پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا

مجـلـس ،آرام بود اما...


مجـلـس ،آرام بود اما...
هر چه به روزهای پایانی مجلس هفتم نزدیک می‌شویم و به خصوص با توجه به تاثیر عملکرد این مجلس بر انتخابات ۲۴ اسفند، اظهارنظرها در خصوص ناکامی‌ها و موفقیتهای مجلس هفتم بیشتر و گسترده‌تر می‌شود. عده‌ای از نمایندگان که بر پیوستگی سرنوشت خویش با مجلس هفتم واقف هستند بر القای موفقیت‌های بی‌نظیر این مجلس تاکید دارند . عده ای از آنها آرامش و دوری از تنش در مجلس را یک موهبت و موفقیت بزرگ در کارنامه مجلس هفتم و نمایندگان اصولگرای آن تلقی کرده و مدعی هستند که در سایه‌سار این آرامش توانسته‌اند بسیاری از مطالبات مردم را پاسخ دهند. آنان بدون اشاره به شعارهای اقتصادی که در آغاز به کار مجلس هفتم سر می‌دادند، در صدند در مقایسه‌های گاه و بی‌گاه این مجلس با مجلس ششم حکم به برتری و بی‌نقص بودن مجلس هفتم دهند.
اما در آرامش مورد ادعای اصولگرایان مجلس، نقش هیئت رئیسه بی‌بدیل و غیرقابل انکار است تا جایی که به عقیده بعضی کارشناسان، هیئت رئیسه مجلس سعی کرد در سایه تاکید بر آرامش، دیدگاه حمایتی خود از دولت را عملی سازد. اصولگرایان مجلس در هر زمان و مکانی که فرصت اظهار نظر داشتند، نمایندگان و کلیت مجلس ششم را زیر سوال بردند و با خودداری از پاسخ به انتقادات کارشناسان عرصه سیاست در خصوص عملکرد مجلس هفتم نشان دادند از نظر آنها در اکثر اوقات تخطئه و تحزیب مجلس ششم، بهترین راه برای سرپوش گذاشتن بر عملکرد ناقص خود در مجلس هفتم است. از سوی دیگر اقلیت اصلاح‌طلب مجلس هفتم و برخی از اصولگرایان منتقد سعی کردند فضای سکوت این مجلس را بشکنند و با تذکرات و نطق‌های خودشان از غلبه تک صدایی در این مجلس جلوگیری کنند. آنان با اعتقاد به اینکه آرامش مجلس موجب کوتاهی در امر نظارت بر عملکرد دولت شد، خواهان آن بودند که هیئت رئیسه در رفتار و کردار خود تجدیدنظر کند. اما مدارای مجلس با دولت- که مهم ترین دلیل آن حفظ آرامش مجلس و همچنین مراقبت از وحدت اصولگرایان بود - تا جایی پیش رفت که در روندی معکوس، دولت به مواخذه مجلس برخاست، در همین زمینه چندی پیش حداد عادل از نامه غیرعلنی احمدی‌نژاد به وی پرده برداشت و با انتقاد دیرهنگام از دخالت‌های دولت در امور مجلس، تابوشکنی کرد! آفتاب یزد در این زمینه و اینکه آرام بودن مجلس چه تاثیراتی بر عملکرد و کارنامه آن داشته است با برخی از نمایندگان مجلس هفتم به گفتگو نشسته است تا آنان با اظهارعقیده در این خصوص مردم را درارزیابی مجلس هفتم در آستانه انتخابات مجلس هشتم یاری رسانند.
