یکشنبه, ۲۷ خرداد, ۱۴۰۳ / 16 June, 2024
مجله ویستا
نگاهی به ادبیات نمایشی ایران دههی چهل
تاریخ نشر : ۸۴۰۹۱۵
تیراژ : ۱۰۰۰
تعداد صفحه : ۲۳۲
نوبت چاپ : ۱
شابک : ۹۶۴-۶۰۵۲-۲۵-۸
رده دیویی : ۸fa۲.۰۰۹
نوع اثر : تالیف
زبان کتاب : فارسی
قطع : پالتویی
جلد : شومیز
محل نشر : شاهین شهر
نویسنده : اسدی - اسدالله
نگارنده ابتدا به دو جریان کلی در تاریخ تئاتر ایران، اشاره میکند که عبارتاند از: 'نمایشهای آیینی، اسطورهای، مذهبی و مردمی' و 'نمایش امروز (وارداتی)'. وی در بخش نخست، شروع این نمایشها را از سوگ سیاوش که اسطورهی عصر کشاورزی است، میداند و خاطرنشان میسازد که این نوع نمایش بعد از اسلام ضمن برخی تغییرات به صورت تعزیه، ادامهی حیات داده است. سپس به جایگاه 'تعزیه' در دورهی حکومت 'قاجار' و عصر پهلوی اشاره میکند و انواع نمایش نظیر 'نقالی'، 'طلخک بازی'، 'تخت حوضی'، 'سیاه بازی' و 'خیمه شب بازی' را معرفی میکند. نگارنده در بخش دوم، نمایش امروز را از عصر قاجار ـ نخستین برخورد ایرانیان با اروپاییها ـ دانسته و 'میرزا فتحعلی آخوندزاده' را نخستین کسی میداند که در این سرزمین به ترکی، نمایشنامه مینوسد. وی در پایان این بخش به ایرانی نبودن تئاتر و انطباق شکل و ساختار آن بر نمایش غرب، اشاره میکند و با مروری به نمایشنامه نویسی در ادبیات معاصر ایران، آثار را در پنج بخش، به همراه هنرمندانی و نمونههایی از کارهای هر یک تقسیم میکند. این آثار عبارتاند از: 'آثاری که نگاهی فلسفی به جهان و پدیدههایش داشتند و به مفاهیمی پیچیده روی میکردند'، 'آثاری که تنها به مضامین اجتماعی پرداخته'، 'آثاری که افزون بر مضامین اجتماعی، نگاهی نهادگرا و سیاسی داشتهاند'، 'آثاری که بر اساس تاریخ و ادبیات کهن ایران شکل گرفتهاند' و 'آثاری که افزون بر استفاده از تاریخ و فرهنگ ایرانی، به دنبال شکل و فرمی تازه در اجرا و نوشتن بودند'.
تیراژ : ۱۰۰۰
تعداد صفحه : ۲۳۲
نوبت چاپ : ۱
شابک : ۹۶۴-۶۰۵۲-۲۵-۸
رده دیویی : ۸fa۲.۰۰۹
نوع اثر : تالیف
زبان کتاب : فارسی
قطع : پالتویی
جلد : شومیز
محل نشر : شاهین شهر
نویسنده : اسدی - اسدالله
نگارنده ابتدا به دو جریان کلی در تاریخ تئاتر ایران، اشاره میکند که عبارتاند از: 'نمایشهای آیینی، اسطورهای، مذهبی و مردمی' و 'نمایش امروز (وارداتی)'. وی در بخش نخست، شروع این نمایشها را از سوگ سیاوش که اسطورهی عصر کشاورزی است، میداند و خاطرنشان میسازد که این نوع نمایش بعد از اسلام ضمن برخی تغییرات به صورت تعزیه، ادامهی حیات داده است. سپس به جایگاه 'تعزیه' در دورهی حکومت 'قاجار' و عصر پهلوی اشاره میکند و انواع نمایش نظیر 'نقالی'، 'طلخک بازی'، 'تخت حوضی'، 'سیاه بازی' و 'خیمه شب بازی' را معرفی میکند. نگارنده در بخش دوم، نمایش امروز را از عصر قاجار ـ نخستین برخورد ایرانیان با اروپاییها ـ دانسته و 'میرزا فتحعلی آخوندزاده' را نخستین کسی میداند که در این سرزمین به ترکی، نمایشنامه مینوسد. وی در پایان این بخش به ایرانی نبودن تئاتر و انطباق شکل و ساختار آن بر نمایش غرب، اشاره میکند و با مروری به نمایشنامه نویسی در ادبیات معاصر ایران، آثار را در پنج بخش، به همراه هنرمندانی و نمونههایی از کارهای هر یک تقسیم میکند. این آثار عبارتاند از: 'آثاری که نگاهی فلسفی به جهان و پدیدههایش داشتند و به مفاهیمی پیچیده روی میکردند'، 'آثاری که تنها به مضامین اجتماعی پرداخته'، 'آثاری که افزون بر مضامین اجتماعی، نگاهی نهادگرا و سیاسی داشتهاند'، 'آثاری که بر اساس تاریخ و ادبیات کهن ایران شکل گرفتهاند' و 'آثاری که افزون بر استفاده از تاریخ و فرهنگ ایرانی، به دنبال شکل و فرمی تازه در اجرا و نوشتن بودند'.
![](/imgs/no-img-200.png)
انتخابات ریاست جمهوری انتخابات انتخابات ریاست جمهوری 1403 مسعود پزشکیان ایران حمید نوری سعید جلیلی انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم علیرضا زاکانی قالیباف محمدباقر قالیباف مصطفی پورمحمدی
جاده چالوس هواشناسی سیل تهران قتل آموزش و پرورش شهرداری تهران سیلاب چالوس وزارت بهداشت سازمان هواشناسی پلیس
قیمت دلار دولت سیزدهم قیمت خودرو خودرو همستر کامبت ایران خودرو قیمت طلا یارانه مسکن چین قیمت سکه حقوق بازنشستگان
فضای مجازی تلویزیون رسانه ملی سینمای ایران دفاع مقدس سینما سریال موسیقی بازیگر
دانشگاه آزاد اسلامی
عید قربان رژیم صهیونیستی اسرائیل روسیه غزه فلسطین آمریکا جنگ غزه اوکراین عراق حزب الله لبنان لبنان
فوتبال یورو 2024 مس رفسنجان پرسپولیس استقلال سپاهان لیگ برتر فدراسیون فوتبال باشگاه پرسپولیس جام ملت های اروپا باشگاه استقلال جواد نکونام
هواپیما هوش مصنوعی ناسا ایلان ماسک گوگل مایکروسافت سامسونگ توییتر نیسان
سازمان غذا و دارو کاهش وزن دیابت سنگ کلیه سیر چاقی فشار خون پیری تجهیزات پزشکی