جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


تخیل قوی و شروع غافل گیر کننده


تخیل قوی و شروع غافل گیر کننده
اولین کتاب از مجموعه چهار جلدی سپتیموس هیپ ،اثری است که بی شک خوانندگان نوجوان از آن استقبال خواهند کرد،این کتاب که با معرفی اولیه یک شخصیت نوجوان و ماجراهای تخیلی او همراه است آغاز خوبی برای جذب مخاطب است.
آنجی سیج در کتاب جادوبا آغازی رازگونه شخصیت سپتیموس هیپ را معرفی کرده ،او با به کارگیری یک تخیل قوی وشروعی غافل گیر کننده گم شدن شخصیت اول داستانش در شب تولد را به زیبایی شرح داده و در همان سطور اولیه اعتماد خواننده را جلب کرده است.
ماجرا از این قرار است که سپتیموس هیپ به عنوان هفتمین فرزند از خانواده در شب تولدش ناپدید می شود و قابله اعلام می کند که بچه مرده به دنیا آمده.همان شب پدر این پسر یعنی سیلاس هیپ در راه بازگشت به خانه در نویسنده این مجموعه که به زعم یکی از منتقدان مجله«کرکاس» می تواند شهرت هری پاتر را کمرنگ کند گرچه در مواردی به مرز دنیای رولینگ نزدیک شده و اصولا نمی توان میزان تاثیر پذیری این کار را از مجموعه هری پاتر انکار کرد اما آن چه که آنجی سیج را به نویسنده ای خلاق تر تبدیل کرده در نیفتادن در دام تکرار است. میان برف های سنگین جنگل دختری کوچک را می یابد که پشت بوته ها رها شده است.او دختر را به خانه می برد و نام اش را جنا می گذارد و خانواده مثل فرزند خودشان از او مراقبت می کنند، اما اسرار آمیز بودن دختر و این که اوکیست هیچ گاه آن ها را رها نمی کند،از سوی دیگرماجرای گم شدن فرزند خودشان هم تبدیل به راز دیگری می شود...
نویسنده این مجموعه که به زعم یکی از منتقدان مجله«کرکاس» می تواند شهرت هری پاتر را کمرنگ کند گرچه در مواردی به مرز دنیای رولینگ نزدیک شده و اصولا نمی توان میزان تاثیر پذیری این کار را از مجموعه هری پاتر انکار کرد ، اما آنچه آنجی سیج را به نویسنده ای خلاق تر تبدیل کرده در نیفتادن در دام تکرار است.
سپتیموس هیپ در تمام ماجراهای کوچک و بزرگ در کتاب جادوبر عکس هری پاتر درجا نمی زند و خواننده در هر ماجرا شکلی تازه از او را می بیند و به بخش دیگری از زندگی او وارد می شود.
آنجی سیج به عنوان یکی از نویسندگان مطرح انگلستان تا کنون ده ها کتاب مصور به چاپ رسانده که اغلب آن ها با استقبال کودکان و نوجوانان مواجه شده است ،آثار سیج بیش از هر چیز دیگر به خاطر نوع به کار گیری عنصر تخیل مشهورند،موضوعی که در مجموعه سپتیموس هیپ به اوج خود رسیده است.
یکی از عناصر فضای افسانه گون این داستان که نزدیکی زیادی به ماجراهای مورد علاقه نوجوانان دارد فضایی ازلی و ابدی است که رد پای آن را می توان در همه قصه های قدیمی و جدید مربوط به این رده سنی پیدا کرد اما نویسنده با به کار گیری شیوه تازه ای از این رویکرد موفق شده که یک بار دیگر عنان تخیل نوخوانانه را در دست خود بگیرد. دیگری که با قدرت تمام در این کار به کار رفته عنصر استفاده از حس تعلیق است،حسی که باعث می شود خواننده با ولع تمام ماجراهای متفاوت را بدون احساس خستگی بخواند و حتی خود را در سرنوشت شخصیت اصلی سهیم بداند.