شجاع پوریان ،‌عضو فراکسیون اقلیت مجلس هفتم در گفتگو با آفتاب یزد با اعتقاد براینکه ماموریت اصلی مجلس نظارت،‌تقنین ،‌فعال بودن و رصد کردن فضای عمومی کشور است، گفت: مجلس به عنوان مهمترین کانون سیاسی کشور،‌ا فکار عمومی از آن انتظار دارند که نمایندگان به عنوان موکلشان نسبت به تمام مباحثی که مربوط به منافع ملی کشور است عکس العمل مثبت و موثر داشته باشند. نماینده بهبهان افزود: بنابراین مجلس باید در یک بستر آرام، منطقی و با حفظ آرامش، ‌چارچوب‌ها و هنجارهای جامعه، از حقوق ملت دفاع کند که این امر با جایگاه مجلس منافاتی ندارد. یعنی در عین حفظ آرامش می شود در پی رسالت ذاتی وماموریت اصلی مجلس بود. وی با اعتقاد براینکه نمی‌توان مجلس را براساس آرامش و موثر بودن تقسیم بندی کرد،‌ گفت: اینکه مجلس را یک مجلس چالشی عنوان و مجلس دیگررا در تقابل با آن یعنی آرام نامگذاری کنیم این تقسیم بندی و مقایسه تا حدودی متاثر از چالش‌‌های سیاسی کشور است. شجاع پوریان افزود: نه چالش صرف برازنده مجلس است و نه آرامش گورستانی. زیرامجلس باید کانون فعالی باشد که به دفاع از حقوق ملت و در کلان آن به دفاع از منافع ملی بپردازد و در جای خودش نقشآفرینی کند.عضو فراکسیون اقلیت مجلس با بیان اینکه بعضا در مجلس هفتم چالش‌هایی میان دولت و مجلس وجود داشته است اظهار کرد: چون اکثر نمایندگان در مجلس از یک تفکر فکری برخوردار بودند این چالش‌ها را به بحث‌های درون خانوادگی تبدیل کردند.وی در بخش دیگری از اظهاراتش در مقایسه مجلس ششم با هفتم گفت: همین انتقاداتی که در مجلس هفتم از دولت و قوه قضائیه می‌شد و بحث‌هایی که پیرامون آن مطرح شد، چالش تلقی نشد و در مجموع سعی کردند که مجلس هفتم را آرام معرفی کنند، درحالی که به دلیل آنکه در دوران مجلس ششم قوای مختلف یکدست نبودند همین بحث‌ها و انتقادات را چالش و به حساب انتقام می‌گذاشتند. به اعتقاد شجاع پوریان برخی بحث‌ها در مورد مجلس ششم به دلیل حساسیتی است که به جریان فکری مجلس ششم و اصلاح طلبان وجود دارد، این درحالی است که در مجلس هفتم گاه بحث‌ها و انتقاد‌های تند و تیزتری به دولت بود . وی در ادامه افزود: مجلس هفتم بعضا به دلیل به حد نصاب نرسیدن تعداد نمایندگان تعطیل می‌شد و این درحالی است که در مجلس ششم چنین اتفاقاتی خیلی کم افتاد و در عین حال در صورت بروز چنین اتفاقاتی، رسانه ملی و روزنامه‌های اصولگرا آن را خطایی بزرگ تلقی کرده و مانور گسترده‌ای بر روی آن می‌دادند. شجاع پوریان با بیان اینکه حتی اصولگرایان منصف و مستقل هم درارزیابی‌هایشان معتقدند مجلس هفتم ضعیف بوده است گفت: به عنوان مثال نطق آخر آقای سعید ابوطالب که یک اصولگرا تلقی می‌شود و همچنین تاکیدات مکرر آقای افروغ مبنی بردولت گرایی مجلس، نشان از آن دارد که این مجلس از جایگاه خود تنزل پیدا کرده است. وی اضافه کرد: منفعل بودن هیئت رئیسه در برابر دفاع از جایگاه مجلس و همچنین عدم پیگیری مصوبات مجلس -که موضوع بنزین مهمترین مثال آن است- تماما نشان می‌دهد که مجلس،‌مجلسی قوی نبوده است.شجاع پوریان با اعتقاد به اینکه این قضاوت تنها مربوط به اصلاح‌طلبان نیست، گفت: بسیاری از تحلیلگران سیاسی، افکار عمومی کشور، رسانه‌ها و بخشی از اکثریت مجلس که با هم هم‌فکر هستند این دیدگاه را درخصوص مجلس هفتم دارند و معتقدند این مجلس ضعیف بوده است.نماینده بهبهان با بیان اینکه هیئت رئیسه در جواب این انتقادات مغلطه می‌کند گفت: هیئت رئیسه می‌گوید مجلس آرام بوده و بدنبال تنش و چالش نبوده است که این یک مغلطه است، زیرا مجلس می‌تواند از جایگاه قانونی از اقتدار خود دفاع کند و لزوما این دفاع کردن به معنای چالش نیست. همچنین آرامش به این معنا نیست که مجلس در برابر دولت و سایر قوا منفعل باشد.این عضو فراکسیون خط امام در بیان مکانیزم‌های پیشنهادی خود برای ارتقای جایگاه مجلس گفت: اقتدار مجلس به تک تک نماینده‌های آن بستگی دارد، به طوری که نماینده باید کارشناس، کارآمد، متخصص، صاحب‌نظر و آزاد باشد و همین‌طور به وظیفه ذاتی نمایندگی خود عمل کند.شجاع پوریان در پایان گفت: اگر تک تک نمایندگان با همین خصوصیات گرد هم بیایند می‌توانند در مجلس طی هم اندیشی و همکاری‌هایی که می‌کنند، اقتدار مجلس را بازیابی و هویت اصلی آن را پیدا کنند. بیژن شهبازخانی عضو دیگر فراکسیون اقلیت مجلس هفتم نیز با بیان اینکه در نظام ما جایگاه مجلس بسیار رفیع است گفت: این جایگاه تا جایی است که وزرا ودولت توسط مجلس تعیین می‌شوند و همچنین مجلس برنامه‌های کشور،‌برنامه توسعه و بودجه را مصوب می‌کند. حتی مجلس این اجازه را دارد که دولت را استیضاح و از رئیس جمهور سوال کند و این درحالی است که دولت نمی تواند مجلس را منحل و یا از یک نماینده در مورد عملکردش سوال کند.
