جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا


راهنمایی برای حقوق رقابت


راهنمایی برای حقوق رقابت
● راهنمایی برای حقوق رقابت اروپایی
چرا برای ETSI مهم است که حقوق رقابتی را اعمال کند که شامل برنامه های فشرده است؟
ETSI مکانی است که تصمیمات و رویه های ضد رقابتی به راحتی در آنجا گرفته می شود.این نهاد با بیش از ۷۰۰ شرکت عضو از ۵۱ کشور ‘نهاد رهبر توسعه و ترویج استانداردهای تکنولوژی (فنی)در نواحی و سرویس های خدماتی مخابراتی و تجهیزات آنها ‘رادیو و تلویزیون می باشد.
هنجارها و نرم های اروپایی ‘پایه های شکل دهنده به استانداردهای پذیرفته شده در قانون گذاری اروپایی هستند.موقعیت ETSI به عنوان یک نهاد استاندارد شناسی است که جزء این اعضا و یا فعالیت های رقابتی در اتحادیه اروپا نمی باشد.کار این نهاد لزوما شامل توافق هایی است بین رقابت گران واقعی یا مجازی .اگر چنین توافق هایی ‘رقابت را محدود کنند ‘آنها می توانند تحت ماده ی ۸۱ (توافق نامه ی آمستردام)عمل نمایند.با به رسمیت شناختن خطرهای بالقوه از رفتارهای ضد رقابتی که بین فعالیت های ما وجود دارد ‘برای ETSI ضروری است که برای اجتناب از بوجو آمدن مشکلاتی در این ناحیه پیش بینی خطرها و محاسبات لازم را انجام دهد.در نامه ای از اجلاس ۷ آگوست ۱۹۹۶ دعوت شده بود برای وضع مالیاتی برای یک اثر رقابتی که در مراحل اولیه به سر می برد.(در پرونده ی ETSI , SIM-Lock این مساله مطرح شده بود قبلا)
● حقوق رقابت اروپایی چیست؟
قواعد و مقررات حقوق رقابت اروپایی ‘شامل مواد ۸۱ و ۸۲ توافق نامه ی آمستردام می شود که قبلا در ماده های ۵۲ و ۵۴ منطقه ی اقتصادی اروپا (EEA) آورده شده بود.و همچنین در ۱۸ دولت EEA قابل اجراست.
ماده ی ۸۱ این معاهده ‘با سازش ها یا اعمال مرتبط با آن که تعهدات و تصمیمات همکاری و تعهداتی را که یک اثر ضد رقابتی یا یک هدف ضد رقابتی را در بر دارد شامل می شود.ماده ی ۸۲ این معاهده با سو استفاده از موقعیت برتر بوسیله ی یک طرف متعهد یا متعهدانی که ممکن است تجارت بین دولت های عضو را تحت تاثیر قرار دهند ارتباط دارد.اتحادیه ی اروپا ‘اولین منبع سیاست گذاری رقابت است.بین گستره ی چهار چوب و قواعد مواد ۸۱ و ۸۲ عمل اتحادیه ی اروپا برای اداره ی قواعد رقابت معاهده برای دولت های اروپایی قرار دارد.تصمیمات اتحادیه اروپا ممکن است برای استیناف به دیوان دادگستری اروپا ارجاع داده شود.
▪ قواعد حقوق رقابت اروپایی این عملکرد ها را دنبال می کند:
۱) منع ایجاد انحصار برای تجارت
۲) حفظ رقابت موثر در یک بازار انفرادی
۳) تشویق کارایی ‘خلاقیت وقیمت های پایین تر
● منع سازش های ضد رقابتی
ماده ۸۱ ‘سازش را بین کارفرمایان کمپانی های مختلف یا اشخاصی که هدف یا تاثیر در کاهش رقابت در بین بازارهای عمومی را دارند ‘منع می کند.
▪ چه کسانی رویه ها و تصمیمات ضد رقابتی را می گیرند؟
منع ماده ی ۸۱ شامل توافق ها بین متعهدان و تصمیمات اجتماعات متعهد و اعمال مرتبط با آنهاست.اصطلاح UNDERTAKING یک اصطلاح گسترده است که به هر شخص حقیقی یا حقوقی گسترش پیدا کرده صرف نظر از اینکه وضعیت حقوقی او یا هدف او مالی و اقتصادی باشد یا نه.شامل کمپانی ها ‘شرکتهای با مسئولیت محدود ‘موسسات تجارتی ‘تاجران منفرد و شرکت ها ی دولتی می شود‘صرف نظر از اینکه این تعهد منفعتی که به همراه دارد بسیار ناچیز باشد‘یا اینکه وسایل راحتی فعالیتهای تجاری را فراهم کرده باشد.استدلالی که به همراه آن آورده می شود این است که کارفرما به عنوان نمایندگی از مدیران بالا دست خود عمل نکرده است (که به عنوان یک دفاع پذیرفته نیست).
▪ کدام شکل سازش منع شده است و باید از آن اجتناب شود؟
شکل سازش کمپانی ها ‘خیلی مهم نیست.حتی سازش های نانوشته هم می تواند به عنوان اعمال غیر قانونی مشمول ماده ی ۸۱ در نظر گرفته شوند.توافق بین رقبا و هرنوع از سازش های نانوشته ی غیر رسمی بین رقبا اگر یافت شود مشمول مقررات می گردد.وجود یک توافق غیر رقابتی ممکن است حتی از همه ی اوضاع و احوال استنباط شود.
