سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 30 April, 2024
مجله ویستا
خودروسازان هندی؛ مروری بر راهبردهای رشد
صنعت خودروی هند، شتابان در مسیر رشد و توسعه در حرکت است. هند، کشوری است که تا دهه ۱۹۸۰ بهخاطر تولید خودروهایی با تکنولوژی زمان جنگ جهانی دوم معروف شدهبود و اکنون به مرحلهای رسیدهاست که نهتنها خودروهایی با فناوری روز تولید میکند، بلکه در حال صدور این محصولات به اقصی نقاط جهان است. اگرچه توسعه و تکوین صنعت خودروسازی مدرن در این کشور با تولیدات خودروسازان ژاپنی آغاز شدهاست، اما اکنون پیشرفتهای خودروسازان داخلی هند توجه همگان را بهخود معطوف کردهاست.
این خودروسازان توانستهاند چالش جهانی در بازار خودروی داخلی را پشت سر گذارند و در حال آمادهشدن برای نفوذ در قلمروهای رقبای جهانی خود هستند. این تحول پرشتاب عملاً برایند یک استراتژی رشد تهاجمی و همچنین اجرای برنامههایی نوآورانه بودهاست.
● راهبرد رشد
راهبرد رشد جهانی خودروسازان هندی، با راهبردهای خودروسازان ژاپنی و کرهای کاملاً متفاوت است. تویوتا و هیوندای ابتدا طی سالهای متمادی و پیش از ایجاد تدریجی پایگاههای خارجی به تولید گسترده (Scale) در بازارهای داخلی خود دست یافتند و برای هماهنگی با بازارهای خارجی با محصولات موردنظر اغلب بهصورت نوسانی به عقب یا جلو حرکت میکردند، اما شرکت تاتاموتورز با تصاحبهای گرانقیمت برندهای جاگوار و لندروور وارد صحنههای جهانی شدهاست. البته این نخستین بار نیست که تاتا به چنین اقدامی دست زدهاست؛ این شرکت پیش از این تصاحب شرکت خودروسازی تجاری دوو را انجام داد.
این حرکتهای تهاجمی، دارای منطقی ویژه است. اقتصاد کشور هند چهار دهه پس از استقلال در برابر بازارهای جهانی کاملاً بسته عمل کردهاست. این امر، دو سناریوی مختلف را درپی داشتهاست. نخست؛ در بخش خودروهای تجاری شرکت تاتا به سلطان بلامنازع بازار بدون هیچگونه رقیبی تبدیل شد. دوم، در بخش خودروهای سواری، حمایت دولت از شرکت سوزوکی- ماروتی این اطمینان را ایجاد کردهبود که دولت از این پس هیچگونه مجوزی را برای شرکت جدید صادر نخواهدکرد.
این دو سناریو به تولید خودروهای هندی با استفاده از تکنولوژیهایی که دهها سال از عمر آنها گذشته بود، منجر شد، ذکر این نکته جالب است که دو خودروساز در حال ظهور در صحنه جهانی –تاتا و ماهیندرا- برغم پیشینه پنجاهساله، پیش از دهه ۱۹۹۰ در عرصه خودروهای سواری حضور نداشتند. در واقع سیطره شرکت تحت حمایت دولت Maruti Udyog تقریباً همه بازیگران این بخش را از میان بردهبود از جمله Premier Automobiles و .Hindustan Motors
با باز شدن درهای اقتصادی کشور در دهه ۱۹۹۰؛ خودروسازان هندی فناوری خود را بهبود داده و محصولاتی با طراحی بهتر تولید کردند، اما همزمان در برابر بازیگران جهانی کاملاً آسیبپذیر شدهبودند. آنان دریافته بودند که برای بقا در بازار جهانی نمیتوانند بر بازار داخلی تکیه کنند. بلکه میبایست دیگر بازارها را هم مدنظر داشتهباشند.
اما خودروسازان امریکایی؛ آلمانی و ژاپنی در این بازارها شدیداً ریشه دوانده بودند. ضمن اینکه کرهایها هم بسیار جلوتر از هندیها بوده و تهدید بزرگی از چینیها نیز از دور نمایان شدهاست.