نماینده ملا‌یر با اشاره به این‌ جایگاه مجلس افزود: این جایگاه نشان می‌دهد که مجلس جایگاه رفیعی در اداره کشور و نظام دارد. وی با بیان اینکه بحث ایجاد آرامش و دوری از تنش در اداره کشور یک اصل قابل قبول است، اظهار کرد: این قابل قبول بودن به شرطی است که جایگاه ،شان و اختیارات مجلس موردخدشه قرار نگیرید و در واقع محور وحدت بین سه قوه باید اجرای قانون اساسی ومحوریت و رعایت آن باشد. شهباز خانی با انتقاد از عملکرد مجلس هفتم گفت: حضور در عرصه‌های قانون‌گذاری براساس رویکردهای سیاسی وغیرکارشناسی باعث شد مجلس هفتم در بسیاری از زمینه‌ها- مثل طرح تثبیت قیمت‌ها که عملا‌ به یک طرح تاریخی تبدیل شده و به دست فراموشی سپرده شد- بی اثر باشد تا جایی که اکثر قانون گذاران مجلس هفتم نیز این بی اثر بودن را پذیرفته‌اند و به آنها ثابت شده است. این نماینده اصلا‌ح طلب در ادامه افزود: در کنار این ضعف مجلس،‌عقب نشینی از اجرای دقیق قانون توسط دولت- که از سال اول آغاز به کار دولت وایجاد صندوق مهر رضا که هنوز هم قانون مجلس را به همراه ندارد- معضل بزرگی برای مجلس هفتم بود.
شهباز خانی با آوردن مثال‌هایی در خصوص سرپیچی های دولت از مصوبات مجلس گفت: جابجایی‌ها در ردیف بودجه و ادغام و انحلا‌ل‌هایی که بدون مصوبه مجلس توسط دولت صورت گرفت، باعث شد کم کم مجلس به حاشیه رانده شود و میثاق میان نمایندگان که قانون می‌باشد کنار گذاشته شود. وی افزود: به هرحال اولویت‌های سیاسی جایگزین رعایت قانون شد و قطعا در این مسیر و در فضایی که مصوبات مجلس نادیده گرفته می شد، کل فلسفه وجایگاه مجلس زیر سوال رفت. این عضو فراکسیون اقلیت مجلس با طرح این سوال که <سکوت و آرامش مجلس به چه قیمتی باید باشد؟> گفت: نباید در این میان و به خاطر آرامش مجلس، وظیفه ذاتی آن فراموش شود. وی تصریح کرد: مجلس وظیفه دارد هم قانون تصویب کند و هم بر اجرای این قانون نظارت کند و این درحالی است که در مجلس هفتم، برخی عناصر بانفوذ تمایلی به نظارت بر اجرای قوانین مصوب مجلس را نداشتند و در نتیجه سرپیچی‌های دولت باعث آن می‌شود که هزینه‌ها بالا‌ رود و همچنین موجب خدشه‌دار شدن جایگاه مجلس و جایگاه قانون در کشور می شود.شهبازخانی با اعتقاد بر اینکه سلیقه‌سالاری و فردمحوری جای خود را به قانون‌سالاری و قانونمندی داده است، تصریح کرد: این مورد در وضعیت ادغام و انحلال شوراهای عالی درحال حاضر واضح است به طوری که دولت نباید به این بحث‌ها وارد می‌شد و حال که وارد شده است به روش‌های مختلف اصرار می‌کند تا عملکرد خود را ادامه دهد که این نوع حرکتها بی‌ثباتی و بی‌نظمی را در اجرای وظایف شوراها ایجاد کرده است. برای مثال شورای عالی علوم و تحقیقات و فنآوری در دو سال گذشته بلاتکلیف بوده و عملکرد مثبتی نداشته است و قطعا بلاتکلیف بودن این شورا که باید سیاست‌های فنآوری و تکنولوژی را در کشور پایه‌ریزی کند زیان بار است و مطمئنا دنیا در این دو