جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا
۲۴ اکتبر سال ۱۹۴۴ ـ روزی که مهندس لوئی رنو سازنده اتومبیل «رنو» در زندان درگذشت ـ نگاهی به کارهای او
مهندس «لویی رنو Louis Renault » از نوابغ صنعت فرانسه و سازنده اتومبیلهای رنو ۲۴ اکتبر سال ۱۹۴۴ در زندان از فرط اندوه درگذشت. نگاهی کوتاه به زندگی و کارهای او ممکن است آموزنده باشد.
لویی رنو آخرین پسر یک کارخانه دار فرانسوی بود که در صنعت نساجی فعالیت داشت و دارای پنج پسر بود. لویی در سال ۱۸۷۷ به دنیا آمده بود و به دلیل استعداد زیاد در ۲۰ سالگی در رشته مهندسی ماشین از دانشگاه فارغ التحصیل شده بود. وی به جای اشتغال در کارخانه پدرش، آزمایشگاه دانشکده فنی را ترک نگفت و در سال ۱۸۹۸ (در ۲۱ سالگی) موفق به ساختن اتومبیلی شد که بر خلاف اتومبیلهای دیگر که تا آن زمان در آلمان و آمریکا ساخته شده بود دارای سه دنده جلو و یک دنده عقب بود و لذا می توانست سرعت های متفاوت داشته باشد و با دنده یک از تپه بالا برود. نام این اتومبیل را «رنو» گذارد و با کمک دو برادر دیگرش که یکی از آنان کار بازاریابی و دیگری نمایش رانندگی و بعدا شرکت در مسایقه اتومبیلرانی را بر عهده گرفته بود کمپانی رنو (Renault freres) را تاسیس کرد و ظرف شش ماه ۱۲ اتومبیل فروخت. مهندس لویی به کار تکمیل اتومبیل خود که مکانیسمی جدا از اتومبیلهای سایر کشور ها داشت ادامه داد و ضمن آن موفق به ساختن ترمز درام، کمک فنر هیدرولیک، موتور «توربو»، کاربراتور انژکتوری و ... شد. بعدا برادرش مارسل در جریان مسابقه اتومبیل که می کوشید در آن برتری رنو را نشان دهد تصادف کرد و کشته شد.
مهندس رنو در جریان جنگ جهانی اول برای وطن خود، تانک «اف. تی ـ ۱۷» را ساخت که بهتر از تانکهای انگلیسی بود و مدال لژیون دنور گرفت. در فاصله دو جنگ، کارخانه رنو بیش از صنایع دیگر فرانسه برای این کشور ارز تولید کرد. پس از آغاز جنگ جهانی دوم و اشغال نظامی فرانسه توسط آلمان، کارخانه رنو همانند سایر کارخانه های فرانسه به تصرف آلمان درآمد ولی مهدنس رنو حاضر به ترک کارخانه خود و سپردن مدیریت آن به یک آلمانی نشد و در مدیریت باقی ماند ولی محصول کارخانه متعلق به آلمان بود.
در سال ۱۹۴۴ پس از این که نیروهای آلمان از فرانسه عقب رانده شدند، مهندس رنو از سوی سازمان مقاومت (فرانسویانی که در جریان جنگ، با نیروهای هیتلر مبارزه می کردند) به اتهام همکاری با دشمن دستگیر و زندانی شد. وی در نخستین بازجویی که توسط یکی از اعضای سازمان مقاومت (نه قاضی) بعمل آمد گفت که عشق او به اتومبیل سازی، کارخانه را به وجود آورد که با تارهای وجودش آن را ساخته بود و لذا قادر به ترک آن نبود و خیانتی صورت نگرفته بود. اگر او هم رفته بود باز کارخانه برای آلمان کار می کرد که به خرج بازجو نرفت و طبق برخی گزارش ها، بازجو به وی اهانت کرد که پس از بازگشت به زندان، از فرط اندوه جان سپرد زیرا که انتظار نداشت یک هموطن استدلال او را درک نکند. مهندس رنو فوت شد، ولی کارخانه او باقی مانده و به کار ادامه می دهد.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران غزه حسن روحانی مجلس شورای اسلامی نیکا شاکرمی دولت سیزدهم روز معلم معلمان رهبر انقلاب مجلس بابک زنجانی دولت
یسنا هلال احمر قوه قضاییه آتش سوزی پلیس تهران بارش باران سیل شهرداری تهران آموزش و پرورش فضای مجازی سازمان هواشناسی
بانک مرکزی حراج سکه قیمت طلا قیمت دلار بازار خودرو خودرو دلار سایپا ایران خودرو کارگران حقوق بازنشستگان
سریال نمایشگاه کتاب کتاب مسعود اسکویی تلویزیون عفاف و حجاب سینمای ایران سینما دفاع مقدس
رژیم صهیونیستی اسرائیل فلسطین جنگ غزه نوار غزه اوکراین چین ترکیه انگلیس نتانیاهو ایالات متحده آمریکا یمن
فوتبال استقلال پرسپولیس علی خطیر سپاهان باشگاه استقلال لیگ برتر ایران تراکتور لیگ برتر رئال مادرید لیگ قهرمانان اروپا بایرن مونیخ
هوش مصنوعی گوگل کولر اپل آیفون همراه اول تبلیغات اینستاگرام ناسا
خواب بیمه فشار خون کبد چرب کاهش وزن دیابت