یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا

Windows Vista و بازی ها


Windows Vista و بازی ها
ویندوز ویستا بزرگترین به روز رسانی ویندوز پس از ۵ سال می باشد و قرار است یک رابط کاربر چشم گیر و براق، امنیت بیشتر، سازماندهی بهبود یافته اطلاعات و جستجوی سریع را ارائه کند و با به همراه داشته DirectX ۱۰یک به روز رسانی عمده برای بازی های کامپیوتری خواهد بود.
● Aero، رابط کاربر سه بعدی
نسخه بعدی ویندوز پایانی به ۲۰ سال صفحه کار دو بعدی در سیستم عامل ها خواهد بود. استفاده از پردازش سه بعدی به این معنی است که بالاخره ویندوز از کارت گرافیک قدرتمند شما به عنوان یک بازیکن استفاده خواهد کرد. استفاده از شتاب دهنده سه بعدی به ویندوز ویستا انعطاف لازم برای ساخت رابط کاربر چشم گیر تر مانند پس زمینه های متحرک را می دهد.
Aero رابط کاربر سه بعدی پیش فرض مایکروسافت در ویستا می باشد. با داشتن قابلیت کنترل کامل رنگ ها و ایجاد گوشه های گرد شده Aero کاملا برای دوران Web۲ آماده است. شیشه ایی بودن و جلوه های محو شدن نرم به آن یک چهره براق می دهد. لبه هر پنجره با محو کردن اشیای زیر خودش، علاوه بر ارائه ایده ایی از آنچه در زیر آن است، خود را در کانون توجه قرار می دهد. با بردن اشاره گر ماوس بر روی یک دکمه، دکمه می درخشد و نور بر روی پنجره های اطراف و یا پس زمینه می افتد. پنجره ها هنگامی که کوچک می شوند محو شده و به سمت پایین جمع می شوند و در میله وظیفه ویندوز قرار می گیرند. با نگه داشتن اشاره گر بر روی یک پنجره کوچک شده در میله وظیفه یک تصویر زنده کوچک از آن پنجره که می تواند متن، عکس و یا حتی یک ویدیو یا پروسه در حال اجرا مانند فلش باشد نمایش داده خواهد شد که ناوبری در میان پنجره ها را تسهیل می کند.
به جای نمایش پنجره های تخت قدیمی، رابط کاربر سه بعدی جدید می تواند اندازه پنجره ها را تغییر دهد، آنها را بچر خواند و به راحتی دستکاری کند و محیط لازم برای ناوبری میان قسمت های مختلف ویندوز توسط برنامه های Flip۳D و Flip که جایگزین Alt-Tab می باشد را فراهم کند.
Flip به شما اجازه می دهد در میان پنجره های باز (توسط Alt-Tab) با فراهم کردن یک عکس کوچک از آن پنجره به جای آیکون آن بچرخید. این عکس تشخیص سریع پنجره مورد نظر را آسان تر می کند.
با Flip۳D می توانید ابتدا پنجره هایی که با آنها کار می کنید را در یک پشته قرار دهید و از چرخ ماوس برای جابجایی میان آنها استفاده کنید و به سرعت پنجره مورد نظر را پیدا کنید.
●جستجوگر بازی ها
ویندوز ویستا دارای جستجوگر های جدیدی است که برای فراهم کردن اطلاعات سودمند درباره نوع خاصی از فایل ها شامل تصویر، موزیک و ویدیو می باشند. جستجوگر یک پیش نمایش از آیتمی که هم اکنون انتخاب شده است را در پایین پنجره نمایش می دهد.
یکی از جستجوگر های جدید که برای راحت تر شدن کار بازیکنان در ویندوز تعبیه شده است جستجوگر بازی است. دیگر نیاز نیست به منوی فایل های برنامه بروید تا بازی خود را اجرا کنید. زیرا ویستا خود کلیه بازی هایی که در سیستم نصب می شوند را در جستجوگر بازی قرار می دهد. اگر بازی های زیادی داشته باشید، جستجوگر به شما اجازه می دهد آنها را بر اساس نام منتشر کننده، توسعه دهنده، امتیاز، آخرین تاریخ بازی و نسخه محصول مرتب کنید. همچنین جستجوگر دارای یک دکمه سخت افزار می باشد، که به شما اجازه دسترسی مستقیم به سیستم تان را در صورتی که نیاز به دست کاری آن برای بازی ها داشته باشید می دهد.
از موارد جالب دیگری که این جستجوگر فراهم می کند سازماندهی save بازی ها می باشد. جستجوگرsave های هر بازی، زمان ذخیره شدن آنها و همچنین یک عکس کوچک از بازی در آن مرحله را به نمایش می گذارد و بدین صورت شما می توانید save های خود را از درون ویندوز مدیریت کنید.
به طور کلی این جستجوگر موارد زیر را فراهم میکند:
▪ نمایش عنوان، توضیح، نسخه، تاریخ انتشار، توسعه دهنده و منتشر کننده بازی
▪ نمایش جعبه منطقه ایی یا عمومی بازی
▪ نمایش حداقل سیستم و سیستم پیشنهادی
▪ نمایش ارزیابی محتوی بازی بر اساس ESRB و توضیحات آن
▪ محدود کردن یک بازی با توجه به محتوا توسط صفحه کنترل والدین
تنظیمات یکتا برای چندین نصب از یک بازی بر روی یک سیستم
▪ فراهم کردن محیط لازم برای نمایش save های بازی ها
● DirectX ۱۰