در چنین فضایی خودروسازانی همانند تاتاموتورز نمیتوانند همانند تجربه همتایان ژاپنی و کرهای در انتظار تکوین محصولات و تکنولوژی بومی[۱] صبر کرده و سپس به مسائل جهانی شدن توجه کنند. آنان دهههای زیادی را بدون انجام هیچکاری در حوزه تکنولوژی از دست دادهبودند. دراین سناریو، استراتژی تصاحب سریعترین مسیر را برای ایجاد یک برند جهانی و دسترسی به تکنولوژیهای پیچیده و همچنین ایجاد یک پایگاه مشتری در بزرگترین بازارهای خودروی جهان در اختیار میگذاشت. حال باید دید که آیا در آینده ماهیندرا در ورود مستقلانه به بازار امریکا موفق خواهدشد. تاتا طی سالهای گذشته تلاش کرد تا استفاده از نشان (Badge) شرکت City Rover خودروی Indica را به انگلستان صادر کند، اما با موفقیت اندکی روبهرو شد. ماهیندرا نیز پیش از این نشان دادهاست که مخالف راهبرد تصاحب نیست. این شرکت در سالهای اخیر، شرکت چینی تراکتورسازی Jiangling، شرکت هندی تولیدکننده خودروهای دوچرخ Kinetic Motors و شماری از شرکتهای بینالمللی تولیدکننده قطعات و شرکتهای ارائهدهنده خدمات طراحی را تصاحب کرد.
● عملکردهای نوآورانه[۲]
خودروسازان هندی عملکردهای نوآورانه متعددی را در زنجیره ارزشی صنعت خودرو از خود نشان دادهاند.
● طراحی اولیه محصول[۳]
در شرایطی که خودروسازان جهانی از طیف محصولات جهانی خود به بازار هندوستان وارد شدهاند؛ خودروسازان هندی از طریق تکوین محصولاتی مبتنی بر نیازهای خاص مشتریان هندی به آن پاسخ دادهاند که در این زمینه میتوان به تولیدات زیر اشارهکرد:
Tata Ace, Tata Indica, Mahindra Scorpio, Tata Nano
این محصولات همگی حاصل تحقیقاتی دقیق در حوزه بازار برای شناسایی نیازها و خواستههای مشتریان بودهاست و به استثنای مورد نانو که تولید آن آغاز نشدهاست؛ با موفقیت روبهرو شدهاند.
● تکوین محصول[۴]
«مهندسی صرفهجویانه»[۵] امروزه به تازهترین واژه عمومی در صنعت خودروی هند تبدیل شدهاست. خودروسازان هند، مزایای موجود در این کشور از جمله هزینه پایین و نیروی انسانی کار آزموده را برای کاهش قابل ملاحظههزینههای تکوین محصول مورداستفاده قرار دادهاند.
افزونبراین، آنان بهطور گستردهای، قابلیتهای تأمینکنندگان خود را برای کاهش هزینهها و همچنین کاهش زمان تکوین بهکار گرفتهاند.
در این ارتباط، ماهیندرا بخشهای مربوط به طراحی، تکوین، تست و تقریباً همه سیستمهای خودروهای Scorpio را به تأمینکنندگان واگذار کردهاست. این شرکت در حوزه تست از یکسوم نمونههای اولیه (Prototype) خودروها در مقایسه با خودروسازان جهانی استفاده کردهاست. این امر موجب شدهاست تا هزینههای تکوین خودروی یادشده تنها به ۱۲۰ میلیون دلار بالغ شود که احتمالاً یکپنجم هزینههای تکوین در دیترویت امریکاست. در این میان؛ تأمینکنندگان هندی نیز در این عرصه وارد شده و بهعنوان منبع قابل ملاحظهای حضور دارند. برای مثال، تأمینکننده هندی، طراحی یک سیستم فرمان برای خودروسازی که یک دوره چهارساله برای تکوین یک راهحل ارزانقیمت مشابه فعالیت کردهبود، تنها شش ماه زمان برد. خودروسازان جهانی عملاً با استقرار مراکز طراحی و تکوین در کشور هند در حال بهرهگیری از این مزیت میباشند.
● تولید[۶]
صنایع پیشرفته ماشین ابزار[۷] هند تولید تجهیزات سرمایهای در این کشور را امکانپذیر و همچنین کمهزینهتر کردهاست. یکی از خودروسازان عمده ژاپنی با پشتیبانی شریک خودروساز (هندی) خود برخی از طراحی تجهیزات و خرید را به کشور هند منتقل کردهاست و دریافت که هزینههای آن ۲۰ درصد پایینتر از هزینههای مشابه در دیگر کشورهای در حال توسعه میباشد.
