شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

خلبان ها چگونه فرودگاه را پیدا می کنند؟


خلبان ها چگونه فرودگاه را پیدا می کنند؟
یک مسافر هواپیما بعضی وقت ها از خودش می پرسد که یک خلبان چگونه می تواند باند فرود را پیدا کند در حالیکه هواپیما از ابرها عبور می کند و اینکه زمین تنها درست قبل از نشستن هواپیما دیده می شود. شما می دانید که یک هواپیما راه های هوایی را می پیماید تا به مقصد برسد و به محض نزدیک شدن به فرودگاه، خلبان در تماس با برج مراقبت به وی گفته می شود که در چه جهتی حرکت کند و سرعت و جهت باد در زمین چقدر است. مکالمات معمولا به زبان انگلیسی است یعنی چیزی که این امکان را فراهم می کند تا یک خلبان بتواند با هر فرودگاهی در دنیا ارتباط برقرار کند. اگر دید خلبان خوب نباشد، از برج مراقبت می خواهد تا به طرف باند هدایتش کند. به کسانی که در برج مراقبت کار می کنند کنترل کنندگان(Controller) یا سوزن بانان هوایی می گویند. کنترل کنندگان برج مراقبت به کمک دستگاه های رادار می توانند مشخص کنند که یک هواپیما در کجا و در چه ارتفاعی درحال پرواز است. همچنین به خلبان گفته می شود که باید با چه سرعت و در چه جهتی پایین بیاید. از طرف دیگر هواپیماها مجهز به یک سیستم فرود به نام ILS هستند. که خلبانان را در راه فرود و یافتن باند، بطور کامل راهنمایی می کند. اما هنر یک خلبان در اینست که هواپیما را آرام در محلی مشخص و با سرعتی خاص روی باند فرودگاه بنشاند.
اگر باد جانبی خیلی قوی باشد، سکان هدایت باید بسرعت وارد عمل شود. وقتی هواپیما با زمین تماس می گیرد، سرعتش بیش از ۲۰۰ کیلو متر در ساعت است که این سرعت باید بشدت کاهش یابد در غیر این صورت هواپیما از باند خارج می شود. با این کار باله ها بلند می شوند و زمینه ترمز در هواپیما را فراهم می کنند. خلبان نیروی رانش موتور را کاملا معکوس می کند طوری که صدای موتور به گوش می رسد. زیرا سرعت هواپیما بایستی بطور کامل کم شود و در نتیجه چنین صدایی ایجاد می شود. موضوع از این قرار است که موتورها باعث کم یا زیاد شدن سرعت هواپیما می شوند. خلبان با پدال گاز، مسیر گازهای خروجی موتورها را عوض می کند به طوری که آن ها را از عقب به جلو پرتاب می کند که به این کار نیروی رانش معکوس (Reverse) می گویند. بدین ترتیب نیروی موتورها در جهت مخالف و به صورت یک ترمز عمل می کند. از طرف دیگر، چرخ های هواپیما مانند یک خودرو، دارای ترمز هستند، اما این ترمزها وارد عمل نمی شوند مگر زمانی که سرعت هواپیما بسیار کم شود. خلبان زمانی از آن ها استفاده می کند که بخواهد بطور کامل هواپیما را جلوی ترمینال متوقف کند.
منبع : روزنامه ابتکار


همچنین مشاهده کنید