جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا

خوب گوش کردن یک مهارت است ؛ آن را فرا گیریم


خوب گوش کردن یک مهارت است ؛ آن را فرا گیریم
اگر یکی از نزدیکان شما بگوید" شما اصلا" به حرفهای من گوش نمی دهید" این را یک زنگ خطر تلقی کنید و باید مهارتهای شنیدن را در خود تقویت کنید.
- ویژگیهای شنونده بد:
- بد نیست بدانیم چه مواردی موجب شکست ما در برقراری روابط می شود. البته تمایلبه بهتر شدن نخستین گام برای تصحیح عادات بد است و ما را از شکست کامل در روابط باز می دارد.
-آیا همیشه شما گوینده هستید؟ یک گفتگوی خوب باید متعادل باشد و شامل سوالات - سوالات و توضیحات هریک از طرفین باشد . اگر شما علاقه ای به شنیدن صحبت ها و نقطه نظرات طرف مقابل ندارید نشان می دهد که شنونده خوبی نیستید.
- آیا حواستان به سرعت پرت می شود؟ ارتباط چشمی از طریق نگاه کردن یکی از ملزومات رابطه موفق است. اگر شما مرتب به این طرف و آن طرف نگاه می کنید. در مکالمات تلفنی فقط از عبارات آهان - ام و ... استفاده می کنید.
شنونده خوبی نیستید. گوش کردن یک مهارت است که نیازمند توجه می باشد. چنانچه نشان ندهید که به صحبتهای طرف مقابل توجه دارید. او نهایتا خسته خواهد شد.
- آیا شما جملات افراد را تمام می کنید؟ یکی از راههای احترام به افراد این است که قبل از اینکه به آنها پاسخ دهیم بگذاریم تا آنها جملات خود را تمام کنند.
شاید شما فکر کنید که می دانید چه می خواهند بگویند اما این طور نیست. به طور کامل گوش دهید و راجع به آن فکر کنید.( حتی راجع به حرکات آنها در حال صحبت کردن نیز فکر کنید) . سپس به طور کامل پاسخ دهید.
- آیا نمی توانید سوالی بپرسید؟ یا از آن بدتر پاسخهایی را که می دهند درک نمی کنید؟ اگر ما از افراد سوال نکنیم که به چه فکر می کنند هرگز آنها را نخواهیم شناخت . گاهی اوقات نزدیکان ما دغدغه ای دارند و دوست دارند تا ما از آنها بپرسیم که چه چیزی فکر آنها را به خود مشغول کرده است. عدم توانایی سوال کردن گاهی به دلیل ترس از پاسخهای احتمالی است. اما تا از جانب مردم تایید یا رد نشوید نمی توانید با آنها ارتباط برقرار کنید. پرسش و پاسخهای صحیح می تواند روابط آسیب دیده را ترمیم کند و انسانها را به یکدیگر نزدیکتر نماید.
* بایدها و نبایدها:
- باید به گونه ای عمل کنید که طرف مقابل با اطمینان خاطر در مورد افکار و عقاید خود صحبت کند و بداند که قضاوت نمی شود.
- سوالاتی مطرح نمایید که حاکی از توجه شما به صحبتهای طرف مقابل است. مانند " آیا منظورتان... است؟" یا " می توانید کمی راجع به موارد جزیی تر توضیح دهید؟"
- از پاسخهای تایید کننده و احترام آمیز استفاده کنید. مانند " من گفته شما را تحسین می کنم " یا " من درک می کنم که رفتارم باعث شده تا چنین احساسی پیدا کنید"
- به منظور درک وهمدردی عمقیتر خود را جای طرف مقابل گذاشته و از دید او به مسائل بنگرید.
- وقتی گوینده صحبتهای خود را به انتها رسانید از او بپرسید " آیا چیز دیگری هم وجود دارد که بخواهید بگویید؟"
- منتظر نباشید که طرف مقابل همه چیز را در قالب کلمات و با صدای بلند بگوید . بلکه به حالا او نیز توجه نمایید.
* دیگر موانع گوش کردن:
خوب گوش کردن نیازمند توجه است و در موارد زیر انجام نمی شود:
- چنانچه منتظر باشید تا نوبت صحبت کردن شما شود.
- تصور و فرض خود را مبنا قرار دهید.
- قضاوت عجولانه کنید.
- بی اهمیت جلوه دادن صحبتهای طرف مقابل ( برای مثال بگویید شما بی دلیل ناراحت هستید.(
- فکر خوانی
- حل مسئله ( پند و نصحت کردن)
- حق به جانب بودن و با کلمات بازی کردن
- سعی کردن برای پیروزی .
- ما چه بدانیم و چه ندانیم همیشه در ارتباط با دیگران هستیم . حتی اگر یک کلمه هم حرف نزنیم از طریق حرکات - طرز فکر - ظاهر فیزیکی و احساسی و آرزوهایمان حاسیتهایمان را نشان می دهیم- اما بهترین نوع ارتباط وقتی ایجاد می شود که نگرش غیر خودخواهانه و محبت آمیز داشته باشیم.
نیت همه چیز است . وقتی نیت ما محبت باشد روابط بر مبنای درک متقابل خواهد بود و می توانیم برای یکدیگر دوست- همسر یا شریک بهتری باشیم و به نتایج خوبی هم می رسیم که همان روح واقعی روابط میان انسانهاست.