شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا


چند ویژگی عمده کارآفرینی


چند ویژگی عمده کارآفرینی
كار‌آفرینی مفهومی چند بعدی است كه در زمینه‌های مختلف مورد بررسی قرار می‌گیرد. زمینه اقتصادی از عمده‌ترین این موارد به شمار می‌رود. همچنین این مفهوم در مطالعه انواع سازمان مورد توجه است. كارآفرینی درباره مردم است. درباره انتخاب‌ها و عملیات آن‌ها در شروع یا به عهده گرفتن مسوولیت یك كسب و كار و یا درگیری آن‌ها در تصمیم‌گیری راهبردی یك شركت و موقعیت شغلی. كارآفرینان گروهی ناهمگون‌اند كه از كلیه بخش‌ها و طبقات اجتماعی در این بخش حضور دارند. تا كنون در منابع مختلف ویژگی‌های عدیده‌ای برای كارآفرینان برشمرده شده است.آمادگی برای پذیرش خطر و تمایل به استقلال و داشتن اعتماد به‌نفس عمده‌ترین موارد در این زمینه به شمار می‌رود. بر اساس تحقیقات انجام شده در كشور انگلستان افرادی كه به شروع یك كسب و كار جدید اقدام كرده‌اند و یا به آن تمایل نشان داده‌اند شخصیت خود را به مراتب خلاق‌تر و تواناتر از سایرین دانسته‌اند. در این مقاله مفهوم كارآفرینی و اهمیت آن در قالب ذكر چند ویژگی مهم مورد بررسی قرار می‌گیرد.
● كارآفرینی از خلاقیت و ابداع بهره‌گیری می‌كند
كارآفرینی به منظور كسب موفقیت‌های اقتصادی و تولید ارزش‌های جدید كلیه انگیزش‌ها و ظرفیت‌‌های فردی را تحت پوشش قرار می‌دهد كه این عمل كلیه سازمان‌ها و موقعیت‌های مستقل را شامل می‌شود. كارآفرینی خلاقیت و ابداع را برای رقابت در بازار به كار می‌گیرد كه این عمل می‌تواند به تولید بازاری جدید منجر شود. برای این‌كه یك ایده كاری به موفقیت منجر شود لازم است خلاقیت و ابداع با مقوله مدیریت تركیب شود. همچنین تنظیم و تطبیق این ایده با شرایط محیط برای بهبود و بیشینه كردن توسعه آن در تمامی بخش‌های زندگی بخش دیگری از زمینه‌های این موفقیت را ایجاد می‌كند. بنابراین این مقوله چیزی فراتر از مدیریت عادی روزمره است. كارآفرینی با راهبرد‌ها و بلندپروازی‌های یك كسب و كار مربوط است.
● كارآفرینی حضور گسترده‌ای در فعالیت‌های اقتصادی دارد
كارآفرینی در هر بخش و یا نوعی از شغل ایجاد می‌شود. این فعالیت در مشاغل آزاد و یا شركت‌هایی با هر اندازه و در تمامی مراحل شغلی مانند پیش از آغاز، دوره رشد و حتی دوره انتقال و یا خروج از فعالیت به وجود می‌آید. كارآفرینی برای كلیه شركت‌ها در هر بخشی مناسب است. مشاغل فنی جدید یا سنتی. شركت‌های بزرگ یا كوچك. همچنین این فعالیت برای انواع ساختارهای مالكیت مانند فعالیت‌های شغلی خانوادگی، شركت‌های فعال در بازار سهام، بنگاه‌های اقتصادی اجتماعی(شامل تعاونی‌ها، انجمن‌ها، بنیاد‌ها) و حتی سازمان‌های غیر انتفاعی كه سهم مهمی در فعالیت‌های اقتصادی دارند مناسب است. بر اساس گزارش منتشره از سوی مركز نمایش‌گر كارآفرینی جهانی( GEM ) در حدود ۷ درصد از كارآفرینان در صورت موفقیت آمیز بودن شغلشان بازار یا بخش جدید اقتصادی ایجاد می‌كنند. این موضوع در حالی است كه محصولات یا خدمات موجود در بازار محصول تولید ۷۰ درصد شركت‌های جدید است. آن هم در بازاری كه پیش از آن رقابت‌ در آن وجود داشته است و همچنین فناوری‌های حساس برای افزون بر یك سال در دسترس بوده است
● كارآفرینی خلاقیت‌های كاری را رشد و توسعه می‌دهد
