سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 7 May, 2024
مجله ویستا


نمره رانندگی زنان، ۷۵ از ۱۰۰


نمره رانندگی زنان، ۷۵ از ۱۰۰
گاز بده بابا ! گواهینامه از کجا گرفتی استاد ! برو گاری سوار شو! جای شما تو آشپزخونس نه پشت فرمون !
این کلمات برخی از واژه هایی است که بسیاری ازرانندگان زن ، هنگام رانندگی در شهرهای بزرگ به ویژه تهران از سایر رانندگان شنیده اند.
گرچه ترافیک و ازدحام خودروها از سویی و عدم رعایت قانون توسط رانندگان از سوی دیگر ، موجبات درگیری های لفظی بین راکبین خودروها در سطح شهر را فراهم می آورد، اما به نظر می رسد عوارض ناشی از استرس های مربوط به زندگی شهری بیشترین نمود و بروز خود را در رانندگی به همراه دارد.
اینکه چرا رانندگان زن بیشترین سهم آلودگی های کلامی را به هنگام رانندگی دریافت
می کنند ،ریشه درخرده فرهنگ های مردسالارانه جامعه دارد.
چند راننده زن ومرد که به دلیل شغل سخت خود خیابان های تهران را هزاران بار طی کرده اند دراین زمینه گفتگویی در یکی از خیابان های تهران داشتند ، اظهاراتی که ممکن است هریک ازما بارها شاهد آن در خیابانهای پایتخت بوده باشیم.
نظر یک راننده تاکسی نارنجی درباره رانندگی زنان این است :
رانندگی در شهر تهران برای رهوارترین مرکب ها و استادترین راکبان ، سخت و دشوار است ،چه برسد به اینکه این کسوت ،به خانمی سپرده شده باشد !
او می گوید : هر کسی را بهر کاری ساخته اند ، خانمها موقع بروز خطر می ترسند و نمی توانند تصمیم مناسبی بگیرند.
راننده مرد دیگری نظر همکارش را نقض کرده و می گوید : زنان بهتر از مردان رانندگی می کنند ،یعنی با احتیاط تر عمل می کنند ،اما چون لازمه احتیاط آرامش است به کندی عمل متهم می شوند.
پسر جوانی به این جمع می پیوندد و این گونه کلام را ادامه می دهد: رانندگان زن بدون در نظر گرفتن شرایط فنی اتومبیل خودشان و دیگران، بدون نگاه کردن به آینه ها و اطراف رانندگی می کنند.
وی ادامه می دهد: موقعی که اتومبیلی به رانندگی یک زن از کنارم می گذرد سعی
می کنم از او فاصله بگیرم چون ممکن است به دلیل نداشتن سرعت عمل، برای تصمیم گیری آنی دچار مشکل شود.
از این قسمت بحث یک راننده زن رشته کلام را به دست می گیرد و می گوید: برخی از رانندگان مرد مهارت زیاد بانوان در رانندگی را اصلا نمی بینند و بعضا به طور عمد ایجاد مشکل برای رانندگان زن می کنند.
وی از یکی از برخوردهای نادرستی که در سطح شهر با آن روبرو بوده می گوید : چند روز پیش در بزرگراه در حال رانندگی بودم که یک راننده با کم کردن فاصله عرضی بین اتومبیلش با من می خواست از سمت راست سبقت بگیرد ، اقدام به بوق زدن کردم تا شاید از ادامه اینکار منصرف شود اما وی درنهایت خونسردی به کار خود ادامه داد و پس از اصابت آیینه ماشینش به اتومبیل من به طرز خطرناکی سبقت گرفت.
بانوی دیگری که به دلیل وظایف متعدد چند سالی است مجبور به رانندگی در تهران شده
می گوید: اکثر زنان به دلیل اینکه معمولا اتومبیل همسر، برادر و یا پدر خود را سوار می شوند از اینکه تصادف کنند در هراسند به همین دلیل احتیاط بیشتری می کنند و شاید همین موضوع دلیلی برای کندی حرکت آنان محسوب شود.
وی بر این باور است : متاسفانه برخی رانندگان نسبت به رانندگی زنان حساس هستند و به محض دیدن اتومبیلی که کند حرکت می کند می گویند حتما راننده اش زن است! درحالی که در بسیاری از موارد اشتباه می کنند.
این بانوی تهرانی تاکید می کند: تعدادی از رانندگان مرد خطاها و حتی احتیاط های همتایان خود را نادیده گرفته و این درحالی است که کوچکترین اشتباه رانندگی را از یک راننده زن برنمی تابند.
