سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 7 May, 2024
مجله ویستا
ماجرای ماتئی - Il Caso Mattei
سال تولید : ۱۹۷۲
کشور تولیدکننده : ایتالیا
محصول : فرانکو کریستالدی
کارگردان : فرانچسکو رُزی
فیلمنامهنویس : تونینو گوئرا، نِریو مونوتزو، تیتو دِ استفانو و رزی
فیلمبردار : پاسکوالینو دِ سانتیس
آهنگساز(موسیقی متن) : پییرو پیچونی
هنرپیشگان : جان ماریا ولونته، لوئیچی اسکوارجینا، پیتر بالدوین، فرانکو گراتسیوزی، الیو یوتا و لوچانو کولیتی.
نوع فیلم : رنگی، ۱۱۸ دقیقه.
اکتبر سال 1962. هواپیمای شخصی «انریکو ماتئی» (ولونته)، مدیر کمپانی نفتی ENI، در پرواز از سیسیل به میلان سقوط میکند، و در این سانحه «خلبان برتوتزی» (کولیتی)، یک خبرنگار مجلات تایم / لایف بهنام «مکهیل» (بالدوین) و خود «ماتئی» کشته میشوند. تحقیق در مورد دلایل این حادثه (رازی که بالاخره هم کشف نمیشود) و کارنامه فعالیتهای «ماتئی» آغاز و معلوم میشود که آدمها و سازمانهای مختلفی (از مافیا گرفته تا سیا) دلایل خوبی داشتهاند که خواهان مرگ «ماتئی» باشند. «ماتئی» تلاش کرده بوده که با کشورهای عضو اوپک، با شرایطی مناسبتر از سنّت 50/50 کمپانیهای بزرگ نفتی، همکاری داشته باشد. فعالیتهای بلند پروازانه «ماتئی» در آوریل 1946، و با کشف چاه گاز متان در دهکده کاویاگا شروع شده، و او با بزگ جلوهدادن آن تلاش کرده تا جایگاه اقتصادی و سیاسی مناسبی بیابد. در روز مرگش، برای بازدید از گالیانوی سیسیل رفته، جائی که او را یک قهرمان میدانند، و خبرنگاری که تلاش میکند آخرین روز زندگی «ماتئی» را بازسازی کند، ناگهان ناپدید میشود. در صحنه سقوط هواپیمای «ماتئی»، یکی از گفتههایش تکرار میشود که: «اگر هم من موفق نشوم، مردمی که نفت زیر پایشان دارند، موفق خواهند شد».
* رُزی با جمع کردن دست مایههای متنوعی حول حوش یک معمای حل نشده ظاهراً تلاش دارد. یک همشهری کینِ (اورسن ولز، 1940) نیمه مستند و بدون «رُزباد» بسازد. از آنجا که «انریکو ماتئی» شخصیتی واقعی است و اینجا صرفاً زندگی اجتماعیاش مورد بررسی قرار میگیرد - فیلم تلویحاً به بیاهمیتی زندگی شخصی او اشاره دارد - معمای فیلم نه به شخصیت خود او، بلکه به دشمنانش ربط دارد. در پرداخت فعالیت حرفهای او، و بهرغم چند اشاره کوچک به شیادیهایش، فیلم عموماً لحنی ستایشآمیز دارد، تا حدی به این خاطر که بحثهای «ماتئی» درباره مواضعش - عمدتاً به شکل گفتوگو با یک روزنامهنگار شکّاک - به تفصیل ثبت شدهاند. مشکل اینجاست که برای تماشاگر غیر ایتالیائی، که به آشنائی قبلی با «ماتئی» ندارد و از معنای ژرفتر جزئیات بیخبر است، فیلم اطلاعات چندانی درباره این شخصیت نمیدهد، حتی بعد از قریب به دو ساعت، باید به آن تک جملههای قلنبه آدمها درباره «ماتئی» اکتفا کنیم؛ از قبیل: «مهمترین آدم ایتالیائی از زمان جولیوس سزار».
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران آمریکا رافائل گروسی اصفهان نیچروان بارزانی محمد اسلامی رهبر انقلاب مجلس شورای اسلامی دولت دولت سیزدهم شورای نگهبان مجلس
هواشناسی تهران قتل شهرداری تهران حجاب دادگاه آموزش و پرورش وزارت بهداشت فضای مجازی شهرداری سلامت پلیس
مالیات خودرو قیمت طلا سایپا قیمت خودرو بازار خودرو قیمت دلار ایران خودرو بانک مرکزی حقوق بازنشستگان مسکن بورس
تلویزیون نمایشگاه کتاب سینما افعی تهران سریال موسیقی سینمای ایران دفاع مقدس تئاتر کتاب صدا و سیما نمایشگاه کتاب تهران
دانشگاه آزاد اسلامی دانش بنیان فضا
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه فلسطین حماس جنگ غزه روسیه رفح چین نوار غزه طوفان الاقصی اوکراین
استقلال فوتبال پرسپولیس ذوب آهن لیگ برتر نساجی لیگ برتر ایران لیگ برتر فوتبال ایران بازی رئال مادرید سپاهان جواد نکونام
هوش مصنوعی سامسونگ ناسا آیفون مایکروسافت اپل گوگل باتری اندروید ماهواره اینوتکس
بیماران خاص مواد غذایی ویتامین رژیم غذایی زیبایی بیمه کاهش وزن دندانپزشکی فشار خون