سال منتظر ما نمانده است تا کشور ما در مسیر درست و صحیح قرار بگیرد. این دو سال موجب می‌شود که ما ‌از لحاظ علمی از دنیای پیشرفته عقب بیافتیم. نماینده ملایر در بیان مکانیزم های خود برای ارتقای جایگاه مجلس گفت: یک مجلس قوی با افرادی شجاع، متخصص و با برنامه شکل می‌گیرد و در واقع باید به میثاقی که قانون اساسی و قانون برنامه است پایبند باشند و پس از گذشت مدت کوتاهی ملاحظات سیاسی جایگاه ملاحظات ملی و قانونی نشود که دراین میان این مردم هستند که باید هزینه این کم دقتی‌ها و بی نظمی‌ها در اداره کشور را بپردازند که متاسفانه آثار این هزینه‌ها قابل جبران نیست.شهبازخانی با بیان اینکه در دنیا، رقابت به روز و به دقیقه شده است گفت: سالها را صرف دعواهای ساختارسازی غیرقانونی و غیرهدفمند می‌کنیم، درحالی که قانون اختیارات کافی به دولت داده و جای تعجب است که دولت خودش را در بسیاری از زمینه‌ها ملزم به اجرای قانون نمی‌داند بلکه قوانین مجلس را هم مورد چالش قرار می دهد. به گفته نماینده ملایر این دولت در میان دولت‌های گذشته یک استثنا است زیرا علاوه بر اجرا نکردن برخی مصوبات مجلس و بلاتکلیف قرار دادن آنها به دلایل مختلف از جمله کمبود بودجه، حتی مصوبات مجلس را نیز تفسیر می کند که این بدعت، بدعت خطرناکی است، یعنی با توجه به این عملکرد به سمتی می‌رویم که دیگر نیازی به مجلس نداریم. وی در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به اینکه از حدود مهرماه اعتبارات مورد نیاز برای واردات بنزین تمام شده است و دولت بدون آنکه لا‌یحه‌ای به مجلس بیاورد و برای برداشت از بیت‌المال اجازه بگیرد،‌ تصمیم گرفته نفت خام بفروشد وبه جای آن بنزین وارد کند، اظهار کرد: تا پایان سال به بیش از ۲میلیارد دلا‌ر برای واردات بنزین و گازوئیل نیاز است که با توجه به اینکه ۳۰ تا ۴۰ میلیارد دلا‌ر بودجه کشور از فروش نفت است ، حالا‌ که دولت برای برداشت ۲ میلیارد دلا‌ر قانون نمی‌خواهد به تبع آن این استنباط است که دولت برای آن ۳۰ یا ۴۰ میلیارد دلا‌ر چرا قانون بخواهد؟ شهباز خانی تصریح کرد: اگر بخواهیم به این شکل به قانون کم توجهی داشته باشیم دیگر نمی توانیم کشور را اداره و شهروندان عادی را که الگوی خود را از نخبگان ومسئولا‌ن می گیرند ملزم به پرداخت مالیات و رعایت قانون کنیم. این عضو فراکسیون خط امام گفت: معتقدیم مجلس باید از تنش جدا باشد ولی در عین حال با اقتدار و قانون کشور را اداره و بردولت نظارت کند. وی با انتقاد از عملکرد هیئت رئیسه،‌اظهار داشت: متاسفانه هیئت رئیسه مجلس هفتم ، مجلس را ساکت کرد ولی در کنار آن به اقتدار مجلس توجه نکرد. نتیجه ‌آن شد که در پایان عمر مجلس، فریاد رئیس مجلس به آسمان رفت درحالی که دیگر دیر شده بود و باید در دو سال پیش که اعضای فراکسیون اقلیت را به آرامش وصبر و حوصله دعوت می‌کرد، نتیجه آن را می‌دید. شهباز خانی در پایان گفت: اعتقاد ما این است که مجلس نباید به یک کلا‌س درس ساکت و بی روح تبدیل شود.