دراین جمع ،مردی که به گفته وی اکثر اوقات همسرش رانندگی در شهر را به عهده دارد
می گوید: متاسفانه علاوه بر تهران،در بسیاری از شهرهای بزرگ نیز، شاهد عدم تحمل و سعه صدر مردان نسبت به رانندگی خانمها هستیم و در بسیاری از مناطق کشور و در جاده های بین شهری نیز اگر مردی، زنی را پشت فرمان اتومبیل ببیند به هرنحو ممکن سعی می کند از وی سبقت بگیرد و توانمندی خود را در این زمینه به رخ بکشد.
راننده تاکسی سبز رنگی که به لباس همرنگ مرکبش ملبس است درحالی که در کنار خودرو پارک شده خود درکنار خیابان ایستاده می گوید: چند روز پیش یک راننده با خونسردی کامل در یک حرکت خطرناک سعی کرد جلوی خودرو من قرار گیرد اما با مهارتی که سالهاست در رانندگی کسب کرده ام وی را وادار به تغییر مسیر نموده و در نهایت این راننده که ازلحاظ قانونی خطای آشکاری را انجام داده بود به دلیل سرعت بالا با جدول خیابان برخورد کرد.
وی تاکید کرد: زنانی که رانندگی را به عنوان شغل خود انتخاب کرده اند در واقع نان آور خانه خود هستند ، باید پلیس و نهادهای انتظامی را برای از بین بردن چنین رفتارهای خطرآفرینی در سطح خیابان های شهر در کنار خود ببینند.
دکتر مصطفی اقلیما روانشناس در این زمینه می گوید : بی حوصلگی ، خستگی و استرس های ناشی از مشغله های ذهنی در کلان شهرهایی چون تهران باعث بروز استرس و عصبانیت در رانندگی می شود و زنان در این مسیر آسیب پذیرتر هستند.
اقلیما با اشاره به وجود قوانین برای پیشگیری از بی نظمی می افزاید : متاسفانه بسیاری از قوانین وجود دارند اما به درستی اجرا نمی شوند و به همین دلیل زنان در حین رانندگی احساس ناامنی می کنند.
وی ادامه می دهد : یکی دیگر از عوامل موثر در ایجاد مزاحمت برای بانوان حین رانندگی به تربیت خانوادگی و عقده های روانی و اجتماعی در برخی افراد بر می گردد و این افراد هرگز در زندگی خانوادگی خود رشد زنان را برنتابیده اند.
سرتیپ دوم پاسدار محمد رویانیان رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی به تازگی اظهاراتی در زمینه رانندگی بانوان داشته است .
به گفته وی ، زنان به دلیل وسواس بیشتر و دقت نظری که دارند بهتر از مردان رانندگی می کنند.
وی تصریح می کند: رفتارهای پرخطر مانند حرکت مارپیچ، سرعت غیرمجاز، سبقت ممنوع و ... معمولا از برخی روحیه های خشن و مضطرب بروز می کند و این افراد دارای اختلالات روحی اند، در حالی که زنان جامعه ما این گونه عمل نمی کنند.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی در پاسخ به این پرسش که آیا تفاوتی بین مردان و زنان در نتایج امتحان رانندگی وجود دارد، معتقد است: هنگام آزمون آیین نامه، زنان تقریبا همه موارد را درست پاسخ می دهند، ولی مردان این طور نیستند؛ همچنین زنان هنگام شرکت در کلاس های آموزشی و آیین نامه دقت بیشتری نسبت به مردان دارند.
به گفته رویانیان می توان نمره رانندگی زنان را ۷۵ از ۱۰۰ اعلام کرد، نمره ای که مردان به آن نرسیده اند.
وی در عین حال می گوید : خانم ها در یکی دو رفتار ترافیکی مشکل دارند. مثلادر پارک کردن خودرو چون می خواهند دقت کنند؛ تا مبادا تصادف کرده یا بد پارک کنند و به همین دلیل بیشتر دقت می کنند.
خانم ملوک جهانبانی اولین زنی است که سال ۱۳۱۹ و در پنجاه سالگی در ایران گواهی نامه رانندگی گرفت. قطعا با مسائلی نظیر بوق زدن ،تمسخر و منحرف شدن ناگهانی بسیار کمتر از زنان راننده فعلی روبرو بوده ، چرا که وی قطعا در شصت و اندی سال پیش با چنین حجمی از اتومبیل و ترافیک مواجه نبوده است.
وسعت پدیده شهر نشینی و پیامدهای ناشی از آن ، ازدیاد شمار زنان تحصیلکرده و شاغل و افزایش زنان راننده می تواند از عوامل بروز عصبانیت های غیر معمول در برخی افراد باشد.
شاید پیشنهاد ایجاد سامانه ای انتظامی برای بهره مندی رانندگان زن و تماس سریع آنان به هنگام بروز مزاحمت های ترافیکی ،بتواند ضمن کاهش تصادفات و کاستن عوامل خطرزا در رانندگی ، موجب روانتر شدن ترافیک در شهرهای بزرگ شود.
ایرنا
منبع : روزنامه جوان