مهم ترین عنصر در منع ماده ی ۸۱ ‘این است که توافق همچنین به داشتن یک هدف ضد رقابتی یا تاثیر در تجارت بین دولتهای عضو احتیاج دارد.این نظریه به سادگی تکمیل می شود هنگامی که کمپانی ها توافق هایی را که متعلق به گروه های چند ملیتی است بپذیرند.(شرکت های چند ملیتی).
▪ اهمیت ETSI برای توجه به قواعد ماده ی ۸۱:
هدف نهاد ‘تشویق اعضا برای تخصیص منابعشان به طور عام است و به منظور تولید استاندارد.این هدف بوسیله ی اتحادیه ی اروپا هم دنبال می شده است.به هر حال ‘باید اینگونه به ذهن متبادر شود که به منظور وجود یک نهاد رسمی کنترل و استاندارد سازی (ETSI)در همین زمان اجتماعی از رقبا مطابق تعریف ماده ی ۸۱ وجود دارد.بنابراین یک ارتباط بزرگ برای جلوگیری از خطرها ‘باید به منظور تصمیماتی که پذیرفته شده اند بوسیله ی این نهاد استاندارد ساز باید ایجادشود.
▪ توافق ها (سازش های )ضد رقابتی مبتنی بر چه چیزهایی است؟
تمام انواع توافق ها که اهدافشان یا آثارشان محدود کردن رقابت است مطابق ماده ی ۸۱ منع شده اند.در اصطلاح عملی ‘همه توافق ها چه اعضای همان دسته از بازیگران( صحنه ی تجاری) به طور مستقیم یا غیر مستقیم ‘دیگر دسته های بازیگران را از ورود به یک بازار منع کنند یا حتی محدود کنند آنهارا ‘شامل قواعد ضد رقابتی می شود.
در اینجا مثال هایی از اعمال ضد رقابتی که در ارتباط با فعالیت های ETSI پذیرفته شده اند را مشاهده می کنید:
۱) تقسیم بازار
یک تصمیم اعضای ETSI که در یک تقسیم منطقه ای بازار یا تقسیم تولیدات درون آن نتیجه می دهد ‘ممکن است ضد رقابتی تلقی شود.ماده ی ۸۱ همچنین این امر را منع می کند که دو عضو یا یک دسته از اعضا ‘قسمتی از منطقه های خود را به دیگری واگذار کنند یا سهمیه های خود را تثبیت کنند .
۲) محدودیت ها در قراردادهای مالکیت فکری
توافق های بین شرکای یک حق اختراع مشترک ‘یا قراردادهای واگذاری افقی و اینکه یک عضو به دیگر اعضا قرارداد واگذاری حق اختراعی را اعطا کند و دیگر اعضا به طرف اول‘ قرارداد واگذاری را تحت حق اختراع یا حق علائم تجاری یا حقوق فروش دو طرفه اعطا کنند ‘مطابق ماده ی ۸۱ منع گردیده است.و یک الزام که به اعضای ETSI تحمیل می شود جایگزین شده است.در واقع چنین عملکردهایی یک تشویق ذاتی برای اجرای عدالت و ایجاد شرایط معقول برای استفاده کنندگان از استانداردها نیست.
۳) بایکوت (تحریم)امتناع از ارتباط
یک راه تحمیل منع از سازش در یک تحریم همگانی و دسته جمعی یا یک امتناع از ارتباط برقرار کردن با شخص است.یک امتناع ناعادلانه از پذیرفتن شخص در یک توافق یا یک نهاد می تواند به عنوان بایکوت تلقی شود.بنابراین به منظور اجتناب از محدودیت های ناعادلانه ‘در دسته های اشخاص پیشنهاد می شود که قواعد پذیرش عضویت روشن و واضح ‘طبیعی و با اهداف دقیق پی ریزی شود.هر امتناعی باید عادلانه باشد و شخص منع شده همچنان شانس استیناف خواهی برای رد امتناع را داشته باشد.در کل هیچ فعالیت ETSI نباید اعضا را تشویق به خودداری کردن از هر نوع خرید تجهیزاتی یا خدماتی از هر تامین کننده ای نماید و یا از ارتباط با هر تامین کننده ای.
۴) حفاظت از قیمت فروش مجدد
اعضای ETSI نمی توانند برای رسیدن به یک توافق بر روی قیمت و با روش های قیمتی تلاش کنند .در نتیجه ی اعمال استاندارد ETSI یک توزیع کننده نمی تواند بوسیله ی یک تامین کننده ی خاص به منظور اجرای قیمت های خاص فروش مجدد یا شرایط خاص فروش مجبور شود.
● نتیجه ی نقض مواد ۸۱ و ۸۲:
واضح ترین نتیجه ی نقض این دو ماده این است که اغلب این نقض ها توجه اتحادیه و پی گرد های قانونی و پرداخت جریمه را هم به همراه دارد.اتحادیه ی اروپا ممکن است که قدرت خود را به منظور دسترسی به اطلاعات و اسناد اعمال کند.و همچنین قرار پایان دادن به این نقض ها ممکن است بوسیله ی اتحادیه به اجرا درآید.در نتیجه ی چنین اعمال قدرتی اتحادیه ممکن است جریمه ای بین ۱۰۰۰ یورو تا ۱۰۰۰۰۰۰ یورو یا ده درصد فروش کل هر کمپانی که در این نقض شرکت جسته است را در نظر بگیرد؛(قیمت ها مربوط به سال ۲۰۰۱ است)
ادعاهای مالی ،برای خسارت از نقض ماده ی ۸۱ و ۸۲ ناشی می شود که ممکن است به دادگاه ها ی بین المللی نیز کشیده شود که می توانند در خصوص پرداخت یا عدم پرداخت آنها تصمیم بگیرند.
مینا حسینی
منبع : سایر منابع