یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا
آموختن ، انگیزه میخواهد
روانشناسان تربیتی و صاحبنظران معتقدند، معلم و مربیای در کار آموزش و انجام وظایف تربیتی موفق است که در زمینه روانشناسی یادگیری و فرآیند یادگیری اطلاعات و شناخت کافی داشته باشد و بتواند اصول آن را به کار بندد...
در تعریف یادگیری آمده است: یادگیری یعنی ایجاد تغییر نسبتا ثابت در رفتار بالقوه یادگیرنده مشروط بر آنکه این تغییر بر اثر تجربه رخ داده باشد.
● انگیزه اساس همه یادگیریها
انگیزه اساس کار و کلید همه یادگیریهاست. بدون آن معلومات کمی فرا گرفته میشود. حتی در اهمیت آن میگویند که یادگیری، بدون انگیزه ممکن نیست و جایی که یادگیری نباشد، آموزشی نیز نخواهد بود. یادگیری، در تغییرات رفتاری نمایان میشود و این تغییرات، تنها زمانی رخ میدهد که دانشآموز (فرد) به کسب معلومات و یا مهارت برانگیخته شده باشد. به عبارت دیگر، فعالیت، اساس یادگیری و انگیزه اساس فعالیت است. با پایان گرفتن انگیزه فعالیت نیز متوقف میشود.
● معلم و بیداری انگیزه
هدف آموزش و پرورش برانگیختن میل دانشآموزان به یادگیری است و نقش معلم (مربی) برانگیختن دانشآموزان به خودآموزی از راه کوشش، خطا و آزمایش راههای مختلف تا رسیدن به عمل مطلوب است.
اولین تکلیف معلم ترغیب دانشآموزان به خواستن یادگیری است. دانشآموزان مشتاق یادگیری چیزهایی هستند که برایشان جالب باشد و معلمان هم باید خواستههای دانشآموزان را در مسیرش هدایت کنند. جو تربیتی متعادل که خوب هم اداره شود، امکان رشد و تعالی را بهتر میسر میسازد.
برخی از دانشآموزان تنها میل به سرگروه شدن در کلاس در آنها کافی است که برانگیخته شوند. نمره درسی، تشویق، تمجیدهای شفاهی و کتبی، جوایز و نشانهای افتخار، تذکرات و توبیخهای ملایم میتوانند در ارتقای سطح مهارتی دانشآموزان نقش موثر و مهمی بازی کنند.
● راههای برانگیختن انگیزه دانشآموزان
▪ آشنایی با علاقههای درونی دانشآموز و استفاده از روشهایی که علاقه آنها را افزایش میدهد.
▪ ترغیب دانشآموز به تعیین و برقراری اهداف کوتاهمدت و بلندمدت.
▪ وجود رابطه بین آنچه که یاد میگیرد و هدفهایی که تعیین کرده است.
▪ توجه به تواناییهای هر دانشآموز و توجه به این نکته که تکلیف نباید از حد توانایی او بیشتر باشد.
▪ آگاهی دانشآموز از آنچه که از او انتظار میرود.
▪ دخالت در تعیین و برقراری هدفها.
▪ شرکت در فعالیتهایی که برایش مهم و معنیدار است.
▪ دوست داشتن معلم خود و احترام گذاشتن به او.
▪ اطمینان از اینکه معلم نیز او را دوست دارد و به او احترام میگذارد.
▪ انگیزشهای منفی (ترس از تنبیه) معمولا یادگیری را کند میکند و به تعویق میاندازد در حالی که انگیزشها مثبت (تعیین جوایز و تقدیر) موجب تسریع در پاسخهای مطلوب میشود.
▪ ارایه آموزشها با روشهای فعال که برای دانشآموز جالب و جذاب باشد.
عذرا سنگلجی
منبع : روزنامه سلامت
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
مجلس مجلس شورای اسلامی ایران حجاب شورای نگهبان دولت دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران گشت ارشاد افغانستان رئیسی رئیس جمهور
تهران هواشناسی شورای شهر شهرداری تهران پلیس دستگیری سیل قتل وزارت بهداشت کنکور سلامت سازمان هواشناسی
قیمت دلار مالیات خودرو دلار قیمت خودرو بانک مرکزی بازار خودرو قیمت طلا سایپا مسکن ایران خودرو ارز
تئاتر سریال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی زنان تلویزیون سریال حشاشین سینمای ایران قرآن کریم سینما فیلم موسیقی مهران مدیری
سازمان سنجش کنکور ۱۴۰۳ خورشید
فلسطین اسرائیل رژیم صهیونیستی غزه آمریکا جنگ غزه روسیه چین اوکراین حماس عربستان ترکیه
فوتبال پرسپولیس استقلال فوتسال بازی باشگاه پرسپولیس جام حذفی آلومینیوم اراک تیم ملی فوتسال ایران تراکتور سپاهان رئال مادرید
اپل فناوری همراه اول ایرانسل آیفون تبلیغات سامسونگ ناسا بنیاد ملی نخبگان دانش بنیان نخبگان
خواب بارداری دندانپزشکی مالاریا هندوانه