چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 1 May, 2024
مجله ویستا

گزینش اخلاقی در سرزمین افسانه‌ای(Fable II)


گزینش اخلاقی در سرزمین افسانه‌ای(Fable II)
به محض اینکه در سرزمین جذاب و جادویی Fable II به نام آلبیون (Albion) پا بگذارید، دل کندن از آن خیلی مشکل می‌شود.
آلبیون پر از موجودات و چیزهای عجیب و غریب است، بنابراین از دیدن دیوارها و قاب عکس‌هایی که شکلک‌ در می‌آورند و غول‌های بی‌شاخ و دمی که از میان سبزه زارها بیرون می‌پرند، تعجب نکنید. شما به عنوان یک کودک بازی را آغاز می‌کنید.
Fable II مسیر داستانی غالب بازی‌های سبک نقش‌آفرینی مانند قتل اعضای خانواده یا اتش‌سوزی اسف‌بار خانه و کاشانه را دنبال نمی‌کند، اما این بازی جذاب هم تراژدی خود را دارد.
در Fable II به خون‌خواهی به پا می‌خیزید تا با کمک قهرمانان دیگر، شیطان مخوف سرزمین البیون را نابود کنید.
داستان بازی یکی از بخش‌های ضعیف آن است، چون به جای شخصیت‌پردازی قوی و همه جانبه، روی انتخاب بازیکنان تاکید شده است.
البته دادن حق انتخاب به بازیکنان برای پیشبرد داستان به دلخواه خود خوب از کار در‌آمده است.
برای مثال در یک مرحله، مورد آزمایش اخلاقی قرار می‌گیرید، به طوریکه هر انتخاب، پیامد خاص خود را به همراه خواهد داشت
نقطه ضعف اصلی داستان، شخصیت‌پردازی و تعامل ضعیف شخصیت‌ها با یکدیگر است. تعامل شما به شخصیت‌های دیگر بازی به جمله‌های کوتاهی محدود می‌شود که عملا چندان تاثیرگذار نیست.
شما در بازی تنها نیستید و یک سگ وفادار هم همراهی‌تان می‌کند که وظیفه اصلی آن تشخیص فلزات است و هرگاه گنج یا شی قیمتی و ارزشمندی را پیدا کند، واق‌واق می‌کند و به هوا می‌پرد.
اما سگ شما روبات نیست و با او باید مثل یک موجود زنده رفتار کنید. مثلا وقتی سگ‌تان از چیزی می‌ترسد، باید نازش کنید یا با کمی توپ‌بازی حالش را جا بیاورید. علاوه بر این، این سگ باهوش، قدرت انتخاب دارد و مثلا ترجیح می‌دهد به جای راه میانبر اما خطرناک، از راه طولانی‌تر و کم‌خطر عبور کند.
گاهی اوقات از سرعت عمل سگ‌تان کلافه می شوید و ترجیح می‌دید زودتر از آن گنجینه‌ها را کشف کنید، اما زمانی که از سگ جدا می‌افتید، کمبودش را کاملا حس می‌کنید.
درست است که شما یگانه قهرمان Fable II هستید اما این بدان معنا نیست که حتما باید مثل یک قهرمان رفتار کنید. Fable II مکانی برای محک اخلاقی شماست. همانطور که در دنیای واقعی برای جلب توجه دیگران، بد بودن راحت‌تر از خوب و مثبت بودن جواب می‌دهد، در Fable II هم قضیه به همین شکل است، به‌طوری که به سرعت می‌توانید به یک چهره منفی در بازی تبدیل شوید، اما محبوب شدن و خوب بودن بیش از اینها زمان می‌برد.
در سراسر شهر آلبیون می‌توانید به شغل‌های مختلفی مشغول شوید که از کارهای پیش‌پا افتاده مثل قطع الوار گرفته تا اهدافی که تنها یک قهرمان از پس آنها بر می‌آید را شامل می‌شود، از سوی دیگر در طول مراحل مختلف با انتخاب‌های اخلاقی متعددی روبه‌رو می‌شوید که بازی را غیر قابل پیش‌بینی می‌کند و به جذابیت آن می‌افزاید.
مبارزه‌، قسمت دلپذیر و سرگرم کننده بازی است. شما می‌توانید علاوه بر مبارزه تن به تن و استفاده از جادو، برای دشمنان تله بگذارید. برای اینکه از بازی لذت ببرید و مبارزه برایتان تکراری نشود، بهتر است هر سه فن را به طور ترکیبی مورد استفاده قرار دهید.
در Fable II اگر از دشمن خود شکست بخورید و بمیرید، چند ثانیه بعد دوباره ظاهر می‌شوید که این، نکته مضحکی است. اما جالب این‌جاست که جای هر زخمی روی بدن شخصیت اصلی، تا آخر بازی باقی می‌ماند.
این ایده خلاقانه و جالبی است، اما در عمل هیچ فرقی نمی‌کند که زخم و زیلی باشید یا نه؛ چون اگر یک شخصیت بدجنس و بدنام باشید، با زخم‌های روی صورت‌تان بدجنس‌تر هم می‌شوید و اگر یک شخصیت مثبت و محبوب باشید، مردم از شما به عنوان قهرمان دلاور یاد می‌کنند.
آلبیون سرزمین زیبایی است و شخصیت‌ها و محیط‌های گوناگون آن زنده و پرنشاط به نظر می‌رسند، علاوه بر این صدا گذاری‌ها به خوبی اجرا شده است و صدای پچ‌پچ رهگذران مرموز و شنیدنی است.
همچنین جلوه‌های صوتی Fable II مثل صدای مرداب‌های مه‌آلود یا بارش سیل‌آسای باران چیزی نیست که همیشه فرصت شنیدن آن را داشته باشید.
دنیای Fable II آنقدر بزرگ و سرگرم کننده است که به راحتی کمبودها و مشکلات آن را می‌توان نادیده گرفت. Fable II مکانی برای محک قدرت انتخاب و وجدان‌تان است که بیش از یک سرگرمی صرف به نفع‌تان تمام می‌شود.
▪ نکات مثبت:
ـ سرزمینی بزرگ با جزییات فراوان،
ـ یک سگ احساساتی و دوست داشتنی،
ـ مراحل متنوع،
ـ گرافیک
ـ موسیقی گیرا.
▪ سازنده: Lion head Studios
▪ ناشر: Microsoft Game
▪ کنسول: Xbox ۳۶۰
▪ سبک: اکشن و نقش‌آفرین
▪ تاریخ انتشار: ۲۱ اکتبر ۲۰۰۸
ترجمه: میلاد زارع کمالی
منبع : روزنامه فناوران


همچنین مشاهده کنید