پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا

یکشنبه سیاه


یکشنبه سیاه
● یادی از حمله وحشیانه امریكا به هواپیمای مسافربری ایرباس
فاجعه در بطن موشك حمل شد تا امیدها، آرزوها و شوق ها و دیدارها را خونین كند و چشمان آنان را كه در آن سوی پرواز به انتظار آمده بودند اشك آلود سازد. فاجعه این بار مرغی را هدف گرفته بود كه قصدش نه دریدن مرغ دیگری بود كه پیام آور صلح و دوستی بود.
كبوتر نقره بالی كه نوید آرامش و دوستی می داد و اوج گرفته بود تا نماد پیوند باشد و جدایی را به پایان رساند فاجعه برخواست اوج گرفت و بالا رفت تا به كبوتر نقره بال رسید و بر قلبش نشست بی رحم و بی شفقت و سپس وقتی برخواست بال های نقره ای سرخ شد سرخ خونین.
و آنگاه آه به ناله ای ناله به فریادی و فریاد به تندر خشم ملتی تبدیل شد كه یك صدا فریاد برآوردند و نداسر دادند كه چگونه قومی كه دعوی صلح می كند پیام آور صلح را هدف گرفته است و این تندر آنچنان مدعیان صلح را مضطرب و دستپاچه ساخت كه نمی دانستند چه بگویند و صدها نوع سخن گفتند بی ثمر و بی پایه ولی یك حقیقت انكار ناپذیر بود: از كشتی وینسنس امریكایی كه برای برقراری امنیت به منطقه خلیج فارس وارد شده بود موشكی پرتاب و هواپیمای مسافربری ایرباس غیر نظامی ایرانی را با مسافرانش هدف گرفته و همه را شهید نموده بود.
در صبح روز دوازده تیرماه سال ۱۳۶۷ هواپیمای ایرباس ایرانی با كد ثبت شده EP-IBU ایندیابراوونی یونی فرم یك در همان زمان تعیین شده از باند فرودگاه مهرآباد تهران به وسیله خلبان رضاییان به پرواز درآمد و در مسیر هوایی موسوم به رومنو۵۹ (R۵۹) با زاویه ۱۶۸ درجه به سوی اصفهان سمت گرفت.
پس از عبور از اصفهان زاویه پرواز هواپیما تا ۱۶۵ درجه كاهش یافته همچنان در مسیر خود باقی ماند این مسیر هواپیما را به سوی شیراز رهسپار نمود. آنگاه با پرواز ۸:۴۵ دقیقه وارد كانال هوایی جدیدی موسوم به W-۱۰ گردید كه منتهی به بندر عباس شد زمان فرود بر روی باند فرودگاه بندر عباس هواپیما روی باند قرار گرفت. در فرودگاه بندر عباس براوویونی فرم شماره پرواز جدیدی به نام ایران ایر ۶۵۵ را به خود می گیرد و در منطقه پروازی خلیج فارس این پرواز به دوبی ختم می شود.
در ساعت ۱۰:۰۵ از برج مراقبت تقاضای پرواز می شود كه با هماهنگی برج مراقبت ارتفاع پرواز كدپردازی و راه هوایی اجازه پرواز داده می شود. در ساعت ۱۰:۱۷ خلبان رضاییان پس از كسب اطلاعات مقدماتی از برج مراقبت از باند چون عقابی آهنین بال به سوی آسمان پرمی كشد و بندر عباس گرم را برای همیشه پشت سر می گذارد. دقایق نخستین پرواز یونی فرم و مراحل مختلف اوج گیری تا ارتفاع ۱۲۰۰۰ پایی مطابق با طرح پروازی انجام می گیرد.
خلبان رضاییان به طور پیوسته با برج مراقبت بندرعباس و مراكز كنترل راهها یعنی ایران و امارات متحده عربی تماس دارد و اطلاعات مختلفی را دریافت می كند و چند لحظه پیش از ورود به منطقه كنترل هوایی امارات متحده در محلی به نام موبیت خلبان رضاییان به مركز كنترل راههای هوایی كشور اطلاع می دهد كه قصد دارد به ارتفاع ۱۴۰۰۰ پایی كه سطح پرواز انتخاب شده تا دوبی بوده است صعود كند.
در همین لحظه ناگهان هواپیما از صفحه رادارهای زمینی محو می شود. اضطراب ماموران برج مراقبت در بندر عباس و امارات چند دقیقه طول نمی كشد و گزارشی باور نكردنی اضطراب ما را به بهت و حیرتی اسفناك تبدیل می كند. این گزارش باورنكردنی نشان می دهد كه هواپیمای ایرباس ایرانی در ساعت ۱۰:۲۴ یعنی ۷ دقیقه پس از ترك فرودگاه بندرعباس در توفانی از دود و آتش به پهنه وسیعی از آبهای نیلگون خلیج فارس فرو افتاده و سطح وسیعی از آن را گلگون كرده است. ایرباس ایرانی به وسیله موشكی كه از ناو امریكایی وینسنت شلیك شده همراه با بدنهای پاك ۲۹۰ نفر سرنشین آن یكپارچه سوخته و تكه تكه شده و مانند گلهای پرپر در آبهای نیلگون خلیج فارس ریخته شده است.
دولت جمهوری اسلامی ایران با صدور اعلامیه ای ضمن محكوم كردن امریكا در مورد این جنایت روز دوشنبه ۱۳ تیرماه را عزای عمومی اعلام كرد و مطبوعات و روزنامه های امارات متحده عربی روز یكشنبه را یعنی روز این حادثه تلخ را یكشنبه سیاه نامیدند. این هواپیما زمانی هدف قرار می گیرد كه در حال اوج گیری و در كانال بین المللی پرواز قرار دارد. هواپیما پس از اصابت دو موشك و در هوا منفجر می شود و تمام سرنشینان آن كه شامل ۱۶ خدمه و ۲۷۴ مسافر (از جمله ۸ كودك زیر دو سال) بودند به شهادت می رسند.
پس از این فاجعه دلخراش خشم و خروش مقدس سراسر ایران اسلامی را فرا می گیرد و رزمندگان اسلام برای عملیات انتحاری علیه ناو وینسنت امریكا آماده می شوند. امپریالیسم امریكا بلافاصله در یك واكنش مسخره این حركت را دفاع از خود می خواند و مدعی می شود كه این هواپیما در حال كم كردن ارتفاع و نزدیك شدن به طرف ناووینسنت بوده و به نظر مسوولین رزم ناو ،جنگنده F-۱۴ آمده است.
پس از ادعاهای رسواكننده امریكا و به زیر سوال بردن دستگاه های ردیابی خود این كشور مدعی می شود كه هواپیمای ایرانی خارج از دالان هوایی پرواز می كرد و از خود علائم مخلوط نظامی بروز می داده است. دولت امریكا برای جلوگیری از رسوایی بیشتر به هر وسیله ممكن در صدد بر می آید تا به نحوی جنایت خود را توجیه كند. با شكایت ایران به شورای امنیت سازمان ملل متحد این شورا پس از دو روز تاخیر، تشكیل جلسه می دهد و با سخنرانی وزیر امور خارجه ادعاهای كذب امریكا بر همه آشكار می شود.
منبع : روزنامه جوان