DirectX ۱۰ فقط بر روی ویستا خواهد بود و از آنجا که بر روی مدل درایور جدید متکی است نمی توان انتظار نسخه ایی از آن برای ویندوز XP را داشت. اما چه چیز جدیدی در DX۱۰ وجود دارد؟ در حقیقت، DX۱۰ بسیار تغییر کرده است (بهتر شده است) و نمی توان کلیه این تغییرات را در این مقاله پوشش داد. در اینجا ما به تعدادی از تغییرات عمده اشاره خواهیم کرد:
DX۱۰ از DLL های (فایل های اجرایی که توابع DirectX در آنها گنجانده شده است) بسیار سریعتر استفاده می کند و بر خلاف آنچه در نسخه های فعلی انجام می شود با نسخه های قبلی آن متحد نمی شوند که این خود باعث افزایش سرعت زیادی در سیستم جدید و وارد نشدن گلوگاه های قبلی به آن می شود.
اینبار API های (Application Program Interface: مجموعه ایی ا ز توابع در DirectX که رابط میان بازی ها و درایور کارت های گرافیک می باشند) DX وارد مقوله های مهم رئوس متحد و سایه زنی پیکسلی شده اند و مفهوم سایه زنی هندسی را معرفی خواهند کرد که نه تنها بر روی یک راس بلکه بر روی کلیه رئوس یک مثلث و رئوس مجاور می تواند اعمال شود. توسعه دهنده گان هم اکنون می توانند داده ها را از GPU بگیرند و بدون کوچکترین تغییری توسط CPU آنها را دوباره استفاده کنند. بنابرین مقدار زیادی از بار گرافیکی که در درایور ها و بازی های کنونی بر روی CPU می افتد کاسته می شود. DX۱۰ اجازه دسترسی دانه ایی و انعطاف پذیر تر را به حافظه گرافیکی و به طور کلی اجازه انعطاف پذیری و قدرت بیشتر به GPU را میدهد.
شاید یکی از بهترین قابلیت های DX۱۰ حذف بیت های قابلیت یا cap bit باشد. امروزه، کارت های گرافیک لازم نیست که کلیه امکانات موجود در DX۹ را پشتیبانی کنند تا یک کارت گرافیک DX۹ باشند. قابلیت های اختیاری بسیاری در DX۹ وجود دارد که درایور کارت گرافیک می بایست توسط همین بیت های قابلیت دقیقا به سیستم عامل بگوید که چه کاری را می تواند انجام دهد و چه کاری را نمی تواند. اما این یک دردسر بزرگ برای توسعه دهندگان بوده است، زیرا کارت های مختلف قابلیت های مختلفی داشته اند و یا حتی یک کار از راه های مختلف انجام می داده اند. در DX۱۰، چه شما خصوصیات لازم را داشته باشید و چه نداشته باشید
هم اکنون کارت های گرافیک مجبورند نتایج را با خطای بسیار کوچک ایجاد کنند تا همساز با DX۱۰ باشند، بنابرین توسعه دهندگان دیگر لازم نیست نگران ایجاد شدن جلوه های متفاوت توسط یک فرآیند بر روی کارت های گرافیک مختلف باشند و تا جایی که به آنها مربوط می شود می توانند به راحتی دستورات را به توابع API فرستاده و بدون نگرانی منتظر نتایج یکسان و عالی بر روی کارت های گرافیک مختلف باشند. البته طبیعی است که با توجه به قدرت GPU کارت گرافیک باز هم تفاوت در سرعت اجرا مشاهده خواهد شد.
در نهایت DX۱۰ کار بیشتری برای کاهش استفاده از CPU، افزایش قدرت و انعطاف پذیری کارت گرافیک، مجبور کردن استانداردهای سخت افزاری که زندگی را برای توسعه دهندگان بسیار ساده تر خواهد کرد می کند.
همچنین مایکروسافت برای جا انداختن DX۱۰ میان مصرف کنندگان و توسعه دهندگان برنامه های نیز در دست دارد که یکی از آنها عرضه Halo۲ به عنوان یکی از اولین بازی هایی که از آن استفاده می کند می باشد که با توجه به طرفداران گسترده این بازی مسلما اسن طرح مایکروسافت نتیجه خواهد داد.
● سیستم مورد نیاز
هنوز حداقل سیستم مورد نیاز برای این نسخه جدید از ویندوز به طور رسمی منتشر نشده است. اما مایکروسافت استفاده از حداقل ۵۱۲ مگابایت رم با یک CPU به روز AMD و یا اینتل و یک کارت گرافیک مطابق با DirectX ۹ را برای آخرین نسخه بتا پیشنهاد کرده است. برای تجربه کامل این نسخه شما به این موارد نیاز خواهید داشت البته می توانید آن را بدون داشتن یک کارت گرافیک DirectX ۹ نیز اجرا کنید ولی دیگر نمی توانید از کلیه جلوه های زیبای واسط Aero لذت ببرید زیرا سیستم به طور پیش فرض در حالت دو بعدی اجرا خواهد شد.
اگر قصد خرید کارت گرافیک جدید دارید بهتر است کمی صبر کنید تا Nvidia و ATI چیپ های جدید خود که از DirectX ۱۰ پشتیبانی می کنند را منتشر کنند. اگر چه یک کارت گرافیک DirectX ۹ برای رابط کاربر Aero کافی است ولی برای بازی های پیشرفته Vista به یک سخت افزار DirectX ۱۰ نیاز خواهید داشت.
منبع : سایت oxo


همچنین مشاهده کنید