جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا

تاثیر مشاوره گروهی بر بحران وجودی نوجوانان شهر شیراز


تاثیر مشاوره گروهی بر بحران وجودی نوجوانان شهر شیراز
این پژوهش به بررسی تأثیر مشاوره گروهی بر بحران وجودی نوجوانان شهر شیراز در سال تحصیلی ۷۹- ۷۸ می پردازد. بدین منظور از طرح تحقیق تجربی دو گروهی شامل گروه آزمایش (یک گروه دختران و یک گروه پسران) و گروه کنترل (یک گروه دختران و یک گروه پسران) استفاده شده است. نمونه گیری به صورت تصادفی خوشه ای صورت گرفت. از بین ۴ ناحیه آموزش و پرورش شهر شیراز یک ناحیه انتخاب و از مدارس این ناحیه ۲ دبیرستان پسرانه و ۲ دبیرستان دخترانه انتخاب و دانش آموزان کلاسهای اول این مدارس در معرض پیش آزمون بحران وجودی قرار گرفتند (۲۰۰ نفر). انتخاب آزمودنیهای گروه آزمایش و کنترل بر اساس کسب بالاترین نمره آزمون بحران وجودی بود. ۵۰ نفر که بالاترین نمره را در آزمون بحران وجودی کسب کرده بودند انتخاب شدند. از این تعداد ۲۰ نفر (۱۰ پسر و ۱۰ دختر) برای دو گروه آزمایش و ۲۰ نفر (۱۰ نفر پسر و ۱۰ نفر دختر) برای دو گروه کنترل به صورت تصادفی ساده برگزیده شدند. برنامه مشاوره گروهی طی ۱۰ جلسه در دو گروه آزمایش اجرا شد. محتوای مطالب بر اساس مشاوره گروهی با ساختار و تلفیقی از روشهای درمانی شناختی و نظریات وجودی با توجه به دیدگاههای ارزشی نوجوانان بود. پس از اتمام جلسات هر چهار گروه در معرض پس آزمون بحران وجودی قرار گرفتند. نتایج تحلیل مانوا نشان داد که پس از کنترل سایر متغیرها میانگین نمرات بحران وجودی در گروه آزمایش بطور معنی داری کمتر از گروه). کنترل بود (۰.۰۰۱=p). اثر مشاوره گروهی بر کاهش بحران وجودی دانش آموزان دختر و پسر تفاوت معناداری نشان نداد(۰.۵۶>p)
سیداحمد احمدی
معصومه دستغیب
منبع : پایگاه اطلاعات علمی