افروغ، عضو فراکسیون اصولگرایان مستقل در مجلس هم در گفتگو با آفتاب یزد با بیان اینکه در کل ، مجلس باید ‌موثر باشد گفت:این که می گویند مجلس هفتم آرامش داشت، این در مقایسه با مجلس ششم بود ‌که در آن تنش ها بیش از آرامش بود.وی با بیان این مطلب افزود:این در حالی بود که این تنش‌ها در مجلس ششم الزاما در جهت حل مشکلات جامعه و عطف به مبانی فلسفی و گفتمان ‌انقلابی نبود.این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه در آن زمان -مجلس ششم -نقد هایی را به این ‌مجلس می کردیم ، گفت:در مجلس ششم تا حدودی فضای سکولاریستی و جدایی دین از ‌سیاست که با اندیشه های جمهوری اسلامی تناقض دارد ، حاکم بود و بر خلاف نگاه های ‌یکسویه ای که در مجلس حاکم بود و تبلیغ می شد، مردم نیازهای چند سویه و همه جانبه ‌داشتند.
افروغ با اعتقاد بر ایـنـکـــــــه نـــــــه هـــــــر آرامــــشـــــــی بـــــــد اســـــــت و نـــــــه هـــــــر آرامــــشـــــــی خــــــوب ،اظـــهــــــار کــــــرد: از ‌مجلسی دفاع می کنم که هم توجه به عناصر انسجام بخش داشته و هم باز تابنده تضادها و تفا‌وت‌های یک جامعه باشد. رئیس سابق کمیسیون فرهنگی مجلس افزود: در واقع مجلسی که در آن ‌یکصدایی باشد و نتواند نیاز های مختلف اقشار جامعه را تامین کند ،نمی توان آن را مجلس ‌نامید .مجلس هفتم در مقایسه با مجلس ششم آرامش داشت اما اینکه مجلس معرف و باز تابنده ‌نیاز های مختلف بود ،جای بحث فراوان دارد. افروغ با بیان اینکه مجلس هفتم هم شعار های ‌توسعه سیاسی و هم شعار های توسعه اقتصادی داد و همچنین شعارهای فرهنگی را مطرح ‌کرد، گفت: بنا بر این مردم حق دارند که از مجلس هفتم سوال کنند این مجلس نسبت به حقوق ‌جامع شهروندی چه کرده است؟وی با اعتقاد به اینکه صبغه اقتصادی شعار های مجلس پر ‌رنگ تر بود، ‌اظهار کرد :مجلس باید پا سخگو باشد که آیا نیاز های اقتصادی و برقراری عدالت اقتصادی ‌محقق شده است یا خیر؟ آیا نقدینگی، آنطور که وانمود می کردند ، مهار شد؟ آیا گرانی مهار ‌شد ؟آیا تورم مهار شد؟آیا عدالتی که مجلس هفتم از آن دم می‌زد محقق شد؟ افروغ در عین ‌حال گفت: باید اذعان کرد که اگر این وعده ها محقق شده بود، اکنون فهرست شعار های جبهه ‌متحد اصولگرایان که از پشتیبانی های رسانه ای قابل قبولی بر خوردار است -حداقل می توان ‌گفت رسانه ملی کاملا در اختیار آنان بوده است-اقتصادی و مبارزه با تورم و گرانی نبود.بنابراین آنان-اصولگرایان -پذیرفته‌اند که توفیقی در این خصوص نداشته اند. عضو ‌کمیسیون فرهنگی مجلس در ادامه گفت: مجلس هفتم پس از استقرار دولت نهم نقش انتقادی ‌خود را کنار گذاشت و اسیر یک تعامل گرایی و دولت گرایی یکسویه شد.افروغ با بیان اینکه ‌اگر دولت ،مجلس را در مشکلات موجود مقصر بداند، حق دارد گفت: به دلیل آنکه مجلس در ‌راس امور است ،مقصر اصلی در مشکلات جامعه، مجلس است.