شركت‌های كوچك اصلی‌ترین تولید كنندگان مشاغل جدید می‌باشند. بر اساس آمار و اطلاعات موجود كشور‌هایی كه آمار بالاتری در زمینه افزایش كارآفرینی دارند رشد بیكاری در آن‌ها به میزان قابل توجهی كمتر است. در دهه ۹۰ میلادی شركت‌های با رشد سریع به میزان قابل توجهی مشاغل جدید ایجاد می‌كرده‌اند. برای نمونه در كشور هلند در سال‌های ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۸ میلادی ۸ درصد شركت‌های با رشد سریع، افزون بر ۶۰ درصد رشد كار در میان شركت‌های موجود را به خود اختصاص دادند. در كشور آمریكا در سال‌های ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۶ میلادی در حدود ۳۵۰ هزار شركت با رشد سریع تولید افزون بر دوسوم كل مشاغل جدید را به خود اختصاص دادند. از این رو تحقیقات نشان می‌دهد كه كارآفرینی بر رشد اقتصادی اثر مثبت می‌گذارد. در خور توجه است كه رشد اقتصادی با توجه به شاخص‌هایی مانند تولید ناخالص داخلی به عوامل عدید‌ه‌ای دیگری نیز مربوط می‌شود.
علاوه بر این كارآفرینی می‌تواند به همگرایی اجتماعی و اقتصادی در كشور‌هایی كه به لحاظ توسعه عقب هستند كمك كند. این كمك با تشویق به فعالیت‌های اقتصادی و تولید مشاغل جدید و یا فعال ساختن بیكاران و محرومان اجتماعی برای كسب و كار بروز پیدا می‌كند.
● كارآفرینی رقابت در كسب و كار را تقویت می‌كند
فعالیت‌های جدید كارآفرینانه و یا آغاز مجدد یك كسب‌ و كار(حتی پس از انتقال یك واحد اقتصادی به مالك جدید) به افزایش بهره‌وری كمك قابل توجهی می‌كند. این فعالیت‌ها فشار را برای افزایش رقابت افزایش می‌دهد و همچنین واحد‌های دیگر را وادار می‌كنند كه یا كارایی خود را افزایش دهند و یا دست به ابداع بزنند. افزایش بهره‌وری و ابداع در واحد‌های شغلی چه در سازمان‌ها، تولید‌ات، خدمات و یا بازار توان رقابت یك اقتصاد به طور كلان را افزایش می‌دهد. این فرایند به مصرف‌كنندگان امكان بهره‌گیری زیاد با قدرت انتخاب بالا و قیمت‌های پایین را می‌دهد.
● كارآفرینی توانایی‌های انباشته فردی را آزاد می‌كند
یك شغل تنها راهی برای انباشت پول و سرمایه نیست. معیار‌های دیگری نیز مانند امنیت، میزان استقلال، تنوع كار‌ها و علایق نیز در یك كسب و كار مورد نظر است.سطح درآمدی بالاتر، افراد را به ارضای نیازهای بیشتری هدایت می‌كند. نیاز‌هایی مانند استقلال و اتكا به نفس نمونه‌هایی هستند كه با توسعه كارآفرینی در افراد امكان بروز پیدا می‌كنند. بر اساس تحقیقات انجام شده در میان خانوار‌های كشور انگلستان افراد در كنار انگیز‌‌ه‌های مادی مانند پول و سمت كارآفرینی را راهی برای ارضای برخی نیاز‌های معنوی خود مانند آزادی، استقلال و كسب جنب و جوش در زندگی انتخاب می‌كنند. در خور توجه است برای كسانی كه نتوانسته‌اند شغل دلخواه خود را انتخاب كنند كارآفرین شدن ممكن است برخاسته از نیاز‌های اقتصادی باشد. كارآفرینی ممكن است فرصت یافتن موقعیت‌های شغلی بهتری را به آن‌ها بدهد. رضایت شغلی در میان كارآفرینان در مقایسه با كارمندان به مراتب بیشتر است. بر اساس تحقیقات انجام شده در حدود ۳۳ درصد افرادی كه شغل آزاد دارند و كارمندی ندارند و ۴۵ درصد افرادی كه شغل آزاد دارند و كارمند نیز دارند از شغل خود رضایت دارند. این در حالی است كه این میزان برای كارمندان در حدود ۲۷ درصد است.
ترجمه: خانه پژوهش نواندیش- روح الله یوسفی
منبع: گزارش منتشر شده توسط اتحادیه اروپا، سال ۲۰۰۳ میلادی
منبع : زنان کار آفرین


همچنین مشاهده کنید