چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 8 May, 2024
مجله ویستا

تاریخچه فولکس واگن


تاریخچه فولکس واگن
Adolf Hitler فردی بود كه علاقه شدیدی به اتومبیل داشت اگر چه هرگز نتوانست رانندگی را تجربه نماید. او علاقه بسیاری به مسابقات اتومبیل رانی داشت و همچنین بسیار علاقه مند بود تا اتومبیلی در اختیار مردم باشد كه همگان بتوانند آن را خریداری كنند. شخص دیگر Porsche بود. او نیز همانند هیتلر آرزو داشت اتومبیلی بسازد تا همگان قدرت خرید آن را داشته باشند.تنها تفاوت او با هیتلر بی توجهی Porsche به سیاست بود. porsche در سال ۱۸۷۵ متولد شد و اولین اتومبیل كوچك خود را در سال ۱۹۲۲ ساخت.او آرزوی خود را برای ساخت اتومبیل همگانی در سال ۱۹۳۰ با ایجاد كارخانه ای برآورده كرد. او تصمیم داشت اتومبیل هایی بزرگتر با كارآیی بالاتر و قیمت پایینتر تولید كند. او فعالیتش را در سال ۱۹۳۱ با كار روی Project ۱۲ آغاز كرد و برای این اتومبیل موتوری ۵ سیلندر طراحی كرد.وی با حمایت های هیتلر توانست این اتومبیل ها را نسبت به بقیه اتومبیل های موجود در آلمان بسیار ارزان تر و در حدود نصف قیمت ارایه كند. Porsche سه مدل اول خود را در گاراژ خانه اش تولید كرد.و سپس طرح هایش را در اختیار كمپانی Opel قرار داد و Opel نیز توانست اتومبیلهایی موفق با قیمت های ارزان تولید نمایدPorsche .در اكتبر سال ۱۹۳۶ اتومبیلی بهینه تولید كرد كه این مدل كولردار از موتوری ۹۸۵cc استفاده می كرد. این اتومبیل در تست هایی كه از آن به عمل آمد موفق نبود و در این آزمایشات عمر موتور آن بسیار كوتاه پیش بینی شد و سیستم ترمز آن نیز اطمینان لازم را نداشت. هیتلر برای اصلاح این مدل سرمایه گذاری كرد و در نتیجه این سرمایه گذاری سه ماه بعد كمپانی VolksWagen به معنی( گروه تولید كننده اتومبیلهای مردم آلمان) تاسیس شد.
در ابتدای كار حدود ۳۰ مدل مختلف اتومبیل ساخته شد كه همه این مدلها توسط ارتش آلمان تست شدند.Porsche نیز به مطالعه روی اتومبیل های آمریكایی به منظور بالا بردن كیفیت این تولیدات پرداخت. هیتلر در سال ۱۹۳۸ شعبه جدیدی برای این كمپانی تاسیس كرد و این قسمت جدید از ماه اكتبر همان سال تولید اتومبیل های ارزان قیمت را برای افرادی كه قدرت خرید اتومبیلهای گران قیمت را نداشتند آغاز كرد. اولین اتومبیل های این كمپانی KdF-Wagen از محصولات قبل از جنگ می باشد و از دیگر تولیدات قبل از جنگ می توان به مدل ۲۱۰KdF-Wagen تاسیس كند. در دهه بعد این كمپانی به تقویت بازار های خود در آمریكا پرداخت و توانست نیمی از محصولات خود را به كشور آمریكا صادر نماید.
