May, 2024
مجله ویستا
پل میانه ، میانه
این پل كه به پل شهرچای میانه نیز معروف است بر روی رودخانه شهرچای كه از دامنه كوههای سهند و بزغوش سرچشمه میگیرد احداث شده است.
تاریخچه پل به طور دقیق معلوم نیست، ولی اطلاعاتی كه در سفرنامههای سیاحانی نظیر لسترنج، شوالیه شاردن (1664 م)، جملی كارری ایتالیایی (1105 هجری) وجود دارد، نشانگر آن است كه پل مزبور از بناهای تاریخی و قدیمی این شهر است. از متون فوق چنین استنباط میشود كه بنای اولیه پل قبل از قرن هشتم هجری، یعنی دوره حمداللّه مستوفی بود، و در قرن 17 میلادی یعنی زمان مسافرت شوالیه شاردنرو به ویرانی گذاشته است.
این پل در طول تاریخ بارها مرمت شده؛ یكی از این تعمیرات در كتیبهای كه در بنا موجود است در زمان فتحعلیشاه قاجار است. این مرمت به همت عباس میرزا ولیعهد قاجار صورت گرفته است.
در كتیبه سنگ مرمر كوچكی كه پریشانی طاق نزدیك به وسط پل قرار دارد تاریخ آخرین تعمیر آن یعنی دوره ولایتعهدی عباس میرزا در آذربایجان نوشته شده است.
مصالح عمده پل را آجر تشكیل میدهد كه در طاق، بدنه و قسمت زیادی از پایهها به كار رفته و ملاط مصرفی در طاقها گچ است. در پایهها نیز تقریباً تا سطح آب رودخانه از سنگ تراش داده با ملاط ساروج استفاده شده است.
این پل كه امروزه نیز یكی از دیدنیهای شهرستان میانه است، به علت قدمت و اهمیت معماری آن، تحت شماره 871 در فهرست آثار ملی كشور به ثبت رسیده است.
تاریخچه پل به طور دقیق معلوم نیست، ولی اطلاعاتی كه در سفرنامههای سیاحانی نظیر لسترنج، شوالیه شاردن (1664 م)، جملی كارری ایتالیایی (1105 هجری) وجود دارد، نشانگر آن است كه پل مزبور از بناهای تاریخی و قدیمی این شهر است. از متون فوق چنین استنباط میشود كه بنای اولیه پل قبل از قرن هشتم هجری، یعنی دوره حمداللّه مستوفی بود، و در قرن 17 میلادی یعنی زمان مسافرت شوالیه شاردنرو به ویرانی گذاشته است.
این پل در طول تاریخ بارها مرمت شده؛ یكی از این تعمیرات در كتیبهای كه در بنا موجود است در زمان فتحعلیشاه قاجار است. این مرمت به همت عباس میرزا ولیعهد قاجار صورت گرفته است.
در كتیبه سنگ مرمر كوچكی كه پریشانی طاق نزدیك به وسط پل قرار دارد تاریخ آخرین تعمیر آن یعنی دوره ولایتعهدی عباس میرزا در آذربایجان نوشته شده است.
مصالح عمده پل را آجر تشكیل میدهد كه در طاق، بدنه و قسمت زیادی از پایهها به كار رفته و ملاط مصرفی در طاقها گچ است. در پایهها نیز تقریباً تا سطح آب رودخانه از سنگ تراش داده با ملاط ساروج استفاده شده است.
این پل كه امروزه نیز یكی از دیدنیهای شهرستان میانه است، به علت قدمت و اهمیت معماری آن، تحت شماره 871 در فهرست آثار ملی كشور به ثبت رسیده است.
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران حماس دولت سیزدهم رافائل گروسی دولت رئیس جمهور رهبر انقلاب اصفهان مجلس شورای اسلامی شورای نگهبان مجلس زنان
تهران زلزله پلیس هواشناسی شهرداری تهران بارش باران حجاب قتل آموزش و پرورش فضای مجازی شهرداری وزارت بهداشت
مسکن خودرو قیمت مسکن مالیات سایپا قیمت طلا قیمت دلار ایران خودرو قیمت خودرو بازار خودرو بانک مرکزی حقوق بازنشستگان
نمایشگاه کتاب تئاتر تلویزیون سینما دفاع مقدس سریال سینمای ایران نمایشگاه کتاب تهران موسیقی کتاب صدا و سیما
دانش بنیان اینوتکس دانشگاه آزاد اسلامی
اسرائیل رژیم صهیونیستی غزه فلسطین رفح جنگ غزه روسیه چین نوار غزه ترکیه اوکراین طوفان الاقصی
پرسپولیس فوتبال استقلال لیگ برتر ذوب آهن لیگ قهرمانان اروپا نساجی لیگ برتر فوتبال ایران بازی لیگ برتر ایران سپاهان جواد نکونام
اپل هوش مصنوعی سامسونگ ناسا آیفون گوگل مایکروسافت باتری فضا فضاپیما
بیماران خاص استرس رژیم غذایی کاهش وزن بیمه زیبایی دندانپزشکی فشار خون