سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 30 April, 2024
مجله ویستا

هیوندا سانتا - فی


هیوندا سانتا - فی
شرکت هیوندای مدتی است که مدل های جدید خود را وارد بازار ایران کرده است. از مشهورترین مدل های هیوندای در ایران می توان مدل سوناتا و آزرا را نام برد. ولی چند شکه پای خودروی دیگری به نام « سانتافه » به خیابان های شهر باز شده. در ادامه به بررسی این مدل که توسط شرکت کرمان خودرو عرضه می شود می پردازیم.
▪ طراحی خارجی
شاید به جرئت می توان گفت که سانتافه جز زیباترین اس یو وی هایی است که در دنیا وجود دارد. نمای ظاهری این خودرو اگرچه دارای شباهت هایی نسبت به اس یو وی های مطرح روز دارد ولی این به هیچ وجه از ارزش و البته زیبایی این طرح کم نمی کند. چراغ های جلوی کشیده این خودرو که می توان به نوعی آن را در تقارن با چراغ های عقب دانست حالتی اسپرت و زیبا به خودرو بخشیده اند. این فرم چراغ ها بی شباهت به مدل سوناتا نیست.
جلوپنجره ی این خودرو از تناسب خوبی با چراغ های و سایر اجزا برخوردار است. گودی زیر چراغ ها به جذاب تر نشان دادن خودرو کمک شایانی می نماید. فرم بدنه زیبا و هماهنگ است و اشکال خاصی در آن دیده نمی شود. البته در نمای عقب فرم چراغ های خرگوشی شکل آن کمی به ظاهر اسپرت خودرو لطمه وارد کرده است. به نظر بنده اگر طراحان قصد هماهنگ کردن چراغ های جلو با عقب را داشتند (نظیر مدل سوناتا) بهتر بود تا چراغ های عقب را کمی تیز تر طراحی می کردند تا همانند چراغ های جلو فرمی خشن و اسپرت را تداعی کنند. سانتافه بر روی پلاتفرم مدل« سوناتا » ساخته می شود بنابراین می توان از آن فضای مناسبی در داخل را انتظار داشت که در بخش طراحی داخلی به بررسی آن می پردازیم. در کل طراحی سانتافه پویا و زیباست و به نظر من از سایر اس یو وی های هم قیمت خود شکیل تر می باشد.
▪ طراحی داخلی
طراحی داخلی سانتافه را باید از سوناتا زیباتر دانست.چگونگی قرارگیری دریچه های کولر شباهتی انکار ناپذیر به رقبای ژاپنی (خصوصا مدل پرادو) دارد. محل قرارگیری تکمه ها و ادوات مناسب بوده ولی از لحاظ ظاهر نه میتوان از آن ها ایرادی گرفت و نه میتوان امتیازی به آن ها داد. رنگ بندی کابین در مدل های مجهز به طرح چوب و فلز حداقل در بخش پایینی زیباست و طراحان توانسته اند ترکیب رنگ مناسبی را ایجاد کنند ولی در بخش های بالایی داشبورد همانند سوناتا این خودرو نیز دچار ضعف طراحی است. استفاده از رنگ کدر و مواد پلاستیکی در این قسمت یک حالت یکنواخت و بیروح را به وجود آورده. عدم وجود قطعات چوبی یا فلزی حتی در مدل « لیمیتد » (بالاترین مدل) یکی از نقاط ضعف کابین این خودرو به شمار می رود. فاصله بین دو محور در این خودرو حدود ۲۷۰ سانتیمتر میباشد که تقریبا در حد و اندازه های خودرویی مثل ب ام و سری ۳ است. طول ۴۶۷ سانتیمتری این خودرو اگرچه از سوزوکی گرندویتارا بیشتر است ولی به پای خودرویی مثل پرادو نمی رسد. در داخل کابین این خودرو فضا برای نشستن ۷ سرنشین وجود دارد. از لحاظ جاداری نیز شما با داشتن ۱ متر فاصله بین پای خود و داشبورد در قسمت جلو و ۹۳ سانتیمتر فاصله بین پا و صندلی جلو فضای راحت و جاداری را خواهید داشت. فضای ۱۳۸۷ لیتری در عقب و ۱۶۷۰ لیتری در جلو مناسب بوده و حداقل نسبت به خودرویی مثل ویتارا بیشتر است. در کل طراحی داخلی و فضای این خودرو مناسب و قابل قبول است ولی هنوز به پای تویوتا پرادو نمی رسد.
▪ امکانات و تجهیزات
از امکانات این خودرو میتوان به: شیشه های برقی - تنظیم فرمان برقی - گرم کن شیشه عقب - رینگ اسپرت - کروز کنترل - تهویه مطبوع - پخش سی دی - قفل مرکزی - ۴ کیسه هوا - سیستم ترمز ضد قفل و سیستم کنترل پایداری اشاره کرد. البته عدم وجود تجهیزاتی نظیر: صندلی برقی راننده - آنتن برقی و سیستم تعویض سی دی (چنجر) در این خودرو قابل توجه است. البته با توجه به انتخاب مدل جی ال اس (پایه) این خودرو موارد فوق نیز در نوع خود قابل توجه است. این خودرو به صورت دیفرانسیل جلو عرضه می شود.
▪ موتور و گیربکس
برای این خودرو در بازار آمریکا دو موتور ۶ سیلندر یکی به حجم ۷/۲ و دیگری ۳/۳ لیتر در نظر گرفته شده که مدل عرضه شده در ایران از موتور ۷/۲ لیتری استفاده میکند. قدرت این موتور برابر ۱۸۵ اسب بخار و گشتاور آن نیز برابر ۱۸۳ پوندفوت می باشد. این موتور دارای ضریب تراکم ۱۰/:۱ ۱ می باشد. میزان مصرف سوخت این خودروی ۱۷۶۵ کیلوگرمی در شهر ۴/۱۳ و در اتوبان ۴/۱۰ لیتر می باشد. گیربکس در نظر گرفته شده برای این خودرو نیز ۵ سرعته ی تیپ ترونیک (اتوماتیک - دستی) می باشد. قابل ذکر است که شتاب جانبی که این خودرو می تواند تحمل کند برابر ۷۵/۰ جی می باشد.
منبع : روزنامه ابرار


همچنین مشاهده کنید