تقسیم کردن وضعیت ناگوار سپتیموس هیپ با دنیای درونی مخاطب و سفر به اعماق خیال که بعضا همراه با فضاسازی های مناسب است را می توان به عنوان نکات بارز دیگر این کار به حساب آورد،نکاتی که کمال وسواس نویسندگی را با خود دارند.
اینکه آغاز کاملا داستانی وبدیع کتاب جادوکه ریشه در روانشناسی کودک ونوجوان دارد را می شود به عنوان یک آغازهنرمندانه به رسمیت شناخت،آغازی که به راحتی خواننده را برای خواندن ادامه ماجرا ترغیب می کند:«برف می آمد و سوز بدی با خود می آورد.سیلاس هیپ ردایش را محکم دور خود پیچید.راه زیادی در جنگل آمده بود و تا مغز استخوانش یخ زده بود.در جیب خود علف های خشکی داشت که از «گالن» زن جادوگر و طبیب به مناسبت تولد پسرش سپتیموس که روز پیش به دنیا آمده بود هدیه گرفته بود.سیلاس سکندری می خورد و پیش می رفت و هر لحظه به برج نزدیک تر می شد.جلوتر نوری که از میان درخت ها رد می شد به چشم خورد.درون قلعه ردیف خانه های درازو بلند دیده می شد.پشت پنجره ها شمع آن گونه که پیداست نویسنده مجموعه سپتیموس هیپ بسیار بیشتر از نویسنده مجموعه هری پاتربه دنیای ادبیات نوجوان واقف است و بیش از هرمورد دیگر به جنبه فرهنگی آثارش توجه دارد و نه میزان فروش آن ها. روشنی گذاشته بودند که نشان می داد آدم هایی در این خانه زندگی می کنند.طولانی ترین شب سال بود و این شمع ها قرار بود تا صبح روشن باشند....»
فضای افسانه گون این داستان که نزدیکی زیادی به ماجراهای مورد علاقه نوجوانان دارد فضایی ازلی و ابدی است که رد پای آن را می توان در همه قصه های قدیمی و جدید مربوط به این رده سنی پیدا کرد اما نویسنده با به کار گیری شیوه تازه ای از این رویکرد موفق شده که یک بار دیگر عنان تخیل نوجوانانه را در دست خود بگیرد.
یکی از نکاتی که آنجی سیج بر عکس رولینگ رعایت کرده جلوگیری از طولانی نویسی است، به گونه ای که هر یک از فصل های این کتاب از مرز چند صفحه تجاوز نمی کند و مخاطب نوجوان بدون آن که تسلسل ذهنی اش را از دست بدهد می تواند در فاصله های لازم از کار لذت ببرد.
آن گونه که پیداست نویسنده مجموعه سپتیموس هیپ ،بسیار بیشتر از نویسنده مجموعه هری پاتربه دنیای ادبیات نوجوان واقف است و بیش از هرمورد دیگر به جنبه فرهنگی آثارش شخصیت هایی مانند جنا و سیلاس هیپ با آن ماجراهای خواندنی در کتا ب اول مجموعه گاهی آن قدر پیش می روند که خواننده سپتیموس هیپ را فراموش می کند. توجه دارد و نه میزان فروش آن ها.
همان گونه که پیشتر گفته شد آنجی سیج گرچه نتوانسته شخصیت هری پاتر را در ساختن سپتیموس هیپ نادیده بگیرد وگاهی به شکلی ملموس به او نزدیک شده، اما برای گریز از این جریان راهکاری مناسب پیدا کرده است و آن راهکار ساختن و پرداختن شخصیت های مکمل است،شخصیت هایی که گاه نمود بیشتری نسبت به شخصیت اصلی دارند.
شخصیت هایی مانند جنا و سیلاس هیپ با آن ماجراهای خواندنی در کتا ب اول مجموعه گاهی آن قدر پیش می روند که خواننده سپتیموس هیپ را فراموش می کند.
به هر حال مجموعه سپتیموس هیپ به عنوان یکی ازکتاب های مناسب برای نوجوانان با ترجمه بسیار روان پرتو اشراق در بازار کتاب موجود است،مجموعه ای که سراسرآکنده از ماجراهای ظریف و کاملا داستانی است.
مجموعه چهار جلدی سپتیموس هیپ سال۱۳۸۷در شمارگان۲۲۰۰نسخه و قیمت هر جلد ۵۵۰۰تومان توسط انتشارات ناهید عرضه شده است.
منبع : خبرگزاری کتاب


همچنین مشاهده کنید