دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 6 May, 2024
مجله ویستا
روابط عمومی الکترونیک تنها در دولت الکترونیک شکل میگیرد
تكنولوژی اطلاعات را میتوان نقطه همگرایی الكترونیك، پردازش دادهها و ارتباطات دوربرد دانست. اینهمگرایی باعث شده تا فاصلههای از بین رفته و اطلاعات در شبكه گسترده جهانی به طور مساوی دردسترس همگان قرار گیرد و از طرفی سیستمهای ارتباطات از راه دور از طریق رایانه به سهولت ظرفیت هایجدیدی را برای انتقال و نمایش اطلاعات در اختیار انسان قرار دهد.در حقیقت فناوری نوین اطلاعات در دولت الكترونیك باعث شده تا حركت آزاد اطلاعات و آگاهیرسانیهمگانی و در نهایت توسعه انسانی به عنوان مهمترین دستاورد آن قلمداد شده و در بسترهای لازم را جهتمشاركت بیشتر مردم در فرایند تصمیمسازی ایجاد كند.
روابط عمومی در كشور ما ایران هنوز به ابزارها و فنآوریهاینوین مجهز نشده است چرا كه در سطوح بالای كشور، هنوز وارد مرحله انقلاب نشده، -همچنان كه هنوزبا انقلاب صنعتی فاصله زیادی دارد.- امروزه یكی ازشاخصهای و معیارهای پیشرفت دولتها گردش سیال اطلاعات است در حقیقت كشورهایی كه دیر بهمرحله انقلاب اطلاعاتی وارد شوند به عنوان ملل عقب افتاده لقب خواهند گرفت. اكنون یكی از مباحث مطرحدر حقوق ارتباطات دولت الكترونیك است در حقیقت دولتها با بهرهگیری از اینترنت و ابزارهای رایانهای بایدقادر باشند به مردم، شركتها، و سایر سازمانها خدمات و اطلاعات لازم را ارائه دهند.
اما آنچه امروز در ایران شاهد آن هستیم این است كه متأسفانه هنوز پس از چند سال از اجرای طرحitوتبلیغات گسترده پیرامون آن و با صرف هزینهها و تخصیص بودجه كلان عملا همین پروژه مهم در سطحبسیار پایینی نگه داشته شده و اقدام محسوس و امید وار كنندهای به عمل نیامده یا لااقل جنبه عملیاتی بهخود نگرفته است. حال چه انتظاری میرود كه روابط عمومیها بتوانند از این طریق به اطلاعرسانی گستردهو هدفمند اقدام كنند. حقیقت این است كه هنوز سطح سواد، و سطح فرهنگ استفاده از رایانه جهت تبادلاطلاعات به جز مواردی كه علایق و سلیقههای شخصی در میان است در سطوح اقشار مختلف جامعه كمتربه چشم میخورد.
آمارها و نظرسنجیها نیز حاكی از آن است اینترنت هنوز نتوانسته به نحو گسترده ومؤثری در اطلاعرسانی و جلب مشاركت مخاطبان سازمانها كمك كند به همین دلیل میبینیم كهگستردهترین بخش استفاده از اینترنت را وبلاگهای شخصی در برگرفته است كهدر عمل افراد و اشخاصحقیقی با توجه به سلایق و علاقهمندی شخصیدر موضوع خاصی فعال شدهاند. و از این مجرا نیز به طورغیرمستقیم و نه زیاد برنامهمدار و هدفمند- و نه حتی در پی اهداف خاصی- اطلاعاتی به جریان میافتد كهگاهی یك سویه گاهی و سویه و گاهی نیز سه سویه و چند سویه است.
كلام آخر اینكه روابط عمومیها زمانی میتوانند به اثرگذاری اینترنتی در مبادله دو سویه اطلاعاتخوشبین باشند كه فرهنگ استفاده از اینترنت و به معنای واقعی كلمه دولت الكترویك در كشور ما نهادینهشده باشد و در تمام اركان سازمانی، تشكیلاتی و نرمافزاری نمایان شود.
در هر حال و بلاكهای روابط عمومی به خودی خود مسیر حرفهای شدن روابط عمومی را تسریعمیبخشند و به نوعی بسیاری از كمبودهای روابط عمومی را جبران میكنند. اما جا دارد دولت به رسالتاساسی و ویژه خود كه همانا تحقق پوشیدن به دولت الكترونیك است همت گمارد و از لایههای بالاییمدیریت كشورتا لایههای میانی سازمانها و دستگاهها به اجرای طرحit به طور جدی و همه جانبه مبادرتكند تا بزودی شاهد عملیاتی شدن این طرح ارزشمند و تحول گرا باشیم.
منبع : برنامه ریزی روابط عمومی
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران آمریکا مجلس شورای اسلامی شورای نگهبان انتخابات حجاب حسین امیرعبداللهیان جنگ حسن روحانی دولت سیزدهم انتخابات مجلس دوازدهم عراق
قتل شهرداری تهران فضای مجازی تهران هواشناسی شورای شهر تهران سیلاب سامانه بارشی شهرداری سازمان هواشناسی آموزش و پرورش باران
خودرو بانک مرکزی قیمت طلا قیمت دلار بازار خودرو قیمت خودرو دلار مسکن یارانه ایران خودرو حقوق بازنشستگان تورم
تلویزیون سینمای ایران سینما نمایشگاه کتاب دفاع مقدس صدا و سیما مسعود اسکویی صداوسیما کتاب موسیقی مهران غفوریان سریال
معماری
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه فلسطین حماس جنگ غزه روسیه اوکراین امیرعبداللهیان ایالات متحده آمریکا نوار غزه طالبان
فوتبال پرسپولیس استقلال لیگ برتر جواد نکونام مهدی طارمی سپاهان رئال مادرید بارسلونا بازی لیگ برتر انگلیس باشگاه استقلال
باتری گوگل اینستاگرام آیفون سامسونگ اپل عکاسی ناسا
کاهش وزن فشار خون چای توت فرنگی کبد چرب