وی افزود: اگرچه تنش کم ‌در مجلس هفتم نسبت به مجلس ششم یک موفقیت محسوب می شود اما در عین حال مجلس باید نشانگر ‌تنش های جامعه باشد.در واقع در این مورد <مجلس آرام> یعنی <مجلس فرمایشی> و مجلس آرام و ‌فرمایشی با نبود و فقدان مجلس فرقی ندارد.افروغ با اشار ه به اینکه نمی توان مجلس هفتم را ‌فاقد هر گونه تنش خواند ، اظهار کرد: فراموش نکنیم در مجلس هفتم بخشی از اصولگرایان از ‌پسوند منتقد بودن برخوردار‌ شدند و علم نقادی را بلند کردند. در حالی که در مجلس هفتم عده ای تلاش کردند مجلس آرام ‌باشد.به اعتقاد وی باید صدای تنش هایی را در مجلس بشنویم که متناسب با نیاز های جامعه، مناسب با عدالت اجتماعی و حقوق شهروندی و همچنین در جهت ظرفیت های جمهوری ‌اسلامی باشد. عضو فراکسیون اصولگرایا ن مستقل با اعتقاد بر اینکه باید مجلس هفتم را آسیب ‌شناسی و از دل آن مجلس مطلوبی را جایگزین آن کنیم ، گفت:اگر به جایگاه مجلس توجه شود ‌- چه جایگاه فلسفی آن و چه جایگاه قانونی و حقوقی آن -مجلس نمی تواند آرام باشد. زیرا نقش ‌نقادی و نظارت دارد و به همین ترتیب به تعبیر رسای حضرت امام خمینی (ره)در راس امور ‌است. وی افزود : در راس بودن یعنی مجلس باید پر سر و صدا باشد زیرا قرار است نظارت ‌وکنترل کند و فریاد بزند.‌افروغ در ادامه در خصوص راه های حفظ جایگاه مجلس معتقد است:اگر می خواهیم مجلس ‌متناسب با جایگاه خود باشد بایستی مردم در انتخابشان دقت لازم را داشته باشند و با یک ‌اتخاب بصیر و آگاه افراد متخصص ، با تجربه،با صلابت و شجاع را وارد مجلس کنند.در ‌واقع با توجه به جایگاه مهم مجلس، نماینده باید شجاعت لازم برای فریاد زدن را داشته باشد.‌وی با بیان اینکه کسی که جایگاه مجلس را درک نکرده باشد ، شجاع بودن را نیز کنار می‌گذارد، گفت:در این صورت این نماینده نمی تواند از جایگاه مجلس و در راس بودن آن دفاع ‌کند. افراغ با اعتقاد بر اینکه نمی توان از فراکسیون ها توقع حفظ جایگاه مجلس را داشت، ‌ابراز عقیده کرد :فراکسیون ها کارشان لابی است که متا سفانه این کار به عنوان یک امر واقع ‌تبدیل شده است و اعضای فراکسیون ها برای منافع خودشان لابی گری می کنند .افروغ در ‌عین حال گفت: انتظار داریم حداقل لابی هایی که بیانگر منافع شخصی و گروهی است و به ‌گونه ای مغایرتی با منافع مردم دارد، کمرنگ شود. عضو کمیسیون فرهنگی ‌افزود:هیئت رئیسه مجلس نیز باید از شان مجلس دفاع کند . همچنین کمیسیون ها و خصوصا ‌روسای کمیسیون ها باید افراد معتقد، دلسوز و شجاع باشند تا بتوانند مجلس را در راس امور ‌قرار دهند.وی یکی از مشکلاتی که درتمامی دوره ها ، مجلس گریبانگیر آن بوده است را ‌جایگاه عرفی نمایندگان عنوان کرد و گفت:جایگاه عرفی نمایندگان تا حدی نمایندگان را از ‌کارکرد اصلی خودشان دور کرده است.افروغ تصریح کرد: مردم یک توقعات روزمره از ‌نمایندگان دارند در حالی که نماینده باید نگاه کلان داشته باشد .در عین حال اگر نمایندگان نگاه ‌کلان صرف داشته باشند از آن جایگاه عرفی خود دور شده و به هر حال از چشم مردم می افتند.وی در پایان با انتقاد از نمایندگانی که در مجلس منتقد نیستند، گفت: بر خی نمایندگان معتقدند اگر در مجلس نقاد باشیم و سوال و استیضاح کنیم ، مشکلات حوزه انتخابیه روی زمین می ماند و دولت همکاری لازم را نمی کند.