این كمپانی در سال ۱۹۷۹ تعدادی معادل ۳۳۰ دستگاه اتومبیل تولید كرد. این كارخانه فروش خود در كشورهای خارجی را از دهه ۱۹۵۰ آغاز كرد كه از این كشورها می توان به استرالیا ،فرانسه و آمریكا اشاره نمود.در سال ۱۹۵۴ با تولید موتوری به حجم ۱۱۹۲cc اتومبیل Beetle را هم از لحاظ تجاری و هم از نظر مكانیكی بهبود بخشید. از مدل های دیگر می توان به مدل Karmann Ghina اشاره كرد كه اتومبیلی كوپه و اسپورت بود. در سال ۱۹۶۱ تعداد ۱۵۰۰ دستگاه از مدل Beetle با حجم موتور ۱۴۹۳cc تولید شد.در ماه دسامبر سال ۱۹۶۱ تولیدات این كمپانی به پنج میلیون رسید و پس از آن دیگر تولیدات این كمپانی به كمتر از یك میلیون دستگاه اتومبیل سقوط پیدا نكرد. در طی دهه ۱۹۶۰ مدل های دیگر مانند TI و نیز مدل سالن ۴۱۱ به بازار عرضه شدند.از سال ۱۹۶۵ مدل هایی از تولیدات كمپانی Audi نیز ارایه می گردید.
Nordhoff در ماه آوریل سال ۱۹۶۹ پس از بازنشستگی در گذشت و با تغییر مدیریت این كمپانی دچار مشكلات شدید شد كه به مرور زمان موفق به حل آنها گردید. در سال ۱۹۷۱ مدل K۷۰ ساخته شد و در سال ۱۹۷۲ این اتومبیل بهبود یافته و به مدل قویتر K۷۰ L تبدیل گشت.تا این زمان كمپانی توانسته بود حدود ۱۵ میلیون دستگاه اتومبیل تولید كند كه پیروزی بزرگی محسوب می شد.البته در ماه می سال ۱۹۸۱ تولید بیتل ۲۰ میلیونم در كشور مكزیك جشن گرفته شد. نسل بعدی اتومبیل های Volkswagen اتومبیل های دیفرانسیل جلوی Passat الهام گرفته از مدل Audi ۸۰ و محصول سال ۱۹۷۳ بودند. در سال ۱۹۷۴ نیز گلف به بازار عرضه شد.در مدل های اولیه این اتومبیل از موتور هایی به حجم ۱۰۹۳cc استفاده می شد و این مدل بسیار سریع به عنوان یكی از مدلهای هاچبك معروف جهان تولید گشت.
روی Golf های تولید شده در آمریكا نام Rabbit گذاشته شد. مدل هاچبك Polo با گیر باكسی ۳ دنده در سال ۱۹۷۵ تولید شد و مدل Getta نیز محصول سال ۱۹۷۹ بود. تولید Golf در آمریكا در شهر New Stanton دنبال می شد. Golf Gti در سال ۱۹۷۶ تولید گردید. همچنین این كمپانی با استفاده از موتور های دیزل در اتومبیل های Golf و Passat توانست قدرت آنها را به ۱۱۰hp برساند. در ماه ژوئن سال ۱۹۷۹ یك اتومبیل Golf تولید شد كه با تولید آن كمپانی ساخت ۳۵ میلیونومین اتومبیل خود را جشن گرفت.سپس كمپانی امتیاز ساخت مدل های Passat و polo را به كمپانی SEAT در اسپانا واگذار نمود.همچنین در سال ۱۹۸۲ قرار دادی با دولت چین امضا كرد تا مدلی از Passat به نام Santana در چین تولید شود.مدل Santana توسط كمپانی Nissan نیز تولید شد. اگر چه تولید اتومبیلهای اسپورت برای این كمپانی سود دهی نداشت اما این كمپانی برای رقابت با دیگر كارخانجات مجبور به تولید آنها بود.از این مدل ها می توان به اتومبیل ۱۶ سوپاپ Scirocco با سرعت ۲۰۹ كیلومتر در ساعت اشاره كرد. از سال ۱۹۸۵ موتورهای ۱۶ سوپاپ در اتومبیل Gti نیز مشاهده شد.همچنین مدل Golf Syncro محصول سال ۱۹۸۸ اتومبیلی دو دیفرانسیله بود.در سال ۱۹۸۹ VW مجهز به موتور چهار سیلندر ۱۶ سوپلپ به حجم ۱۸۰۰cc جایگزین Scirocco شد. این كمپانی در حال حاضر از كارخانجات بزرگ اتومبیل سازی جهان است و همه ساله اتومبیل های جدید آن مورد توجه همگان قرار می گیرد.
منبع : روزنامه ابرار اقتصادی