چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 8 May, 2024
مجله ویستا
1984 - Nineteen Elghty-Four
سال تولید : ۱۹۸۴
کشور تولیدکننده : انگلستان
محصول : سایمن پری
کارگردان : مایکل رادفورد، برمبنای رمانی نوشته جرج اورول.
فیلمنامهنویس : مایکل رادفورد، برمبنای رمانی نوشته جرج اورول.
فیلمبردار : راجر دیکینز.
آهنگساز(موسیقی متن) : دامینیک مولدونی و یوریتمیکس
هنرپیشگان : جان هرت، ریچارد برتن، سوزانا هامیلتن، سیریل کوزاک، گرهگور فیشر، جیمز واکر، باب فلگ، اندرو وایلد، جان بازوال و دیوید کان.
نوع فیلم : رنگی، ۱۱۰ دقیقه.
سال 1984، «وینستن اسمیت» (هرت) یکی از اعضای حزب خارجی در شهر «ایر استریپ یک» زندگی میکند که قبلاً لندن بوده و اکنون پایتخت یکی از سه ابر قدرت جهان، یعنی «اوشنیا» است که تحت کنترل کامل حزب داخلی به ریاست «برادر بزرگ» (فلگ) اداره میشود. «وینستن» در وزارت حقیقت کار میکند و در آپارتمانی تکاتاقه اقامت دارد که در داخل آن، دو دوربین حرکتهای او را کنترل میکنند. او اغلب سری به کافه هنرمندان و مخالفتاندیشان و مغازه عتیقهفروشی «آقای چرینگتن» (کوزاک) در محله کارگرینشین شهر میزند. بهزودی دو نفر سر راه او قرار میگیرند: «اوبراین» (برتن)، یکی از اعضای حزب داخلی که «وینستن» حدس میزند باید با نهضت مقاومت در ارتباط باشد و «جولیا» (هامیلتن)، کارگری که طرفدار پُرشور انجمن ضد شکس است. در اینجا «جولیا» یادداشتی با کلمات «دوستت دارم» برای «وینستن» میفرستد و در اتاق طبقه بالای مغازه «آقای چرینگتن»، رابطهای پُرشور میانشان شکل میگیرد. «اوبراین»، «وینستن» را برای گرفتن ویراست جدید یک لغتنامه به خانه مجللش دعوت میکند ولی در عوض نسخهای از یک کتاب ممنوع، نوشته «امانوئل گُلدستاین» (بازوال) را به او میدهد - «گُلدستاین» قبلاً از رهبران حزب داخلی بوده که «برادر بزرگ» او را خلع کرده و اکنون دشمن نظام محسوب میشود. پس از چندی، «وینستن» و «جولیا» بازداشت میشوند («آقای چرینگتن» عضو مخفی پلیس افکار بوده) و آنان را برای شستوشوی مغزی به وزارت عشق میبرند. «اوبراین»، «وینستن» را تحت یک برنامه شکنجه جسمانی و روانی شدید قرار میدهد که نهایت آن ورود به اتاق صد و یک است که کسی از آن زنده بیرون نمیآید. در نهایت «وینستن» قدرت مطلق حزب را قبول میکند و میآموزد که تنها به «برادر بزرگ» عشق بورزد. او آزاد میشود، در حالی که مردی الکلی و از پا افتاده است.
* هرچقدر که نسخه قبلی 1984 (مایکل آندرسن، 1955) یک فیلم افسانه - علمی به نظر میرسید، نسخه رادفورد جاندار و امروزی است. در حالی که ترفند تبلیغاتی فیلم (در همان سالی ساخته و عرضه میشود که رمان اورول پیشبینی اوضاع آن را میکرد) چندان کاربردی ندارد و تماشاگرِ حداقل انگلیسی بلافاصله پس از خروج از سالنهای سینما متوجه میشود که «ایر استریپ یک» هیچ ارتباطی با لندن ندارد! و بازی بازیگران نقشهای اصلی آن (بهخصوص برتن در آخرین نقش سینمائی خود) است.
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران دولت سیزدهم روز دختر دولت رئیس جمهور سید ابراهیم رئیسی رافائل گروسی مجلس شورای اسلامی حجاب رهبر انقلاب انتخابات انتخابات مجلس
قتل هواشناسی تهران شهرداری تهران فضای مجازی پلیس بارش باران آموزش و پرورش وزارت بهداشت سلامت شهرداری سازمان هواشناسی
قیمت طلا خودرو نمایشگاه نفت مالیات حقوق بازنشستگان گاز مسکن قیمت خودرو قیمت دلار ایران خودرو بازار خودرو بانک مرکزی
نمایشگاه کتاب نمایشگاه کتاب تهران تلویزیون محمدمهدی اسماعیلی کتاب سینمای ایران سریال دفاع مقدس موسیقی تئاتر سینما فیلم
اینوتکس دانشجویان دانش بنیان
رژیم صهیونیستی غزه اسرائیل فلسطین جنگ غزه رفح حماس آمریکا روسیه چین حمله به رفح ترکیه
فوتبال پرسپولیس استقلال لیگ قهرمانان اروپا دورتموند لیگ برتر ذوب آهن نساجی بازی لیگ برتر ایران لیگ برتر فوتبال ایران رئال مادرید
تبلیغات اپل عیسی زارع پور اینترنت گوگل سامسونگ ناسا نوآوری آیفون آب مایکروسافت
سرطان قلب آسم کمردرد اعتیاد ناباروری بیماران خاص بیمه سبزیجات