این در حالی است که این توجیه قابل قبول نیست و عذر بدتر از گناه است.‌همچنین محمد خوش چهره ،عضو فراکسیون اصولگرایان مستقل مجلس با اعتقاد بر اینکه وجود آرامش در مجلس یک موضوع فرعی است تاکید کرد :قطعا در مجلس کارآیی و درست انجام دادن وظایف نمایندگی توسط نمایندگان اصل است .‌وی افزود:از مجلس انتظار کارآیی است اما اگر این کارآیی همراه با آرامش باشد ، مجلس می تواند موثر تر واقع شود.نمانده تهران با بیان اینکه تنزل جایگاه مجلس بی ارتباط با آرامش آن است گفت:علت تنزل جایگاه مجلس هفتم بازیگردانان سیاسی این مجلس بودند که سطح مجلس هفتم را بدین شکل پایین آوردند که حتی از فرمایش حضرت امام (ره)‌‌‌‌‌مبنی بر در راس بودن مجلس دیگر خبری نبود.‌وی اضافه کرد: هر اتفاق سیاسی ،اجتماعی و اقتصادی در جامعه می افتد ،باعث آن عملکرد مجلس است و در واقع مجلس تبلور اراده ملت است. خوش چهره گفت :اگر بخواهیم این تبلور بودن ودر راس بودن را معیار قرار دهیم مجلس هفتم از جایگاه اصلی تا اندازه ای دور افتاد.وی در خصوص دلایل پایین آمدن جایگاه مجلس در دوره هفتم آن اظهار کرد:این وضعیت را نمایندگان و بازیگردانان سیاسی که در جریان نحوه اداره مجلس موثر بودند ، رقم زدند .خوش چهره در پاسخ به این سوال که توسط چه مکانیزمی می توان مجلس را به جایگاه خود‌‌ رساند،گفت :در درجه اول باید در چینش هیئت ریسه و پس ازآن در کمیسیون ها دقت کرد تا مورد طمع بازیگردانان سیاسی قرار نگیرد .زیرا برخی از این بازیگردانان وصل به کانال های قدرت و ثروت هستند که باید با انتخاب صحیح مانع بازیگردانی آنان شد.‌اما هاشم حجازی فر ،عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس نظرات دیگری در این خصوص داشت و با اعتقاد بر اینکه با جار و جنجال کاری نمی توان کرد ،گفت:باید با آرامش امور مجلس را انجام داد. وی افزود:آرامش به این معنا ست که در کارها منطق حکفرما باشد.حجازی فر در پاسخ به این سوال که آیا آرامش در مجلس هفتم موجب تنزل جایگاه آن نشده است؟ گفت:آرامش با تنزل اختی ندارد .در مجلس هفتم مسائلی مطرح شد که با آرامش با آنها برخورد شد و در عین حال توسط این آرامش تصمیم های خوبی گرفته شد.به گفته وی مسا ئلی که در مجلس هفتم مطرح شد ، همان مسائلی بود که در مجلس ششم با جار و جنجال مطرح می شد .این عضو فراکسیون اصولگرایان با بیان اینکه به هیچ گروهی در مجلس وابسته نیست ،در عین حال در خصوص نظر منتقدان در مورد تنزل جایگاه مجلس اظهار کرد:باید کسانی این مسائل راپاسخ دهند که در مجلس هفتم، گروهی عمل کرده اند .وی در این خصوص افزود :قبول دارم که در برخی اوقات رئیس جمهور به وظایف خود در قبال مجلس عمل نکرده است اما در عین حال این نشانه بی اعتنایی رئیس جمهور نسبت به مجلس نیست. وی با اظهار ناراحتی از اینکه دولت مصوبات مجلس را بطور کامل اجرا نمی کند ، دلایل این امر را چنین گفت :بخاطر رفاقت و دوستی میان برخی نمایندگان با دولتمردان و اطمینان دولت از اینکه مجلس با دولت همراه است این اتفاق در هفتمین دوره مجلس شورای اسلامی به وقوع پیوست.حجازی فر در پایان در بیانراه کارهای تشکیل مجلسی قوی گفت:باید هیئت رئیسه و رئیس مجلس قوی باشند و در واقع نباید ساخته و پرداخته و بی اعتنا به نمایندگان باشند.‌
منبع : روزنامه آفتاب یزد