تاتا در حال برنامهریزی برای اجرای الگویی نوآورانه (موسوم به Hub- and- Spoke) برای تولید خودروی تاتا Nano میباشد. براساس این الگو، کارخانه مادر (Hub) ساخت خودروی کامل و همچنین کیتهای CKD را بهصورت کامل که توسط واحدهای مونتاژ کوچکتر (Spokes) مستقر در مناطق مختلف کشور مونتاژ میشود؛ برعهده خواهدداشت. این امر، نهتنها موجب کاهش هزینههای حمل و نقل و توزیع شده بلکه به اشتغالزایی در سراسر کشور بهویژه در مناطق روستایی کمک خواهدکرد.
● بازاریابی[۸]
تاتاموتورز، رویکرد کاملاً متفاوتی را در خصوص بازاریابی و توزیع خودروی نانو اتخاذ کردهاست. هدف اولیه تاتا تمرکز بر مشتریانیاست که برای اولینبار نسبت به خرید خودرو اقدام میکنند (First-Time Car Buyer)؛ براین اساس تأکید اساسی بهجای روش معمول که متمرکز بر شهرهای بزرگ است؛ بر شهرهای کوچکتر خواهدبود. تاتا همچنین در نظر دارد با کمک نمایندگیهای فروش در شهرهای بزرگتر؛ نقاط تماس با مشتری[۹] در شهرهای کوچک را افزایش دهد. ضمناً مشتریان قادر خواهندبود تا بهصورت (Online) نسبت به ثبتنام خرید (Booking) خودرو اقدام کنند. این امر، موجب خواهدشد تا در هزینههای فرایند ثبتنام در نمایندگیها صرفهجویی شود.
مورد فوق صرفاً نمونههایی از اقداماتی است که در صنعت خودروی کشور هند اتخاذ شدهاست. سرانجام فیل هندی پس از سالها بیخبری و خواب سنگین از خواب بیدار شدهاست و گامهای استوارش را در جنگل صنعت خودروی جهان آغاز کردهاست. در این میان؛ میزان پیشروی آن را نمیتوان هنوز تعیین کرد، اما لرزشهای آن را میتوان از راه دور احساس کرد.
نویسنده : امور مطالعات و برنامهریزی استراتژیک ساپکو
منبع:
CSM Insights- Your Pathway to Strategic Automotive Planning.
[۱] Indigenous
[۲] Innovative Practices
[۳] Product Conceptualization
[۴] Product Development
[۵] Frugal Engineering
[۶] Manufacturing
[۷] Machine Tool
[۸] Marketing
[۹] Touch Points
منبع:
CSM Insights- Your Pathway to Strategic Automotive Planning.
[۱] Indigenous
[۲] Innovative Practices
[۳] Product Conceptualization
[۴] Product Development
[۵] Frugal Engineering
[۶] Manufacturing
[۷] Machine Tool
[۸] Marketing
[۹] Touch Points
منبع : ماهنامه صنعت خودرو
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید بلیط هواپیما
ایران مجلس شورای اسلامی بابک زنجانی مجلس خلیج فارس دولت سیزدهم دولت لایحه بودجه 1403 حجاب شورای نگهبان مجلس یازدهم محمدباقر قالیباف
قوه قضاییه تهران هواشناسی سیل شهرداری تهران بارش باران فضای مجازی آموزش و پرورش سلامت دستگیری شورای شهر تهران پلیس
خودرو قیمت دلار قیمت خودرو کارگران سایپا دلار ایران خودرو بازار خودرو قیمت طلا مالیات بانک مرکزی تورم
تلویزیون رسانه سریال مقام معظم رهبری سینمای ایران سینما تئاتر موسیقی فیلم بازیگر رسانه ملی کتاب
ناسا سازمان سنجش شورای عالی انقلاب فرهنگی
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه فلسطین آمریکا جنگ غزه حماس روسیه نوار غزه عربستان اوکراین ترکیه
فوتبال پرسپولیس استقلال سپاهان تراکتور تیم ملی فوتسال ایران فوتسال باشگاه استقلال بازی وحید شمسایی باشگاه پرسپولیس لیگ برتر
هوش مصنوعی اینترنت تبلیغات اپل فناوری همراه اول ماه آیفون گوگل روزنامه ایرانسل
داروخانه ویتامین کاهش وزن دیابت خواب طول عمر چاقی سلامت روان فروش اینترنتی دارو بارداری